Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spolupráce školy a divadla: představy a očekávání vyučujících českého jazyka a literatury na středních školách
Název práce v češtině: Spolupráce školy a divadla: představy a očekávání vyučujících českého jazyka a literatury na středních školách
Název v anglickém jazyce: Cooperation between the school and theatre: Ideas and expectations of teachers of Czech language and literature at secondary schools
Klíčová slova: český jazyk a literatura|divadlo|střední škola|vyučující|představení pro školy|doprovodné programy
Klíčová slova anglicky: Czech language and literature|theatre|secondary school|teachers|performances for schools|accompanying programs
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.01.2024
Datum zadání: 02.02.2024
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.03.2024
Datum a čas obhajoby: 03.02.2025 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:20.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.02.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Hana Dufková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Současná divadla často nabízejí školám velmi rozmanité aktivity – vedle divadelních představení určených pro školy to jsou i další programy a aktivity, např. dramaturgické úvody přibližující zpracovávanou látku, diskuse po představení nebo divadelní dílny zaměřené na poznávání dramaturgie, na interpretaci divadelního představení či ke zlepšování veřejného vystupování.
Práce se bude zabývat otázkou, jaké aktivity vyučující českého jazyka a literatury na středních školách z nabídky divadel využívají a jaké mají představy a očekávání, pokud jde o divadelní představení určená pro školy a o další spolupráci školy a divadla: zda nabídku divadelních představení a dalších aktivit využívají, jakou roli divadelním představením a dalším aktivitám při výuce svého předmětu přikládají, na základně jakých kritérií si aktivity vybírají, jaké požadavky mají na kvalitu představení a dalších aktivit, a to včetně používaného jazyka, popř. jak s žáky v návaznosti na divadelní aktivity pracují (např. před návštěvou divadelního představení a po něm) a jaká představení či aktivity by si v nabídce divadel přáli.
Východiskem výzkumu bude dotazníkové šetření mezi vyučujícími na vybraných středních školách v Praze, jádrem pak polostrukturované rozhovory s vybranými vyučujícími, v jejichž rámci mohou být vyučující případně požádáni i o zhodnocení krátkých ukázek aktivit (zejména z hlediska jazykového, popř. i dalších hledisek). V závěru se autorka pokusí zformulovat, jaká očekávání či přání vyučující ve vztahu k divadlům mají.

Postup práce
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k didaktice českého jazyka a literatury, popř. dramatické výchovy, RVP, k použitým výzkumným metodám.
2. Připravit dotazník; bude-li to možné, provést menší pilotáž. Realizovat dotazníkové šetření a jeho výsledky vyhodnotit. V rámci dotazníkového šetření se také pokusit navázat kontakt s vyučujícími, kteří by byli ochotní zapojit se do následující části výzkumu.
3. Navázat kontakt s vyučujícími, s nimiž budou provedeny polostrukturované rozhovory. Připravit informované souhlasy pro účastníky výzkumu a pro vedení daných škol, informované souhlasy získat. Prostudovat případně ŠVP škol, na nichž působí účastníci výzkumu.
4. Připravit tematické otázky rozhovorů; bude-li to možné, provést pilotní rozhovor a otázky případně upravit.
5. Realizovat rozhovory a vhodným způsobem je zaznamenat (např. pořídit audionahrávky, popř. poznámky, pokud by účastníci s nahráváním nesouhlasili). Záznamy připravit k analýze (např. nahrávky vhodným způsobem přepsat).
6. Získané materiály analyzovat.
7. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výhodám a limitům provedeného výzkumu.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
Cesty ke spolupráci škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu o divadelním lektorství (2014). Ostrava: Ateliér divadelního lektorství při Národním divadle moravskoslezském.
Disman, M. (2021). Jak se vyrábí sociologická znalost. 5. vyd. Praha: Karolinum.
Dosedlová, Z. (2014). Nabídka brněnských divadel pro střední školy. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita.
Gavrylyuk, Z. a kol. (eds.). (2013). RE: Publikum. Možnosti spolupráce s publikem v 21. století. Praha: Institut umění – Divadelní ústav.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přepracované a rozšířené vyd. Praha: Portál.
Hrnečková, A. (2022). Divadelní lektorství. In.: Tvořivá dramatika, roč. 33, č. 3/2022, s. 8
Chrastina, J. (2019). Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. (relevantní části)
Koncepce revize vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. (2023). Praha: Národní pedagogický institut České republiky. On-line: https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/koncepce-jazyk-a-jk.pdf
Koncepce revize vzdělávací oblasti Umění a kultura. (2023). Praha: Národní pedagogický institut České republiky. On-line: https://velke-revize-zv.rvp.cz/files/koncepce-uak.pdf
Machková, E. (2018). Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
Začátek formuláře
Machková, E. (2012). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál.
Mišovič, J. (2019). Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.
Pešek, T., Škrabský, T., Novosádková, M., Dočkalová, J. (2019). Slabikář neformálního vzdělávání v práci s mládeží. Asociace neformálního vzdělávání. Bratislava: Ultra Print, s.r.o.
Skutil, M. a kol. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. (relevantní části)
Sokol, F. (1982): Estetická výchova, dětské publikum a loutkové divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Stuchlíková, I. – Janík, T. a kol. (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. (relevantní části, zejm. kap. 1, 2, 12)
Šimíčková-Čížková, J. a kol. (2010). Přehled vývojové psychologie, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. (relevantní části)
Štrejn, J. V. (2022). Jak na to aneb divadlo do učebních osnov druhého stupně základní školy. Diplomová práce. Brno: JAMU v Brně.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (relevantní části)
Váňová, M. (2017). Se třídou do divadla. Bakalářská práce. Praha: AMU.
Von Vorst, D. (2011). Divadlo pod svou vlastní lupou In.: Tvořivá dramatika, roč. 22, č. 1/2011, s. 42.
Von Vorst, D. (2012). Projekt TUSCH – německý model spolupráce profesionálních divadel a škol. Diplomová práce. Praha: AMU v Praze.
Další relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla z odborných encyklopedií.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK