Peer mediace a její využití na českých a zahraničních školách
Název práce v češtině: | Peer mediace a její využití na českých a zahraničních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Peer mediation and its use in Czech and foreign schools |
Klíčová slova: | peer mediace, řešení konfliktů, školní prostředí, komunikační dovednosti, sociálně-emoční dovednosti |
Klíčová slova anglicky: | peer mediation, conflict resolution, school environment, communication skills, social-emotional skills |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Irena Chlebounová |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 28.11.2023 |
Datum zadání: | 28.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.12.2023 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2024 |
Oponenti: | Mgr. Radim Kuba |
Předběžná náplň práce |
Práce se zabývá peer mediací, tj. procesem řešení konfliktů, během kterého žáci využívají pomoc vrstevnického prostředníka při hledání oboustranně přijatelného řešení. Práce popisuje povahu a strategie řešení konfliktů na školách, principy a fáze mediačního procesu, roli mediátora, implementaci peer mediačních programů do škol spolu s jejími přínosy a faktory (ne)úspěchu. Práce zjišťuje, jak je mediace využívána na školách v Česku a v zahraničí. K analýze byly vybrány státy, ve kterých je mediace hojně rozšířena a zkoumána. Poznatky z těchto zemí by mohly sloužit jako inspirace pro české školy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with peer mediation, i.e. a conflict resolution process in which students use the help of a peer mediator to find a mutually acceptable solution. The thesis describes the nature and strategies of conflict resolution in schools, the principles and stages of the mediation process, the role of the mediator, the implementation of peer mediation programmes in schools along with its benefits and factors of (un)success. The thesis investigates how mediation is used in schools in Czechia and abroad. The countries selected for analysis were those where mediation is widely spread and researched. The findings from these countries could serve as inspiration for Czech schools. |