Složitost logických her
Název práce v češtině: | Složitost logických her |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Complexity of logic games |
Klíčová slova: | Logik|Minesweeper|algoritmus|NP-úplnost |
Klíčová slova anglicky: | Mastermind|Minesweeper|algorithm|NP-complete |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra algebry (32-KA) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Pavel Růžička, Ph.D. |
Řešitel: |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce by mělo být studium složitosti problémů inspirovaných logickými hrami. Doporučenými příklady takových her jsou hry Logik a hra Minesweeper.
|
Seznam odborné literatury |
1. Berghman, Lotte, "Efficient solutions for Mastermind using genetic algorithms" K.U.Leuven (1) (2008): 1–15.
2. de Bondt Michiel, NP-completeness of Master Mind and Minesweeper, Radboud University Nijmegen (2004). 3. Kaye Richard, Minesweeper is NP-complete. Mathematical Intelligencer, 22(2) (2000): 9–15. 4. Knuth, Donald, "The Computer as Master Mind" J. Recr. Math. (9) (1977): 1–6. 5. Koyama, Kenji; Lai, Tony, "An Optimal Mastermind Strategy". J. Recr. Math. (25) (1993): 230–256. 6. Stuckman Jeff A., Zhang Guo-Qiang, Mastermind is NP-Complete, arXiv (2005) |
Předběžná náplň práce |
V roce 1977 popsal D. Knuth [4] algoritmus, který potřebuje v nejhorším případě právě pět pokusů k řešení hry logik. V roce 1993 publikovali K. Koyama a T.W. Lai [3] publikovali algoritmus, který sice potřebuje v nejhorším případě šest pokusů, ale průměrně jich potřebuje přibližně 4,35. Odlišný (genetický) algoritmus představila v roce 2008 Lotte Berghman [1]. Michael de Bondt [2] studoval složitost různých verzí her logik a Minesweeper. Mimo jiné ukázal, že hra logik je NP-úplný problém vzhledem k počtu kolíčků, a že jsou NP-úplné také různé verze hry Minesweeper. Tím navázal na důkaz NP-úplnosti hry Minesweeper Richarda Kaye [3]. NP-úplnost problému zda je daná instance hry logik řešitelná , ukázali K. Koyama a T. Lai [5]. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
In 1977 D. Knuth [4] published an algorithm that needs, in the worst case, just five attempts to solve the Mastermind game. In 1993, K. Koyama and T.W. Lai's [3] wrote an algorithm that needs six attempts in the worst case, but needs about 4.35 attempts on average. A different (genetic) algorithm was introduced in 2008 by Lotte Berghman [1]. Michael de Bondt [2] studied complexity of different versions of the games Mastermind and Minesweeper. He showed that Mastermind is an NP-complete problem with respect to the number of pegs, and that different versions of Minesweeper are also NP-complete. So he extended Richard Kay's proof of NP-completeness of the Minesweeper game [3]. NP-completeness of the problem of whether a given instance of Mastermind is solvable was shown by K. Koyama and T. Lai [5]. |