Obrat v životní filosofii člověka po náročné životní události s ohledem na rozvoj moudrosti
| Název práce v češtině: | Obrat v životní filosofii člověka po náročné životní události s ohledem na rozvoj moudrosti |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Turning in one’s life philosophy after transformational experience with regard to the development of wisdom |
| Klíčová slova: | Moudrost, životní filosofie, způsob myšlení, vnímání, světonázor, vhled |
| Klíčová slova anglicky: | Wisdom, life philosophy, way of thinking, perception, worldview, insight |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Ing. Petra Topková |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 02.12.2023 |
| Datum zadání: | 02.12.2023 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 14.01.2025 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, MLAB, Psychologická laboratoř |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.12.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 14.01.2025 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104PS) |
| Oponenti: | Mgr. Gabriela Dymešová |
| Zásady pro vypracování |
| Výzkum vychází z poznatků o moudrosti, a snaží se je vztáhnout na události, které k ní mohou vést. Převážně jde o pokus pochopit jak se u jedince, který prochází nějakou životní změnou, mění pohled na svět v souvislosti s fenoménem vhledu. Také, zdali se v takových procesech nenachází prvky vlastní moudrosti. Studie zabývající se moudrostí se převážně orientují buďto na schopnost jedince se s náročnou životní situací vypořádat, nebo se zabývají typem těchto situací. Tento výzkum by měl za cíl hledat přidružené symptomy takového procesu s důrazem na změny ve světonázoru – životní filosofie.
Cíl práce: Přiblížit pohled na změny v myšlení člověka v náročných životních situacích s ohledem na proces rozvoje moudrosti. Zjistit, zdali se dají podchytit kvalitativní změny ve vnímání sebe a světa, a zdali v nich můžeme nalézt procesy a prvky souvisejících s moudrostí. Metody výzkumu: Kvalitativně narativní výzkum s polostrukturovanými rozhovory. Záznamy budou kódovány podle emergujících témat. Pokud by se v nich ukázaly být struktury, které se často objevují v již existujících výzkumech moudrosti (autobiografické a narativní povahy), potom by se tato témata kombinovala na základě toho, a hledal by se jejich průnik. Samotné otázky v rozhovoru by toto předpovídaly. |
| Seznam odborné literatury |
| Fowers, B. J. (2008). From continence to virtue: Recovering goodness, character unity, and character types for positive psychology. Theory & Psychology, 18(5), 629-653.
Linley, P. A. (2003). Positive adaptation to trauma: Wisdom as both process and outcome. Journal of traumatic stress, 16, 601-610. Krafcik, D. (2015). Words from the Wise: Exploring the Lives, Qualities, and Opinions of Wisdom Exemplars. Integral Review: A Transdisciplinary & Transcultural Journal for New Thought, Research, & Praxis, 11(2). Weststrate, N. M., Ferrari, M., Fournier, M. A., & McLean, K. C. (2018). “It was the best worst day of my life”: Narrative content, structure, and process in wisdom-fostering life event memories. The Journals of Gerontology: Series B, 73(8), 1359-1373 Jonkers, P. (2020). Philosophy and Wisdom. Algemeen Nederlands tijdschrift voor wijsbegeerte, 112(3), 261-277. Staudinger, U. M., & Kunzmann, U. (2005). Positive adult personality development: Adjustment and/or growth?. European Psychologist, 10(4), 320-329. Takahashi, M. (2019). Relationship between wisdom and spirituality: An expanded theoretical model with mysticism and gerotranscendence. Gl ck, J., Bluck, S., Baron, J., & McAdams, D. (2005). The wisdom of experience: Autobiographical narratives across adulthood. International journal of behavioral development, 29(3), 197-208 Ferrari, M., & Weststrate, N. M. (2013). The scientific study of personal wisdom. In The scientific study of personal wisdom: From contemplative traditions to neuroscience (pp. 325-341). Dordrecht: Springer Netherlands. Kim, J. J., Morris, S., Rajewicz, P., Ferrari, M., & Vervaeke, J. (2023). Walk in wisdom’s path: contributions of faith, age, and personal wisdom to ideas of cultivating wisdom. Journal of Religion, Spirituality & Aging, 35(2), 149-168. Yang, S. Y. (2020). Wisdom and memory: Autobiographical memories as the foundation for the recall of wisdom incidents. New Ideas in Psychology, 57, 100761. Nayak, A. (2016). Wisdom and the tragic question: Moral learning and emotional perception in leadership and organisations. Journal of Business Ethics, 137, 1-13. |
| Předběžná náplň práce |
| Návrh osnovy: Úvod k tématu; definice pojmu moudrosti; relevantní výzkumy zaměřené na autobiografický a narativní přístup k problematice; představení pojmu životní filosofie a jak s tématem souvisí; empirická část; cíl práce, metody a sběr dat; interpretace dat; závěr.
Teoretická část: Definice moudrosti a představení relevantních přístupů k tématu; narativní a autobiografický přístup; moudrost jako vhled; životní filosofie a náročná životní situace. Práce se pokusí vmezeřit se mezi momentální poznatky o moudrosti jako rysu osobnosti a moudrosti jako produktu/výsledku procesu. Jako hlavní předpoklad této práce je, že způsob, jakým člověk nazírá na svět, a změny tohoto pohledu na něj, může poukázat na proces tvoření smyslu a s ním i moudrosti. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.