Pohled mladých žen generace Z na feminismus a práva žen
Název práce v češtině: | Pohled mladých žen generace Z na feminismus a práva žen |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Young Women of Generation Z's Perspective on Feminism and Women's Rights |
Klíčová slova: | feminismus, gender, současná společnost, generace Z, mladé ženy, práva žen |
Klíčová slova anglicky: | feminism, gender, modern society, generation Z, young women, women´s rights |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra aplikovaných sociálních věd (24-KOS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Selma Muhič Dizdarevič, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 29.12.2023 |
Datum zadání: | 29.12.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.01.2024 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.05.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Tereza Jiroutová Kynčlová, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
Benet-Weiser, S. (2018). Empowered: Popular Feminism and Popular Misogyny. Durham: Duke University Press. Friedan, B. (2002). Feminine mystique. Praha: PRAGMA. Havelková, H. (2004). První a druhá vlna feminismu: podobnosti a rozdíly. V J. Valdrová, Abc feminismu. Brno: Nesehnutí. Hooks, B. (2023). Feminismus je pro všechny. Olomouc: Broken Books. Homfray, Š. (2022). Proč jsme tak naštvané? Praha: Wo-men. Jackson, S., Bailey, M., & Welles, B. (2020). #HashtagActivism: Networks of Race and Gender Justice. Cambridge: MIT Press. Kissling, E. A. (2018). FROM A WHISPER TO A SHOUT Abortion A ctivism and Social Media. London: Repeater Books. Křižíková, A., Marková Volejníčková, R., & Vohlídalová, M. (2018). Genderové nerovnosti v odměňování: problém nás všech. Praha: Sociologický ústav AV ČR. Lippa, R. A. (2009). Pohlaví: příroda a výchova. Praha: Academia. Mori, G., Alejandria, Y., Quijano, B., Salazar, A., & Sanchez, A. (2023). Feminism trough the Lens of the Gen Z. American Journal of Youth and Women empowerment, 8-14. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zaměřuje na pohled mladých žen generace Z na feminismus a práva žen. Cílem je porozumět tomu, jak generace Z, vyrůstající v digitálně propojeném světě, vnímá genderovou rovnost, jaké postoje zaujímá k feministickému hnutí a jaké osobní zkušenosti má s genderovými stereotypy a nerovností. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část představuje klíčové pojmy, historický vývoj feminismu, charakteristiku generace Z a aktuální témata spojená s genderovou rovností. Empirická část vychází z kvalitativního výzkumu realizovaného prostřednictvím rozhovorů s respondentkami spadajícími do generace Z a nabízí pohled na to, jak mladé ženy reflektují své postavení ve společnosti, jak vnímají přetrvávající nerovnosti a jakým způsobem se vztahují k feminismu jako takovému. Práce usiluje o přiblížení perspektivy mladých žen generace Z v českém prostředí a o přispění k hlubšímu porozumění jejich postojům k současným genderovým otázkám. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor thesis focuses on the perspective of young women of Generation Z on feminism and women's rights. The aim is to understand how Generation Z, growing up in a digitally connected world, perceives gender equality, what attitudes they have towards the feminist movement and what personal experiences they have with gender stereotypes and inequality. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part introduces key concepts, the historical development of feminism, the characteristics of Generation Z and current issues related to gender equality. The empirical part is based on qualitative research conducted through interviews with respondents belonging to Generation Z and offers insights into how young women reflect on their position in society, how they perceive persistent inequalities and how they relate to feminism as such. The thesis aims to bring the perspective of young women of Generation Z in the Czech environment closer and to contribute to a deeper understanding of their attitudes towards current gender issues.
|