Trauma-informovaný přístup v sociální práci s dětmi
Název práce v češtině: | Trauma-informovaný přístup v sociální práci s dětmi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Trauma‐informed approach in social work with children |
Klíčová slova: | trauma; informovaný; sociální práce; děti |
Klíčová slova anglicky: | trauma; informed; social work; children |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální práce (27-PSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Karel Řezáč, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.11.2023 |
Datum zadání: | 28.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 12.06.2025 16:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 12.06.2025 |
Oponenti: | Mgr. Bc. Eliška Hudcová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce na téma "Trauma-informovaný přístup v sociální práci s dětmi" bude koncipována jako teoretická práce s cílem konceptualizovat trauma-informovaný přístup pro aplikaci v praxi sociální práce s dětmi. Součástí práce bude také analýza dostupných zdrojů, na jejímž základě bude provedena komparace praxe v České republice a v zahraničí. Konceptualizace bude zahrnovat témata jako je definice a charakteristika traumatu, vývoj traumatu a rizika retraumatizace. Práce bude směřovat k formulaci praktických doporučení pro sociální pracovníky pracující s dětmi, mládeží a rodinou. |
Seznam odborné literatury |
KLEPÁČKOVÁ, O. a kol. 2020. Trauma-informovaný přístup v sociální práci. Praha: Grada.
KLEPÁČKOVÁ, O., ČERNÁ, M. 2020. Trauma-informovaný přístup v sociální práci s rodinami vážně nemocných nebo zraněných dětí. Sociální práce, 20(3), 5-23. ELLIOTT, D. E., BJELAJAC, P., FALLOT, R. D., MARKOFF, L. S. & GLOVER, B. 2005. Trauma‐informed or trauma‐denied: Principles and implementation of trauma‐informed services for women. Journal of Community Psychology 33 (4): s. 461–477. FLATOW, R. B., BLAKE, M. & HUANG, L. N. 2015. SAMHSA'S Concept of Trauma and Guidance for a Trauma-Informed Approach in Youth Settings. Focal Point, 29, s. 32–35. |
Předběžná náplň práce |
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou traumatu a jeho specifickými projevy u dětí a mladistvých. Zaměřuje se také na trauma-informovaný přístup a jeho přínos pro sociální práci s touto cílovou skupinou. Trauma dlouhodobý dopad na fungování člověka na fyzické, sociální, psychické i spirituální rovině. Děti na trauma reagují specifickým způsobem, a proto je nezbytné, aby sociální pracovníci byli s touto problematikou důkladně obeznámeni. Při práci s dětskými klienty a jejich rodinami, by měli být schopni komunikovat způsobem, který minimalizuje riziko prohloubení jejich obtíží a naopak přispívá ke stabilizaci a zlepšení jejich situace.
Trauma-informovaný přístup představuje způsob práce s klientem, který vychází z předpokladu, že může mít zkušenost s traumatem. Tento přístup je založen na šesti základních principech: bezpečí, důvěra, možnost volby, spolupráce, zmocnění a respekt k odlišnostem. Důsledné uplatňování těchto principů umožňuje sociálním pracovníkům navazovat kontakt s klienty na základě hlubšího porozumění a respektu, zatímco zároveň podporuje schopnost nahlížet na situaci z perspektivy klienta. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This bachelor's thesis addresses the issue of trauma and its specific manifestations in children and adolescents. It also focuses on the trauma-informed approach and its benefits for social work with this tagret group. Trauma has a long-term impact on a person’s functioning on physical, social, psychological and spiritual levels. Children respond to trauma in a specific way, making it essential for social workers to be thoroughly familiar with the issue. When working with child clients and their families, they should be able to communicate in a way that minimizes the risk of exacerbating their difficulties and, on the contrary, contributes to stabilizing and improving their situation.
The trauma-informed approach represents a way of working with a clients based on the assumption that they may have experienced trauma. This approach is grounded in six fundamental principles: safety, trust, choice, collaboration, empowerment and respect for differences. Consistent application of these principles enables social workers to establish contact with clients based on deeper understanding and respect while also promoting the ability to view the situation from the client’s perspective. |