Možnosti terapie poruch náhledu u pacientů po získaném poškození mozku
Název práce v češtině: | Možnosti terapie poruch náhledu u pacientů po získaném poškození mozku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Therapeutic interventions in patients with self-awareness deficit after acquired brain injury |
Klíčová slova: | porucha náhledu, anosognozie, terapie, intervence, získané poškození mozku |
Klíčová slova anglicky: | self-awareness deficit, anosognosia, therapy, intervention, acquired brain injury |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Bc. Anna Rejtarová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.02.2024 |
Datum zadání: | 30.04.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2025 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.05.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (B02662) |
Oponenti: | Bc. Mária Krivošíková, M.Sc. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce přináší ucelený pohled na oblast poruchy náhledu po získaném poškození mozku. Soustředí se zejména na možnosti terapeutického ovlivnění náhledu. Práce reaguje na nedostatek literatury na toto téma a poskytuje praktická doporučení pro provádění terapií zaměřených na obnovu náhledu po získaném poškození mozku. Hlavním cílem práce je zmapování využívaných intervenčních metod pro ovlivnění náhledu u pacientů po získaném poškození mozku. Dílčím cílem je pak formulace obecných doporučení pro ergoterapeuty k provádění těchto intervencí. Jedná se o teoreticko-rešeršní práci koncipovanou formou systematického přehledu literatury. V rámci teoretických východisek je nastíněna problematika náhledu z hlediska jeho terminologie, konceptualizace, možností vyšetření a ovlivnění života pacientů a jejich rodin. Rešeršní část práce zahrnuje stanovení vyhledávacího dotazu a kritérií, vyhledávání ve vybraných databázích, následné čištění dat a třízení a analýza výsledných studií. Výstupem je přehled využívaných terapeutických technik pro ovlivnění náhledu a sestavená obecná doporučení pro ergoterapeutickou praxi. Ukázalo se, že napříč všemi studiemi se prolínají různé prvky a techniky, které mají potenciálně náhled zlepšovat, nejčastěji se jednalo o metakognitivní přístupy a poskytování zpětné vazby při zapojení do konkrétních činností. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This thesis provides a comprehensive overview of impaired self-awareness following acquired brain injury, with a particular focus on the potential for therapeutic interventions to influence self-awareness. It addresses the lack of literature on this topic and provide practical recommendations for implementing therapies aimed at restoring self-awareness after such injuries. The main aim of the thesis is to map the intervention methods used to influence self-awareness in patients with acquired brain injury. A secondary aim is to provide general recommendations for occupational therapists on how to implement these interventions. This work is both theoretical and research-based, presented in the form of a systematic literature review. The theoretical background explores the concept of self-awareness in terms of its terminology, conceptualization, measure options, and the impact it has on the patients’ lives and their families. The review section outlines the search query and criteria, the database searches conducted, the subsequent data cleaning and sorting process, and the analysis of the resulting studies. The outcome is an overview of therapeutic techniques used to influence self-awareness and a set of general recommendations for occupational therapy practice. Various elements and techniques were found to be interwoven across the studies to potentially enhance self-awareness, most commonly metacognitive approaches and the provision of feedback when engaging in specific activities. |