Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vytvoření a možnosti vlivu rope skippingového pohybového programu na sílu dolních končetin a rovnovážné schopnosti chlapců a dívek v prvních třídách na základní škole.
Název práce v češtině: Vytvoření a možnosti vlivu rope skippingového pohybového programu na sílu dolních končetin a rovnovážné schopnosti chlapců a dívek v prvních třídách na základní škole.
Název v anglickém jazyce: Creation and Possibilities of Influence of Rope Skipping Motion Program on the Strenght of Lower Limbs and Balance Abilities of Boys and Girls in the Firs Grade of Elementary School
Klíčová slova: švihadla, pohybová aktivita, síla, rovnováha
Klíčová slova anglicky: rope jumping, physical activities, strenght, balance
Akademický rok vypsání: 2015/2016
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra gymnastiky a úpolových sportů (51-300600)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Viléma Novotná
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.11.2015
Datum zadání: 23.11.2015
Datum potvrzení stud. oddělením: 15.01.2024
Datum a čas obhajoby: 08.01.2025 13:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.12.2024
Datum odevzdání tištěné podoby:18.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 08.01.2025
Oponenti: doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
  doc. PhDr. Marcela Janíková, Ph.D.
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem výzkumu je zjistit do jaké míry je síla dolních končetin a rovnováha ovlivnitelná intervencí pohybovým rope skippingovým programem (dále jen RS-PP).
Do studie budou zařazeni chlapci a děvčata prvních tříd ZŠ. Soubor je dále rozdělen na tři skupiny.
1. skupina jsou žáci a žákyně první třídy, kteří budou absolvovat RS-PP 2x týdně pod vedením proškoleného pedagoga TV v hodinách školní tělesné výchovy.
2. skupina je tvořena rovněž dětmi prví třídy, které podstoupí RS-PP 2x týdně a zároveň bude podněcována jejich samostatná aktivita ve volném čase prostřednictvím úkolových karet. Zpětná vazba o plnění úkolů bude zaznamenána do karty a potvrzena podpisem dospělé osoby.
3. skupina je kontrolní a bude absolvovat 2x týdně běžnou hodinu TV s obsahem dle osnov. U všech tří skupin bude veden záznam do záznamových knih o dalších mimoškolních aktivitách a o režimu odpočinku. K posouzení úrovně síly dolních končetin a stability (tedy vychýlení těžiště těla a rychlosti vyrovnání) bude využito měření na dynamometrické desce.
Seznam odborné literatury
1. Kos, B. Cvičení se švihadly. Praha : Sportovní a turistické nakladatelství STN, 1965.

2. The Development of Rope Jumping In Children. Sasaki, R. místo neznámé : Institute of Physical Education, 1993. International Society of Biomechanics XIV Congress . Institute of Physical Education,Keio University, Yokohama, JAPAN..

3. Ming - Ta Hsieh, Wen Hsin Hh´iu, You - chieh Lin, Han-Che Wang. Effect of Visual Information in Rope Jumping of The Lower Extremity. XXI ISB Congress. místo neznámé : Journal of Biomechanics, 2007. Poster.

4. Chaille, Ch. The Silencing of Recess Bells. Journal of Childhood Education. 77, 2001, Sv. 5.

5. BLAHUŠ, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha: Karolinum, 1996, 224 s. ISBN 80-7184-100-5

6. Gagen, L.M, Getchell, N. Using ´Constrains´to Design Developmentaly Appropriate Movement Activites for Early Childhood Education. Early Childhood Education Journal. Vo 34, 2006, Sv. No3.

7. Buchoff, R. Jump rope rhymes . . . in the classrum? ProQuest Education Journal. 71, 1995, Sv. 3, str. 149.

8. Breslin, C.M., Morton,J.R., Rudisill,M.E. Implementing a Physical Activity Curriculum into the School. Early Childhood Educ Journal. 35, 2008.

