Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tělo a gender v díle Andrey Arnold
Název práce v češtině: Tělo a gender v díle Andrey Arnold
Název v anglickém jazyce: Body and Gender in the Work of Andrea Arnold
Klíčová slova: feministická filmová teorie|gender|britský sociální realismus|maskulinita|femininita|tělo
Klíčová slova anglicky: feminist film theory|gender|British social realism|masculinity|femininity|body
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 04.12.2023
Datum zadání: 04.12.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 04.12.2023
Datum a čas obhajoby: 13.09.2024 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:12.08.2024
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jana Rogoff, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu filmové a televizní tvorby britské režisérky Andrey Arnold a jejího zobrazování femininních a maskulinních genderových rolí – v kontextu zobrazení těla jako nástroje v tradici britského sociálního realismu.
Práce představí relevantní historické a stylistické pozadí hnutí sociálního realismu a metody analýzy genderové reprezentace ve filmu. Následně se zaměřuje na specifickou reprezentaci femininity a maskulinity napříč filmografií Arnold, na příkladech rozborů ženských i mužských figur ve snímcích jako Fish Tank či posunů v klasické postavě Heathcliffa v Bouřlivých výšinách po vzoru oborových čítanek Screening The Male či Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture.
Práce reflektuje zobrazení ženských a mužských těl ve filmech Arnold jako fenomenologických objektů, zejména v kontextu fenomenologie dětství, které hraje v tvorbě Arnold tak zásadní roli, a tuto perspektivu analyzuje ve vztahu k britské tradici sociálního realismu – s důrazem na to, jak Arnold začleňuje a transformuje tyto postupy do své tvorby. Práce dále zasazuje filmový jazyk Arnold do kontextu s dílem dalších britských režisérů a režisérek, jako jsou Clio Barnard či Ken Loach
Bakalářská práce nabízí komplexní pohled na spojení tvorby Arnold s feministickým hnutím ve filmu a sociálním realismem, přináší nové perspektivy na genderové role v současném britském filmu a nabízí základ pro další výzkum v oblasti aplikované feministické filmové teorie.
Seznam odborné literatury
• CHAMARETTE, Jenny, Embodied Worlds and Situated Bodies: Feminism, Phenomenology, Film Theory 2015.
• COHEN, Steven; RAE HARK, Ina eds., Screening the Male: Exploring Masculinities in the Hollywood Cinema.2012.
• CONNELL, R. W., Gender and Power.1987.
• GABBARD, Krin; LUHR, William eds., Screening Genders 2008.
• LAY, Samantha, British Social Realism: From Documentary to Brit Grit 2012.
• MAYER, Sophie, Political Animals: The New Feminist Cinema 2015.
• THORNHAM, Sue ed., Feminist Film Theory: A Reader 1999.
• WATERS, Melanie ed., Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture 2011.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK