Konformita versus nonkonformita v období normalizace - pohledy na výchovu a vzdělávání
Název práce v češtině: | Konformita versus nonkonformita v období normalizace - pohledy na výchovu a vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Conformity versus non-conformity in the period of normalisation and its consequences in the education |
Klíčová slova: | konformita|nonkonformní v komunismu|vzdělávání v komunismu|experimenty v konformitě|masová kultura |
Klíčová slova anglicky: | conformity|nonconformity in communism|education in communism|experiments in conformity|mass culture |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.01.2024 |
Datum zadání: | 11.01.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2024 08:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměřuje na problematiku konformity/nonkonformity v postojích a pohledech vybraných jedinců na otázky výchovy a vzdělávání v době normalizace v 80. let. 20. století. Sleduje zasahování politických událostí do života jedinců ve školské oblasti a v jejich pohledech na význam, roli vzdělání a výchovy. Teoretická část vymezuje pojem „konformita“ včetně srovnání jejich pozitivních i negativních dopadů a objasní podobu konformity v 80. letech minulého století. Část empirická zahrnuje formu kvalitativního výzkumu, jehož získávání dat proběhne pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Očekávaným přínosem bakalářské práce je poukázat na složitost dopadů politických událostí komunistické společnosti do života jedinců v oblasti školství, výchovy a vzdělávání. |
Seznam odborné literatury |
1. ZOUNEK, Jiří, Michal ŠIMÁNĚ a Dana KNOTOVÁ. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
2. POLMAN, Daniel. Holka statečná. Praha:Euromedia Group,2023. ISBN978-80-242-9246-5. 3. MYERS, David G. Sociální psychologie. Přeložil Helena VAĎUROVÁ, přeložil Zuzana PASEKOVÁ, přeložil Milena BILDOVÁ. Brno: Edika, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4. 4. SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno: Barrister & Principal, 2005. Encyklopedie (Barrister & Principal). ISBN 80-86598-82-9. 5. SLATER, Lauren. Pandořina skřínka: nejvýznamnější psychologické experimenty 20. století. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1468-7. 6. ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-80-7298-406-0. 7. VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do teorie výchovy. Praha: SPN, 1984. Pedagogická teorie a praxe. 8. FROMM, Erich. Strach ze svobody. Přeložil Vlastislava ŽIHLOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici (Portál). ISBN 978-80-262-0615-6. 9. FROMM, Erich. Obraz člověka u Marxe. Brno: L. Marek, 2004. ISBN 80-86263-53-3. 10.. TOFFLER, Alvin a TOFFLER, Heidi. Nová civilizace: třetí vlna a její důsledky. Litera (Dokořán). Praha: Dokořán, 2001. ISBN 80-86569-00-4 |