Postoje vyučujících českého jazyka a literatury k zakotvení digitálních kompetencí v oborovém kurikulu
Název práce v češtině: | Postoje vyučujících českého jazyka a literatury k zakotvení digitálních kompetencí v oborovém kurikulu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teachers' Attitudes Toward the Integration of Digital Competencies in the Czech Language and Literature Curriculum |
Klíčová slova: | Digitální kompetence|revize RVP|český jazyk a literatura|postoje učitelů |
Klíčová slova anglicky: | digital competencies|curriculum revision|Czech language and literature|teachers ‘ attitudes |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.11.2023 |
Datum zadání: | 27.11.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 03.02.2025 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.02.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Aktuální snahy o ukotvení digitálních kompetencí do revidovaných kurikulárních dokumentů s sebou přinesly požadavek na vynětí některých kompetencí z oblasti informatiky a jejich systémové zapojení v jednotlivých oborových oblastech. Cílem práce je kvalitativně zmapovat profesní postoje vyučujících českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ k tomuto požadavku a identifikovat a) překážky, které učitelé češtiny v tomto směru pociťují, a b) možnosti podpory, jež by jim pomohly se na nové profesní požadavky adaptovat. V teoretické části budou nastíněny dosavadní poznatky o využívání digitálních technologií ve výuce, zejména s ohledem na jednotlivé profesní kompetence pedagoga. Praktická část bude představovat průběh a výsledky kvalitativního výzkumu postojů učitelů českého jazyka. Součástí práce bude návrh možností dalšího postupu v řízené podpoře pedagogických kompetencí v oblasti digitálních technologií. Postup práce: 1) Studium relevantní odborné literatury, kurikulárních dokumentů a v současnosti dostupných materiálů pro učitele 2) Návrh metodologie dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů 3) Realizace dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů s učiteli 4) Přepis a zpracování dat z rozhovorů 5) Analýza dat 6) Vyvození závěrů z dat – shrnutí postojů českých učitelů k zařazování digitálních kompetencí do výuky 7) Návrh podpůrných opatření |
Seznam odborné literatury |
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. ČERNÝ, Michal. DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Revize.edu.cz. Online. Dostupné z: https://revize.edu.cz BURNS, Tracey a Francesca Gottschalk. Educating 21st century children : emotional well-being in the digital age. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z:https://www.oecd-ilibrary.org/education/educating-21st-century-children_b7f33425-en PÍSKOVÁ, R. a VEJVODOVÁ, J. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Český jazyk a literatura, 2022, roč. 72, č. 3, s. 110-119. ISSN: 0009-0786 |