9. Kunešová, M. epidemiologická studie, která zjišťovala výskyt nadváhy a obezity a jejich vztah k příjmu potravy, k pohybové aktivitě, trávení volného času a rovněž k výskytu zdravotních komplikací. Praha : Česká obezitologická společnost, 2006.

10. Beránková, J. Rope skipping. katedra gymnastiky, Fakulta tělesné výchovy a sportu. Praha : autor neznámý, 2008. Národní konference současný sportovní trénink.

11. Havlíčková, L. a kol. Fyziologie tělesné zátěže I. Praha : Karolinum, 2003. stránky 123 - 127. 80-7184-875-1.

12. Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada, 2006. 80-247-0683-0.

13. Dovalil, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia, 2002. 80-7033-760-5.

14. Skopová, M. a Zítko, M. Základní gymnastika. Praha : Karolinum, 2005. 80-246-0973-8.

15. Krištofič, J. Pohybová příprava dětí. Praha : Grada, 2006. 80-247-1636-4.

16. Havlíčková, L. Biologie dítěte. Praha : Karolinum, 1998. 80-7184-644-9.

17. Měkota, K. Blahuš, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha : SPN, 1983.

17. Neuman, J. Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha : Portál, 2003. 80-7178-730-2.
Předběžná náplň práce
Cílem projektu je ověřit účinek rope skippingového pohybového programu na sílu dolních končetin a rovnováhu u dětí prvních tříd na ZŠ, a tímto rozšířit nabídku pohybových aktivit ve smyslu ovlivnění hypokineze u dětí mladšího školního věku.

Úkoly:
• na základě teoretických poznatků vytvořit rope skippingový pohybový program,
• připravit písemné podklady pro RS-PP (přípravy RS-PP, úkolové karty, záznamové knihy, informovaný souhlas rodičů),
• vypracování metodických materiálů (DVD, metodický dopis, úkolová knížka a karty) pro učitele a žáky), vytvoření rope skippingového programu, přesné definování, popis a grafický záznam programu,
• randomizací vytvořit experimentální skupiny a skupinu kontrolní,
• proškolit pedagogické pracovníky, kteří povedou RS-PP,
• realizovat RS-PP prostřednictvím proškolených pedagogů TV,
• změřit vybrané parametry před aplikací RS-PP a dále pak v jeho průběhu a na konci,
• zpracovat získaná data s využitím statistických metod,
• formulovat závěry a dokumentovat metodiku s doporučením pro praxi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Abstract
Title: Creation and Possibilities of Influence of Rope Skipping Motion Program on the Strenght of Lower Limbs and Balance Abilities of Boys and Girls in the Firs Grade of Elementary School
Objectives: The aim of the work is to create an intervention (RS – PP) movement program rope skipping for primary school pupils and to prepare a research project to verify its effectiveness on the strength of the lower limbs and balance in children of selected age.
Methods: Intervention program strategy, planning model, evaluation, implementation, specific creative activity, comparative quasi-experiment
Results: A plan of an intervention program for rope skipping was prepared. 8 didactic-methodical manuals were created - workbooks and graphic illustrations. The content of manuals, workbook was processed: 1. Warm-ups – 76 exercises, 2. Physical training – 45 exercises, 3. exercises for individuals with a skipping rope (single rope) – 54 exercises, 4. Exercises in pairs (the two in the loop) – 59 exercises, 5th long rope – 41 exercises, 6th game – 100 exercises, 7th relaxation exercise – 57 exercises, 8th program "Rope skipping - Svihadlik" – 90 exercises and tasks for each day of the three-month program. A total of 522 exercises, games and tasks were created, which were illustrated by a graphical record of movement in the number of 1920 figures on 170 A4 pages. At the same time, a research project was developed and prepared for the implementation of the research of the rope skipping program on changes in the level of lower limb strength and balance in children of the age category – younger school age.
Key words: school physical education, physical education program, younger school age, movement intervention, rope jumping
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK