Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Motivace studentů odborných učilišť ke studiu českého jazyka a literatury
Název práce v češtině: Motivace studentů odborných učilišť ke studiu českého jazyka a literatury
Název v anglickém jazyce: Motivation of vocational school students to study Czech language and literature
Klíčová slova: Motivace|český jazyk a literatura|odborné učilišt|čeština jako mateřský jazyk
Klíčová slova anglicky: motivation|Czech language and literature|vocational school|Czech as a native language
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 05.12.2023
Datum zadání: 11.12.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.02.2024
Datum a čas obhajoby: 27.01.2025 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 27.01.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na motivaci ke studiu českého jazyka a literatury mezi studenty odborného učiliště v Praze. Ve zkoumaném vzorku není předmět český jazyk a literatura součástí závěrečných zkoušek, což představuje výzvu pro podporu studentské motivace v oblasti, která není přímo spojena s certifikovaným výstupem. Cílem práce je zjistit, jakou mají studenti motivaci a s ní spojené postoje k předmětu český jazyk a literatura, a identifikovat faktory, které motivaci studentů k tomuto předmětu ovlivňují. Po metodologické stránce se výzkum opírá o studie slovenských autorů (Ligoš a Holdoš, 2015) věnovaných motivaci ke studiu mateřského jazyka. Výzkum bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření v několika ročnících a následných rozhovorů s vybranými studenty.
Postup řešení:
1. Rešerše odborné literatury zaměřené na motivaci v oblasti aplikované lingvistiky
2. Posouzení vhodné metodologie a sestavení dotazníku
3. Sběr dat
4. Analýza a interpretace výsledků
5. Vyvození závěrů o motivačních zdrojích ve zkoumaném vzorku
Seznam odborné literatury
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. New York: OUP.
Dörnyei, Z. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. London: Routledge.
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gavora, P. (2012). Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1984). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.
Chlápková, J., Dunowski, E., Horáčková, M., & Jakešová, J. (2013). Nálezy výzkumů v oblasti motivace a postojů. In Janík, T. et al., Výzkum školního vzdělávání. Poznatky a výzvy. Brno: Masarykova univerzita.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing.
Langr, L. (1984). Úloha motivace ve vyučování na základní škole. Praha: SPN.
Ligoš, M., & Holdoš, J. (2015). Z genézy tvorby výskumných nástrojov na zišťovanie motivačnej štruktúry žiakov vo vyučovaní slovenčiny ako materinského jazyka – 2. časť. Didaktické studie, 7(2), 11–48.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Nakonečný, M. (2014). Motivace chování. Praha: Triton
Pavelková, I. (2002). Motivace žáků k učení. Praha: UK Pedagogická fakulta.
Pavelková, I., & Dvořáková, I. (2015). Motivace v úkolové situaci. Pedagogika, 65(1), 34–56.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK