Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Syndrom vyhoření u pedagogů v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: Syndrom vyhoření u pedagogů v předškolním vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Burnout syndrome among teachers in preschool education
Klíčová slova: Burnout syndrome among teachers in preschool education
Klíčová slova anglicky: Burnout syndrome among teachers in preschool education
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (41-KPSY)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.12.2023
Datum zadání: 04.12.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 20.05.2024 08:30
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (UMŠ) (OSZD004MS)
Oponenti: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je zaměřena na téma syndromu vyhoření pedagogů, kteří pracují v mateřských školách v České republice. Práce obsahuje teoretickou i praktickou část.
Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů a definic. Vytyčuje, jak a za jakých podmínek může syndrom vyhoření vzniknout, jak s ním lze pracovat, jaké má důsledky a jaké jsou možnosti prevence.
Praktická část vyhodnocuje výzkum, který probíhal pomocí dotazníků určeným učitelkám a učitelům mateřských škol. Sleduje vytyčené dílčí cíle a usiluje o najití odpovědí na stanovené cílové otázky.
Seznam odborné literatury
ATKINSON, Rita L. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-x.
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2021]. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-472-5.
JEKLOVÁ, Marta a Eva REITMAYEROVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-74-1.
KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu). 2., rozš. a dopl. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN isbn80-707-1231-7.
KOUCKÝ, Jan a Martin ZELENKA. Co dělají absolventi pedagogických oborů? Profesní mobilita učitelů a dalších pedagogických pracovníků 1. Pedagogická orientace [online]. Brno: Pedagogicka Orientace Journal, 2023, 33(1), 139-169 [cit. 2023-07-10]. ISSN 1211-4669. Dostupné z: doi:10.5817/PedOr2023-1-139
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. Psychologie pro každého. ISBN 80-7169-551-3.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
RUSH, Myron D. a Miroslava ČEJKOVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Návrat domů, 2003, 129 s. ISBN 80-7255-074-8.
SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1.
ŠVINGALOVÁ, Dana. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-105-8.
TOŠNEROVÁ, T., TOŠNER, J. Burn - out syndrom: Syndrom vyhoření. Praha: Hestia,
2002.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce je zaměřena na téma syndromu vyhoření pedagogů, kteří pracují v mateřských školách v České republice. Práce obsahuje teoretickou i praktickou část.
Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů a definic. Vytyčuje, jak a za jakých podmínek může syndrom vyhoření vzniknout, jak s ním lze pracovat, jaké má důsledky a jaké jsou možnosti prevence.
Praktická část vyhodnocuje výzkum, který probíhal pomocí dotazníků určeným učitelkám a učitelům mateřských škol. Sleduje vytyčené dílčí cíle a usiluje o najití odpovědí na stanovené cílové otázky.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor’s thesis deals with the burnout syndrom of teachers in kindergarten. The thesis includes theoretical and practical part.
The theoretical part observes basic terms and definitions of the work. It defines the conditions that leads to the burnout syndrome and how can we work with it, what are the consequences and what can we do to prevent the syndrome from happening.
The practical part evaluates the research that took place using questionnaires intended for kindergarten teachers.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK