Tělo a gender v díle Andrey Arnold
Název práce v češtině: | Tělo a gender v díle Andrey Arnold |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Body and Gender in the Work of Andrea Arnold |
Klíčová slova: | feministická filmová teorie|gender|britský sociální realismus|maskulinita|femininita|tělo |
Klíčová slova anglicky: | feminist film theory|gender|British social realism|masculinity|femininity|body |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 04.12.2023 |
Datum zadání: | 04.12.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.12.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.08.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jana Rogoff, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu filmové a televizní tvorby britské režisérky Andrey Arnold a jejího zobrazování femininních a maskulinních genderových rolí – v kontextu zobrazení těla jako nástroje v tradici britského sociálního realismu. Práce představí relevantní historické a stylistické pozadí hnutí sociálního realismu a metody analýzy genderové reprezentace ve filmu. Následně se zaměřuje na specifickou reprezentaci femininity a maskulinity napříč filmografií Arnold, na příkladech rozborů ženských i mužských figur ve snímcích jako Fish Tank či posunů v klasické postavě Heathcliffa v Bouřlivých výšinách po vzoru oborových čítanek Screening The Male či Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture. Práce reflektuje zobrazení ženských a mužských těl ve filmech Arnold jako fenomenologických objektů, zejména v kontextu fenomenologie dětství, které hraje v tvorbě Arnold tak zásadní roli, a tuto perspektivu analyzuje ve vztahu k britské tradici sociálního realismu – s důrazem na to, jak Arnold začleňuje a transformuje tyto postupy do své tvorby. Práce dále zasazuje filmový jazyk Arnold do kontextu s dílem dalších britských režisérů a režisérek, jako jsou Clio Barnard či Ken Loach Bakalářská práce nabízí komplexní pohled na spojení tvorby Arnold s feministickým hnutím ve filmu a sociálním realismem, přináší nové perspektivy na genderové role v současném britském filmu a nabízí základ pro další výzkum v oblasti aplikované feministické filmové teorie. |
Seznam odborné literatury |
• CHAMARETTE, Jenny, Embodied Worlds and Situated Bodies: Feminism, Phenomenology, Film Theory 2015. • COHEN, Steven; RAE HARK, Ina eds., Screening the Male: Exploring Masculinities in the Hollywood Cinema.2012. • CONNELL, R. W., Gender and Power.1987. • GABBARD, Krin; LUHR, William eds., Screening Genders 2008. • LAY, Samantha, British Social Realism: From Documentary to Brit Grit 2012. • MAYER, Sophie, Political Animals: The New Feminist Cinema 2015. • THORNHAM, Sue ed., Feminist Film Theory: A Reader 1999. • WATERS, Melanie ed., Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture 2011. |