Oči, ve kterých je všechno: hvězdný obraz Jany Brejchové v kostýmních dramatech 70. let
Název práce v češtině: | Oči, ve kterých je všechno: hvězdný obraz Jany Brejchové v kostýmních dramatech 70. let |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The eyes that hold everything: the star image of Jana Brejchová in the costume dramas of the 1970s |
Klíčová slova: | kostýmní drama|historický film|hvězdný obraz|star studies|normalizace|herec|herectví |
Klíčová slova anglicky: | costume drama|period film|star image|star studies|normalisation|actor|acting |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.01.2024 |
Datum zadání: | 11.01.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Zásady pro vypracování |
Herecká persona Jany Brejchové je v české divácké reflexi ceněná pro svůj hvězdný statut. Přesto tento aspekt její herecké osobnosti není dodnes zcela kompletně zmapován. Doposud byl její kariéře věnován jen jeden analytický text, a to článek od Lukáše Skupy „Jako jedna z nás. Filmová hvězda Jana Brejchová“ (publikován v Cinepuru, 2008, c. 60), který se zaměřuje na 60. léta. Ve své práci se tedy chci věnovat hvězdnému obrazu Jany Brejchové – to znamená její podobě a stylizaci ve filmových a televizních rolích. Konkrétně budu pojednávat o méně probádané etapě její kariéry – o první půli normalizačních 70. letech. V tomto období je patrná změna typu rolí, do kterých byla obsazována – ta nastala zejména v důsledku dramaturgického a ideologického ČSF zlomu po roce 1968. Charaktery i herectví, díky kterým se v 60. letech proslavila, jsou typické svou civilností. V 70. letech se její herecká dráha přesunula k žánrovým polohám a stylizovanému herectví. Vymezené období první půle 70. let je zvolna rámováno diváckými anketami – první z plzeňského Finále roku 1969 a poslední z roku 1974 ze slovenského společenského časopisu Život – v kterých umístila jako nejlepší a nejpopulárnější herečka. Dalším výrazným faktorem pro vymezené období první půle 70. let je i vzrůstající a dominující počet žánrových televizních dramat v její filmografiii. Zásadním úskalím této práce bude aplikace světových „star studies“ na období československé státní kinematografie. V tomto kontextu totiž se nedá mluvit o typickém „star system“, který je vlastní hollywoodskému typu produkce. Některé typické znaky západní hvězdnosti se ale přece jen v menším měřítku projevovaly i v socialistickém Československu. Jana Brejchová tvořila jednu z mála našich hereček (a i herců), o kterých se v dobovém diskurzu psalo jako o hvězdách. Proto bude pro tuto práci nezbytná i analýza dobových médií a periodik a toho, jakým způsobem informují o tvorbě i soukromí Brejchové. Podstatnou otázkou bude to, zda-li její mediální obraz vystupuje právě díky důrazu na hvězdný status herečky a v čem se konkrétně liší od způsobu psaní o jiných československých herečkách a hercích. V práci se budu věnovat proměně hereckého obsazování Brejchové do žánrových filmů, typických jak pro raně normalizační filmovou tvorbu, tak i pro rozvíjející se produkci Československé televize a nově spuštěného II. programu. Zvláštní zřetel pak budu klást na analýzy kostýmních dramat, které jsou typické pro dobovou televizní dramaturgii a dominují ve filmografii Jany Brejchové. V neposlední řadě mi také poslouží příklad Jany Brejchové jako ilustrace propojení „star studies“ s teorií kostýmu. |
Seznam odborné literatury |
Seznam literatury: BRODSKÁ, Tereza a PODSKALSKÁ Jana, Moje máma Jana Brejchová. Praha: Universum 2022. BRUZZI, Stella, Undressing Cinema: Clothing and Identity in the Movies. London: Routledge 1997. ČÍŽKOVSKÁ JanA, Již brzy na dvojce: příprava II. programu v letech 1958-1970. Praha: Casablanca 2018. DYER, Richard, Heavenly Bodies: Film Stars and Society. London: Routledge 2003. DYER, Richard, Stars. London: British Film Institute 1998. GAINES, Jane a HERZOG, Charlotte (eds.), Fabrications: Costume and the Female Body. London: Routledge 1990. GERGELY, Gábor, Stars and Stardom in Eastern European Cinema. Studies in Eastern European Cinema 13, 2022, c.2, s. 123-127. GMITERKOVÁ, Šárka, České filmové hvězdy. Iluminace 24, 2012, c. 1, s. 25-29. HIGSON, Andrew, English Heritage, English Cinema: Costume Drama since 1980. Oxford: Oxford University Press 2003. CHYTILOVÁ, Vladimíra, Olga Schoberová, filmová hvězda v kontextu československé kinematografie 60. let. Iluminace 24, 2012, c. 1, s. 87-112. KLUSÁKOVÁ, Jana, To je Jana Brejchová (rozhovory 1989-90). Praha: Primus 1991. LAVER, James, Taste and Fashion: From the French Revolution to the Present Day. London: George G. Harrap and company 1937. MOSELEY, Rachel (ed.), Fashioning Film Stars: Dress, Culture, Identity. London: British Film Institute 2005. SKUPA, Lukáš, Jako jedna z nás. Filmová hvězda Jana Brejchová. Cinepur , 2008, c. 60, str. 21-23. VINCENDEAU, Ginette, Stars and Stardom in French Cinema. London: Continuum 2000. Soupis analyzovaných děl: F.L.Věk (František Filip, 1970-1971) * Romanetto (Eva Sadková, 1970) * Luk královny Dorotky (Jan Schmidt, 1971) Jeden ze soubojů (Eva Sadková, 1971) * Hostinec U létavého draka (Eva Sadková, 1971) * Dva bratři (Petr Weigl, 1972) * Dotek motýla (Juraj Herz, 1972) * Noc na Karlštejně (Zdeněk Podskalský, 1973) Mé ironické štěstí (Eva Sadková, 1974) * Pani Heléne (Vido Horňák, 1975) * *produkce ČST |