Povědomí žáků vybrané střední školy o domácím násilí a jejich zkušenosti s ním
| Název práce v češtině: | Povědomí žáků vybrané střední školy o domácím násilí a jejich zkušenosti s ním |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Awareness of selected secondary school pupils about domestic violence and their experience with it |
| Klíčová slova: | domácí násilí, oběť, rodina, syndrom CAN, žák |
| Klíčová slova anglicky: | domestic violence, victim, family, CAN syndrome, pupils |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem |
| Datum přihlášení: | 13.12.2023 |
| Datum zadání: | 13.12.2023 |
| Datum a čas obhajoby: | 21.05.2024 00:00 |
| Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2024 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105PG) |
| Oponenti: | PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Zdůvodnění výběru tématu:
Domácí násilí je jedním z nejzávažnějších a nejrozšířenějších problémů moderní společnosti, který se týká milionů lidí po celém světě. Tento druh násilí se vyskytuje v různých formách, od fyzického napadení až po psychické týrání, a může mít zničující dopad na oběti i na celou jejich rodinu. V posledních letech se však zvyšuje povědomí o tom, že domácí násilí může mít negativní vliv i na děti a mládež, kteří se stávají svědky tohoto násilí nebo jsou jím přímo postiženi. V této práci se budu proto věnovat povědomí žáků středních škol o domácím násilím a jejich zkušenostmi s ním. Formulace problému, který bude v práci řešen: Diplomová práce se zabývá vlivem domácího násilí na studenty středních škol a jejich zkušenostmi s ním. Zkoumání této problematiky je důležité hned z několika důvodů. Středoškolský věk je klíčovým obdobím pro vývoj a formování osobnosti, a tedy i pro vliv, který má domácí násilí na jedince. Středoškolští studenti jsou již dostatečně zralí na to, aby si uvědomovali nebezpečí domácího násilí, a zároveň jsou dostatečně mladí na to, aby se mohli proti jeho důsledkům do budoucna ochránit. Zároveň je cílem práce přispět k prevenci a řešení této problematiky. Cíl práce: Cílem této práce je zjistit povědomí studentů vybrané střední školy o domácím násilí a jejich zkušenosti s ním v jejich osobním životě. Charakteristika metod: Bude proveden kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníkového šetření se studenty vybrané střední školy. Struktura práce: Teoretická část práce se zaobírá především domácím násilím a jeho projevy. Dále se práce zaměřuje na druhy, formy a důsledky domácího násilí a na jeho aktéry. V následující kapitole se práce věnuje legislativě a neziskovým organizacím. Poslední kapitola je věnována metodám řešení a možnostem prevence u žáků na střední škole. Ve výzkumné části jsou popsány výsledky kvantitativního výzkumu, který je proveden metodou dotazníkového šetření se studenty vybrané střední školy. Výstupem bude porovnání výsledků z dotazníkového šetření. Zároveň přidávám do diplomové práce návrh na seminář, který může sloužit jako prevence před domácím násilím. |
| Seznam odborné literatury |
| BARVÍKOVÁ, Jana a PALONCYOVÁ, Jana. Děti, rodiče a domácí násilí: výzkum klientely Acorusu, z.ú. Praha: VÚPSV, 2016. ISBN 978-80-7416-245-9.
ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Domácí násilí: nebezpečné rodinné vztahy ve 21. století. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2020. ISBN 978-80-7380-806-8. KOTKOVÁ, Martina. Domácí násilí v kontextu rodiny a práce. Brno: Spondea, 2014. ISBN 978-80-260-7191-4. Soukromé právo: (soubor zákonů). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, [2021]. ISBN 978-80-7380-854-9. ŠEVČÍK, Drahomír a ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce se zabývá povědomím žáků středních škol o domácím násilím a jejich zkušenostmi s ním. Cílem této práce je proniknout do oblasti domácího násilí a zmapovat znalosti žáků středních škol o domácím násilí a jejich zkušenosti s ním v běžném životě. Teoretická část práce se zaobírá především domácím násilím a jeho projevy. Dále se práce zaměřuje na druhy, formy a důsledky domácího násilí a na jeho aktéry. V následující kapitole se práce věnuje legislativě a neziskovým organizacím. Poslední kapitola je věnována metodám řešení a možnostem prevence u žáků na střední škole. Ve výzkumné části jsou popsány výsledky kvantitativního výzkumu, který́ je proveden byl proveden na základě dotazníkového šetření se žáky vybrané střední školy. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| The diploma thesis deals with the awareness of high school students about domestic violence and their experiences with it. The aim of this work is to penetrate the field of domestic violence and map the knowledge of secondary school students about domestic violence and their experiences with it in everyday life. The theoretical part of the work mainly deals with domestic violence and its manifestations. Furthermore, the work focuses on the types, forms and consequences of domestic violence and on its actors. In the following chapter, the work is devoted to legislation and non-profit organizations. The last chapter is dedicated to solution methods and prevention options for secondary school students. The research part describes the results of the quantitative research, which was carried out on the basis of a questionnaire survey with pupils of a selected secondary school. |
- zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem