English Variant Preferences and Competency: British vs. American English among Czech Students and Teachers
| Název práce v češtině: | Preferované varianty angličtiny a jazyková kompetence: Britská vs. americká angličtina mezi českými studenty a učiteli |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | English Variant Preferences and Competency: British vs. American English among Czech Students and Teachers |
| Klíčová slova: | britská a americká angličtina|variace angličtiny|akvizice L2|učebnice angličtiny|české střední školy|3. ročník|americká kultura|český vzdělávací system |
| Klíčová slova anglicky: | British and American English|English Variants|L2 acquisition|English Textbooks|Czech High Schools|Year 3|American culture|Czech Education system |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | angličtina |
| Ústav: | Ústav lingvistiky (21-UL) |
| Vedoucí / školitel: | doc. Dr. phil. Eva Maria Luef, Mag. phil. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 31.01.2024 |
| Datum zadání: | 31.01.2024 |
| Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.01.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 12.06.2025 00:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.05.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2025 |
| Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
| Oponenti: | Mgr. Tomáš Savčenko |
| Zásady pro vypracování |
| Obecně se studenti na českých základních školách učí britskou angličtinu, hlavním důvodem je převažující používání britské gramatiky, výslovnosti a lexika ve vzdělávacích materiálech využívaných pro výuku studentů na českých základních a středních školách. Nicméně vycházíme z hypotézy, že středoškolští studenti jsou v současné době schopni instinktivně rozlišit mezi americkou angličtinou (AA) a britskou angličtinou (BA), díky nárůstu kontaktu dětí s americkou kulturou ve 21. století, který je dán rychlým vývojem moderní technologie a internetu. I přestože studenti jsou obklopeni jak britskou, tak americkou kulturou, učitelé jsou stále vedeni používat materiály, které jsou zaměřeny primárně na britskou angličtinu. Tato práce se bude zabývat analýzou preferencí a úrovni užívaní variací americké a britské angličtiny studentů. Zároveň se také zaměří na učitele a jejich přístup k variacím angličtiny a také výuce americké a britské angličtiny. Výzkum bude proveden distribucí dvou online dotazníků studentům středních škol (ve věku 17-19 let) a také učitelům. Součástí dotazníků budou otázky zaměřené na srovnání BA a AA. Dotazník cílený na studenty se nebude pouze zabývat přístupem studentů k rozdílům variací BA a AA ale i na praktické používaní jednotlivých variací. Druhý dotazník se bude ptát učitelů na jejich názory a očekávání od studentů používajících britskou nebo americkou angličtinu a na jejich zkušenosti s používáním specifické variace angličtiny. Práce tedy přináší analýzu odpovědí českých středoškoláků a učitelů. Cílem je porovnat a analyzovat názory středoškolských studentů a učitelů k britské a americké variaci angličtiny na základě jejich odpovědí. Zároveň by měla tato práce upozornit na možné rozdíly v přístupu mezi studenty a učiteli. Lze předpokládat, že v důsledku rostoucího vlivu americké kultury na současnou mládež nemusí výuka jazyků plně reflektovat preferencei variace angličtiny studentů. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. Generally, Czech high school students are initially instructed in British English, aligning with the prevalent use of British grammar, pronunciation, and lexis in the educational materials used in Czech elementary and secondary schools. It is presumed that high school students are able to instinctively explore the differences between American English (AE) and British English (BE), a trend influenced by the increased exposure to American culture in the 21st century driven by today’s technological advancement and the internet. While students are immersed in both American and British culture, their teachers are still guided to use materials that predominantly teach British English. The thesis will focus on both students’ and teachers’ preferences to use British English or American English. This research will be done through distribution of two online questionnaires administered to high school students (aged 17-19) and teachers, which will contain questions focused on the comparison between BE and AE. The student’s questionnaires will not only include questions about the student’s opinions and preferences between BE and AE but also a section emphasizing the practical application of student’s use of English. The second questionnaire will ask teachers about their views and expectations of students using British or American English and their experiences of using specific English variant. Thus, the thesis provides an analysis of the responses of Czech high school students and teachers. At the same time, the thesis should highlight potential differences in approach towards English varieties specifically British and American between students and teachers. It can be presumed that due to the increasing influence of American culture on today's youth, language instruction may not fully reflect student’s preferences in English variant. |
| Seznam odborné literatury |
| Algeo, J. (Ed.). (2001). The Cambridge History of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521264792 Algeo, J. (2006). British or American English?: A Handbook of Word and Grammar Patterns. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511607240 |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.