Motivace studentů odborných učilišť ke studiu českého jazyka a literatury
Název práce v češtině: | Motivace studentů odborných učilišť ke studiu českého jazyka a literatury |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation of vocational school students to study Czech language and literature |
Klíčová slova: | Motivace|český jazyk a literatura|odborné učilišt|čeština jako mateřský jazyk |
Klíčová slova anglicky: | motivation|Czech language and literature|vocational school|Czech as a native language |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.12.2023 |
Datum zadání: | 11.12.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 27.01.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.01.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměřuje na motivaci ke studiu českého jazyka a literatury mezi studenty odborného učiliště v Praze. Ve zkoumaném vzorku není předmět český jazyk a literatura součástí závěrečných zkoušek, což představuje výzvu pro podporu studentské motivace v oblasti, která není přímo spojena s certifikovaným výstupem. Cílem práce je zjistit, jakou mají studenti motivaci a s ní spojené postoje k předmětu český jazyk a literatura, a identifikovat faktory, které motivaci studentů k tomuto předmětu ovlivňují. Po metodologické stránce se výzkum opírá o studie slovenských autorů (Ligoš a Holdoš, 2015) věnovaných motivaci ke studiu mateřského jazyka. Výzkum bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření v několika ročnících a následných rozhovorů s vybranými studenty. Postup řešení: 1. Rešerše odborné literatury zaměřené na motivaci v oblasti aplikované lingvistiky 2. Posouzení vhodné metodologie a sestavení dotazníku 3. Sběr dat 4. Analýza a interpretace výsledků 5. Vyvození závěrů o motivačních zdrojích ve zkoumaném vzorku |
Seznam odborné literatury |
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. New York: OUP. Dörnyei, Z. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. London: Routledge. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Gavora, P. (2012). Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1984). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN. Chlápková, J., Dunowski, E., Horáčková, M., & Jakešová, J. (2013). Nálezy výzkumů v oblasti motivace a postojů. In Janík, T. et al., Výzkum školního vzdělávání. Poznatky a výzvy. Brno: Masarykova univerzita. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing. Langr, L. (1984). Úloha motivace ve vyučování na základní škole. Praha: SPN. Ligoš, M., & Holdoš, J. (2015). Z genézy tvorby výskumných nástrojov na zišťovanie motivačnej štruktúry žiakov vo vyučovaní slovenčiny ako materinského jazyka – 2. časť. Didaktické studie, 7(2), 11–48. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Nakonečný, M. (2014). Motivace chování. Praha: Triton Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Praha: UK Pedagogická fakulta. Pavelková, I., & Dvořáková, I. (2015). Motivace v úkolové situaci. Pedagogika, 65(1), 34–56. |