Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Cestování bez bariér po kraji Praha
Název práce v češtině: Cestování bez bariér po kraji Praha
Název v anglickém jazyce: Barrier-free traveling in Prague region
Klíčová slova: bariéry, bezbariérová přístupnost, hromadná doprava, vozíčkář, cestovní ruch
Klíčová slova anglicky: barriers, barrier-free accessibility, public transport, wheelchair, tourism
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. et Mgr. Klára Novotná, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 24.01.2024
Datum zadání: 16.07.2025
Datum a čas obhajoby: 12.09.2025 08:00
Místo konání obhajoby: Albertov 7, Praha 2
Datum odevzdání elektronické podoby:17.07.2025
Datum proběhlé obhajoby: 12.09.2025
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (B01225)
Oponenti: Mgr. Šárka Strubinská
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bezbariérový pohyb ve veřejném prostoru představuje základní lidské právo a zásadní podmínku pro důstojný a samostatný život osob se sníženou pohyblivostí. Tato bakalářská práce vychází z potřeby zajištění rovného přístupu k městskému prostředí pro všechny, nejen pro osoby s disabilitou, ale také pro seniory, rodiny s dětmi nebo osoby s dočasným omezením mobility. Zde je pozornost věnována konkrétně hlavnímu městu Praha, které jako historicky významná metropole čelí specifickým výzvám v oblasti bezbariérovosti. Cílem práce bylo analyzovat míru přístupnosti vybraných pěti turisticky atraktivních lokalit (konkrétně Národní muzeum, Staroměstské náměstí, Letenské sady, Pražský hrad, Petřín) a městské hromadné dopravy z pohledu vozíčkářů, identifikovat existující bariéry a na základě těchto poznatků navrhnout konkrétní opatření ke zlepšení. Metodologicky je práce založena na terénním šetření prováděném v období leden–červen 2025 ve spolupráci se dvěma dlouhodobými uživateli mechanického a elektrického vozíku. Hodnocení probíhalo formou předem naplánované trasy městem, přičemž byly posuzovány fyzické a architektonické překážky, dostupnost služeb a dopravní návaznosti. Z výsledků vyplývá, že kvalita přístupnosti se výrazně liší v závislosti na lokalitě, typu objektu a míře jeho modernizace. Největší problémy představují historické budovy, chybějící nájezdy, špatně označené trasy nebo nepřístupná MHD. Práce zdůrazňuje důležitost univerzálního designu a aktivního zapojení cílových skupin i ergoterapeutů do plánování veřejného prostoru.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Barrier-free movement in public space is a basic human right and a fundamental condition for a dignified and independent life for people with reduced mobility. This bachelor thesis is based on the need to ensure equal access to the urban environment for all, not only for people with disabilities, but also for the elderly, families with children or people with temporary mobility limitations. Here the focus is specifically on the capital city of Prague, which as a historically significant metropolis faces specific challenges in the field of accessibility. The aim of the thesis was to analyse the level of accessibility of five selected tourist attractions (National Museum, Old Town Square, Letenské sady, Prague Castle, Petřín) and public transport from the perspective of wheelchair users, to identify existing barriers and to propose specific measures for improvement based on these findings. Methodologically, the work is based on a field survey conducted in the period January-June 2025 in cooperation with two long-term users of mechanical and electric wheelchairs. The evaluation took the form of a pre-planned route through the city, assessing physical and architectural barriers, accessibility to services and transport links. The results show that the quality of accessibility varies significantly depending on the location, type of building and the degree of modernisation. The biggest problems are posed by historic buildings, missing ramps, poorly marked routes or inaccessible public transport. The work emphasises the importance of universal design and the active involvement of target groups and occupational therapists in the planning of public spaces.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK