Role informačních a komunikačních technologií ve formování časových struktur a každodenních aktivit středoškolských studentů
Název práce v češtině: | Role informačních a komunikačních technologií ve formování časových struktur a každodenních aktivit středoškolských studentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The role of information and communication technologies in the formation of time structures and daily activities of high school students |
Klíčová slova: | organizace času|adolescence|každodenní aktivity|informační společnost|internet|sociální média|sociální kapitál |
Klíčová slova anglicky: | time organisation|adolescence|everyday activities|information society|internet|social capital |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.11.2023 |
Datum zadání: | 30.11.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.11.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2024 10:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 19.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc. |
Zásady pro vypracování |
1. Východiska V současné době jsou dospívající téměř neustále obklopeni informačními a komunikačními technologiemi (ICT), jako jsou např. mobilní telefony, počítače, internet a videoherní konzole. Díky přenositelnosti, kterou umožnila miniaturizace ICT mohou zůstat ve spojení, nejen doma nebo ve škole, ale prakticky kdekoliv si přejí (Roberts & Foehr, 2008). Generace současných dospívajích se již ve značně digitalizovaném světě narodila, informačními a komunikačními technologiemi jsou tak obklopeni prakticky od narození. Je tak pochopitelné, že mladí lidé a dospívající, konkrétně ve věku 15 až 24 let, jsou nejčastějšími uživateli internetu a jiných digitálních technologií. V Evropě je procento uživatelů internetu v této věkové kategorii nejvyšší, a to 97% (Kardefelt-Winther et al., 2022). Vysoká obliba používání informačních a komuniakčních technologií mezi dospívajícími však vede k mnoha otázkám týkající se vlivu, který mohou na dospívající mít, a který je především vnímán jako negativní (Subrahmanyam & Smahel, 2010). Používání ICT například ovlivnilo časové a denní struktury dospívajících. Jedním z velmi častých příkladů je vliv ICT na spánkové návyky dospívajících. Intenzivní používání ICT, jako je hraní digitálních her nebo používání mobilního telefonu k chatování před spaním, negativně ovlivňuje spánkové návyky. To pak může ovlivnit aktivity během dne, jelikož nepravidelné spánkové vzorce způsobují únavu v době bdění (Punamäki et al., 2006). To je ale jen jeden z příkladů toho, jak využívání ICT zasáhlo do způsobu, jakým si mladí lidé organizují svůj volný čas. Zpracování celkového obrazu této situace však doposud chybí a proto se mu bude věnovat tato práce. 2. Cíle Hlavním cílem této práce je podrobně prozkoumat, jak si středoškolští studenti organizují svůj čas v kontextu užívání informačních a komunikačních technologií (ICT) a s jakými významy se u nich tato organizace pojí. Práce se tak zaměří na to, jakým ICT věnují středoškolští studenti čas, rozdílům ve způsobu užívání těchto technologií ve vazbě na organizaci času, a zkoumání vztahu mezi těmito způsoby užívání technologií a rozsahem i obsahem každodenních aktivit, včetně školní práce, volného času a spánkových návyků. Sekundárním zamýšleným cílem práce je analýza vztahu mezi organizací času v kontextu užívání ICT a podobou sociálního života studentů. 3. Metodika Pro dosažení cílů práce jsou zvažovány dva metodologické přístupy. Výchozí metodikou je realizace kvalitativního výzkumu v podobě polostrukturovaných rozhovorů a analýzou prostřednictvím zakotvené teorie. Následně bude kvalitativní výzkum doplněn, buď o deníkové zápisky respondentů nebo o kvantitativní data z dotazníkového šetření. Kombinace kvalitativního a kvantivního přístupu by nám umožnila zkoumat problematiku z různých perspektiv a lépe porozumět celkovému vlivu informačních a komunikačních technologií na životní styl středoškoláků a identifikovat potenciální vzory a souvislosti v datech. Rozhodnutí ohledně preferované metody v druhé části zpracování bude vycházet z výsledků získaných pomocí polostrukturovaných rozhovorů z první části. 4. Charakteristika závěrů Závěry diplomové práce budou představovat výsledky analýzy (vnímané) organizace času středoškolských studentů v kontextu používání informačních a komunikačních technologií. Práce identifikuje spojitosti mezi způsobem, jak středoškolští studenti využívají ICT, a jejich každodenními aktivitami, včetně školní práce, volnočasových aktivit, sociálního života a spánkových návyků. |
Seznam odborné literatury |
1. Seznam literatury • Ahn, J. (2011), The effect of social network sites on adolescents' social and academic development: Current theories and controversies. J. Am. Soc. Inf. Sci., 62: 1435-1445. https://doi.org/10.1002/asi.21540 • Bengtsson, S., & Johansson, S. (2022). The Meanings of Social Media Use in Everyday Life: Filling Empty Slots, Everyday Transformations, and Mood Management. Social Media + Society, 8(4). https://doi.org/10.1177/20563051221130292 • Benvenuti, M., Wright, M., Naslund, J. et al. How technology use is changing adolescents’ behaviors and their social, physical, and cognitive development. Curr Psychol 42, 16466–16469 (2023).https://doi.org/10.1007/s12144-023-04254-4 • Boyd, D. (2014). It's Complicated: The Social Lives of Networked Teens. 10.12987/9780300166439. • Kardefelt-Winther, D., Saeed, M., Al-Harahsheh, S., Saxena, S., Aref, A., Al Kahlout, D., & Al-Mohannadi, A. (2022). Child Wellbeing in A Digital Age: Trends and Outcomes. (WISH & UNICEF ed.) UNICEF. • Punamäki, R., Wallenius, M., Nygård, C., Saarni, L., & Rimpelä, A. (2006). Use of information and communication technology (ICT) and perceived health in adolescence: The role of sleeping habits and waking‐time tiredness. Journal of Adolescence, 30(4), 569–585. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2006.07.004 • Roberts, D. F., & Foehr, U. G. (2008). Trends in media use. The Future of Children, 18(1), 11–37. https://doi.org/10.1353/foc.0.0000 • Steele, J.R., Brown, J.D. Adolescent room culture: Studying media in the context of everyday life. J Youth Adolescence 24, 551–576 (1995).https://doi.org/10.1007/BF01537056 • Subrahmanyam, K., & Smahel, D. (2010). Digital Youth: The Role of Media in Development. Springer Science & Business Media. • van den Eijnden, R. J. J. M., Geurts, S. M., ter Bogt, T. F. M., van der Rijst, V. G., & Koning, I. M. (2021). Social Media Use and Adolescents’ Sleep: A Longitudinal Study on the Protective Role of Parental Rules Regarding Internet Use before Sleep. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3), 1346. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18031346 |