Implementace a účinnost KiVa programu na základních školách v České republice
Název práce v češtině: | Implementace a účinnost KiVa programu na základních školách v České republice |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Implementation and effectiveness of the KiVa programme in primary schools in the Czech Republic |
Klíčová slova: | šikana|prevence šikany|základní škola|KiVa program|KiVa tým |
Klíčová slova anglicky: | bullying|bullying prevention|primary school|KiVa programme|KiVa team |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 11.12.2023 |
Datum zadání: | 11.12.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 05.09.2024 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 05.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Zásady pro vypracování |
Cílem diplomové práce je analyzovat a následně prezentovat výsledky výzkumného šetření, ve kterém se autor zaměřuje na implementaci a účinnost KiVa programu na základních školách v České republice. Autor diplomové práce by nejen čtenářům, ale také zapojeným základním školám i samotné neziskové organizaci Schola Empirica, jenž KiVa program přinesla do České republiky, rád poskytl ze získaných informací doporučení pro další praxi. Autor využívá tištěné a internetové zdroje, online konzultace se zástupci neziskové organizace Schola Empirica a spolupracuje s některými zástupci KiVa týmů z dalších zapojených základních škol KiVa programu v pilotním roce. Práce obsahuje teoretickou a empirickou část. V teoretické části se autor zabývá třemi hlavními oblastmi. Jedná se obecně o pojem šikana, šikanu na základních školách a seznámení s KiVa programem. V empirické části se autor zabývá metodologií pedagogického výzkumu a samotným výzkumným šetřením na základních školách v České republice se zaměřením na KiVa program. Dále autor této diplomové práce, na základě poznatků z jeho empirického výzkumu, dává doporučení pro další praxi. Práce bude psána v českém jazyce a postup práce bude průběžně konzultován s vedoucí této diplomové práce. |
Seznam odborné literatury |
Čáp, D. ([2012?]). Šikana: mýty a realita. Wolters Kluwer Česká republika. Janošová, P. (2011). Šikana a vyčleňování žáků na základní škole. Technická univerzita v Liberci. Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada. Klocek, A., Havrdová, E., Kotrbová, M., Pour, M., Zárubová, I., Švomová, V., Strnad, A., & Netík, J. Model přenositelnosti programu KiVa proti šikaně: Závěrečná evaluační zpráva. https://www.scholaempirica.org/wp-content/uploads/2023/03/KiVa_Model-_prenositelnosti_ZaverecnaEvaluacniZprava.pdf Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál. Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže (2., aktualizované a rozšířené vydání). Grada. Richterová, M., Zvírotský, M., & Bendl, S. (2022). Šikana v otázkách a odpovědích. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. Schola Empirica. Program KiVa pro prevenci a řešení šikany. https://www.scholaempirica.org/metodiky/kiva/ Tomečková, Š. (2021). Svačinka. Pointa. Vaníčková, E., Chudomelová, L., Pohořelá, J., & Brandejsová, J. ([2016]). Metodika prevence násilí, online násilí a šikany ve školách. [Fakultní nemocnice v Motole]. Zvírotský, M., Bendl, S., & Richterová, M. (2021). Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. |