Kategorie umění, metafora a aspektové vnímání
Název práce v češtině: | Kategorie umění, metafora a aspektové vnímání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Categories of Art, Metaphor and Aspect Seeing |
Klíčová slova: | Kategorie umění|metafora|aspektové vidění|vidění jako|estetické hodnocení|umělecká kritika |
Klíčová slova anglicky: | Category of art|metaphor|aspect seeing|seeing as|aesthetic evaluation|art criticism |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.01.2024 |
Datum zadání: | 18.01.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 16.06.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 16.06.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Navrhovaná bakalářská práce si klade za cíl kriticky přezkoumat pojem kategorie umění, který sehrál zásadní roli v debatách o estetickém oceňování uměleckých děl zejména v rámci angloamerické filozofické tradice od sedmdesátých let dvacátého století dále. Tento pojem představil ve své studii s názvem Kategorie umění z roku 1970 americký filozof a estetik Kendall L. Walton. Jeho úvahy se staly základem pohledu na estetické souzení, který začal být později označována jako estetický kontextualismus. Bakalářská práce bude rozvíjet tezi o strukturní příbuznosti mezi Waltonovou koncepcí kategorií umění a některými teoriemi metafory, přičemž cílem tohoto srovnání má být identifikace problematických míst Waltonovy koncepce. Teorií metafory, kterou bude práce zohledňovat, je teorie amerického filozofa Marcuse B. Hestera, který vycházel z inspirace Wittgensteinovými poznámkami o aspektovém vidění z jedenáctého oddílu jeho Filozofických zkoumání. Wittgensteinovy postřehy o zkušenosti aspektu ovšem využívá ve své koncepci i Walton, což podporuje oprávněnost a potenciální produktivnost navrhované komparace. Práce nejprve představí Waltonův pojem kategorií umění a základní filozofické motivace, které Waltona vedly k jeho vypracování. Dále bude prezentováno Hesterovo pojetí metafory a zdroje jejího účinku spolu s hlavními rysy Wittgensteinových poznámek o zkušenosti aspektu. Poslední část pak bude věnována vyvození důsledků z tohoto srovnání, které by měly přispět k identifikaci limitů Waltonova pojmu kategorie umění. |
Seznam odborné literatury |
Beran, Ondřej. Náš jazyk, můj svět: Wittgenstein, Husserl a Heidegger - vzájemná setkávání a míjení. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2010. 420 s. ISBN 978-80-7007-335-3 Budd, M. Wittgenstein on Seeing Aspects. Mind, 96(381), 1–17. http://www.jstor.org/stable/2253758 Davies, David. “Categories of Art” for Contextualists. Journal of Aesthetics and Art Criticism 78 (1):75-79. Gill, J. H. Wittgenstein and Metaphor. Philosophy and Phenomenological Research, 40(2), 272–284. https://doi.org/10.2307/2106323 Hester, M. B. Metaphor and Aspect Seeing. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 25(2), 205–212. https://doi.org/10.2307/429393 Lakoff, George a Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Překlad Mirek Čejka. Vyd. 2. Brno: Host, 2014. 284 s. Teoretická knihovna; sv. 3. ISBN 978-80-7491-152-1. Sibley, F. Aesthetic Concepts. The Philosophical Review, 68(4), 421–450. https://doi.org/10.2307/2182490 Walton, K. Aesthetics-What? Why? and Wherefore? The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 65(2), 147–161. http://www.jstor.org/stable/4622220 Walton, Kendall L. Marvelous images: on values and the arts [online]. Oxford: Oxford University Press, 2008 [cit. 2024-01-19]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=415522. Wittgenstein, Ludwig. Filosofická zkoumání. Překlad Jiří Pechar. Druhé vydání. Praha: Filosofia, 2019. 280 stran. Základní filosofické texty; sv. 16. ISBN 978-80-7007-597-5. |