Jiný underground: perspektivou dětí
Název práce v češtině: | Jiný underground: perspektivou dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Different underground: the children's perspective |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra historických věd (24-KHV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Přemysl Houda, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.01.2024 |
Datum zadání: | 10.01.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.01.2024 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.06.2024 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
Oponenti: | prof. PhDr. Zdeněk Nešpor, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
BRYMAN, Alan, ed. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2012. ISBN 978–0–19–958805–3.
JIROUS, Ivan Martin. Magor dětem: 1982-1986. Ilustroval Marta VESELÁ-JIROUSOVÁ. Praha: Torst, 2009. ISBN 978-80-7215-367-1. MÁJÍČEK POLIAKOVÁ, Martina, Jakub RAŠKA a Václav SMYČKA, ed. Uzel na kapesníku: vzpomínka a narativní konstrukce dějin. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7308-519-3. NĚMCOVÁ, Dana. "Děj se co děj, nemáte se čeho bát...". Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2021. ISBN 978-80-7215-689-4 NOVOTNÁ, Hedvika, Ondřej ŠPAČEK a Magdaléna ŠŤOVÍČKOVÁ, ed. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3. PORTELLI, Alessandro. Smrt Luigiho Trastulliho a jiné příběhy: forma a význam v orální historii. Přeložil Jana TOMEČKOVÁ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020. Orální historie a soudobé dějiny. ISBN 978-80-246-4550-6. VANĚK, Miroslav a Pavel MÜCKE. Třetí strana trojúhelníku: teorie a praxe orální historie. 3., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. Orální historie a soudobé dějiny. ISBN 978-80-246-5335-8. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce pojednává o vnímání představitelů českého undergroundu v pozdním socialismu skrze jejich děti. Ve své práci se zaměřuji na zkušenosti a perspektivy (dnes již dospělých) dětí, které vyrůstaly v rodinách, které se nějakým způsobem angažovaly v undergroundové kultuře. V první fázi se zaměřuji na metodologii. Práce je psána formou orální historie, tudíž jsou data sbírána pomocí narativních rozhovorů. Druhá fáze práce se orientuje na komparování vybraných disidentských rodin. Komparace je založena na uskutečněných narativních rozhovorech. V této diplomové práci usiluji o prozkoumání vnímání představitelů undergroundu očima jejich dětí. Tato studie přispívá k hlubšímu pochopení kulturních a sociálních aspektů české undergroundové kultury v pozdním socialismu. |