Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 391)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role informačních a komunikačních technologií ve formování časových struktur a každodenních aktivit středoškolských studentů
Název práce v češtině: Role informačních a komunikačních technologií ve formování časových struktur a každodenních aktivit středoškolských studentů
Název v anglickém jazyce: The role of information and communication technologies in the formation of time structures and daily activities of high school students
Klíčová slova: organizace času|adolescence|každodenní aktivity|informační společnost|internet|sociální média|sociální kapitál
Klíčová slova anglicky: time organisation|adolescence|everyday activities|information society|internet|social capital
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.11.2023
Datum zadání: 30.11.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.11.2023
Datum a čas obhajoby: 03.09.2024 10:30
Datum odevzdání elektronické podoby:19.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
1. Východiska
V současné době jsou dospívající téměř neustále obklopeni informačními a komunikačními technologiemi (ICT), jako jsou např. mobilní telefony, počítače, internet a videoherní konzole. Díky přenositelnosti, kterou umožnila miniaturizace ICT mohou zůstat ve spojení, nejen doma nebo ve škole, ale prakticky kdekoliv si přejí (Roberts & Foehr, 2008). Generace současných dospívajích se již ve značně digitalizovaném světě narodila, informačními a komunikačními technologiemi jsou tak obklopeni prakticky od narození. Je tak pochopitelné, že mladí lidé a dospívající, konkrétně ve věku 15 až 24 let, jsou nejčastějšími uživateli internetu a jiných digitálních technologií. V Evropě je procento uživatelů internetu v této věkové kategorii nejvyšší, a to 97% (Kardefelt-Winther et al., 2022). Vysoká obliba používání informačních a komuniakčních technologií mezi dospívajícími však vede k mnoha otázkám týkající se vlivu, který mohou na dospívající mít, a který je především vnímán jako negativní (Subrahmanyam & Smahel, 2010). Používání ICT například ovlivnilo časové a denní struktury dospívajících. Jedním z velmi častých příkladů je vliv ICT na spánkové návyky dospívajících. Intenzivní používání ICT, jako je hraní digitálních her nebo používání mobilního telefonu k chatování před spaním, negativně ovlivňuje spánkové návyky. To pak může ovlivnit aktivity během dne, jelikož nepravidelné spánkové vzorce způsobují únavu v době bdění (Punamäki et al., 2006). To je ale jen jeden z příkladů toho, jak využívání ICT zasáhlo do způsobu, jakým si mladí lidé organizují svůj volný čas. Zpracování celkového obrazu této situace však doposud chybí a proto se mu bude věnovat tato práce.
2. Cíle
Hlavním cílem této práce je podrobně prozkoumat, jak si středoškolští studenti organizují svůj čas v kontextu užívání informačních a komunikačních technologií (ICT) a s jakými významy se u nich tato organizace pojí. Práce se tak zaměří na to, jakým ICT věnují středoškolští studenti čas, rozdílům ve způsobu užívání těchto technologií ve vazbě na organizaci času, a zkoumání vztahu mezi těmito způsoby užívání technologií a rozsahem i obsahem každodenních aktivit, včetně školní práce, volného času a spánkových návyků. Sekundárním zamýšleným cílem práce je analýza vztahu mezi organizací času v kontextu užívání ICT a podobou sociálního života studentů.
3. Metodika
Pro dosažení cílů práce jsou zvažovány dva metodologické přístupy. Výchozí metodikou je realizace kvalitativního výzkumu v podobě polostrukturovaných rozhovorů a analýzou prostřednictvím zakotvené teorie. Následně bude kvalitativní výzkum doplněn, buď o deníkové zápisky respondentů nebo o kvantitativní data z dotazníkového šetření. Kombinace kvalitativního a kvantivního přístupu by nám umožnila zkoumat problematiku z různých perspektiv a lépe porozumět celkovému vlivu informačních a komunikačních technologií na životní styl středoškoláků a identifikovat potenciální vzory a souvislosti v datech. Rozhodnutí ohledně preferované metody v druhé části zpracování bude vycházet z výsledků získaných pomocí polostrukturovaných rozhovorů z první části.
4. Charakteristika závěrů
Závěry diplomové práce budou představovat výsledky analýzy (vnímané) organizace času středoškolských studentů v kontextu používání informačních a komunikačních technologií. Práce identifikuje spojitosti mezi způsobem, jak středoškolští studenti využívají ICT, a jejich každodenními aktivitami, včetně školní práce, volnočasových aktivit, sociálního života a spánkových návyků.
Seznam odborné literatury
1. Seznam literatury
• Ahn, J. (2011), The effect of social network sites on adolescents' social and academic development: Current theories and controversies. J. Am. Soc. Inf. Sci., 62: 1435-1445. https://doi.org/10.1002/asi.21540
• Bengtsson, S., & Johansson, S. (2022). The Meanings of Social Media Use in Everyday Life: Filling Empty Slots, Everyday Transformations, and Mood Management. Social Media + Society, 8(4). https://doi.org/10.1177/20563051221130292
• Benvenuti, M., Wright, M., Naslund, J. et al. How technology use is changing adolescents’ behaviors and their social, physical, and cognitive development. Curr Psychol 42, 16466–16469 (2023).https://doi.org/10.1007/s12144-023-04254-4
• Boyd, D. (2014). It's Complicated: The Social Lives of Networked Teens. 10.12987/9780300166439.
• Kardefelt-Winther, D., Saeed, M., Al-Harahsheh, S., Saxena, S., Aref, A., Al Kahlout, D., & Al-Mohannadi, A. (2022). Child Wellbeing in A Digital Age: Trends and Outcomes. (WISH & UNICEF ed.) UNICEF.
• Punamäki, R., Wallenius, M., Nygård, C., Saarni, L., & Rimpelä, A. (2006). Use of information and communication technology (ICT) and perceived health in adolescence: The role of sleeping habits and waking‐time tiredness. Journal of Adolescence, 30(4), 569–585. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2006.07.004
• Roberts, D. F., & Foehr, U. G. (2008). Trends in media use. The Future of Children, 18(1), 11–37. https://doi.org/10.1353/foc.0.0000
• Steele, J.R., Brown, J.D. Adolescent room culture: Studying media in the context of everyday life. J Youth Adolescence 24, 551–576 (1995).https://doi.org/10.1007/BF01537056
• Subrahmanyam, K., & Smahel, D. (2010). Digital Youth: The Role of Media in Development. Springer Science & Business Media.
• van den Eijnden, R. J. J. M., Geurts, S. M., ter Bogt, T. F. M., van der Rijst, V. G., & Koning, I. M. (2021). Social Media Use and Adolescents’ Sleep: A Longitudinal Study on the Protective Role of Parental Rules Regarding Internet Use before Sleep. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3), 1346. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18031346
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK