Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Postoje vyučujících českého jazyka a literatury k zakotvení digitálních kompetencí v oborovém kurikulu
Název práce v češtině: Postoje vyučujících českého jazyka a literatury k zakotvení digitálních kompetencí v oborovém kurikulu
Název v anglickém jazyce: Teachers' Attitudes Toward the Integration of Digital Competencies in the Czech Language and Literature Curriculum
Klíčová slova: Digitální kompetence|revize RVP|český jazyk a literatura|postoje učitelů
Klíčová slova anglicky: digital competencies|curriculum revision|Czech language and literature|teachers ‘ attitudes
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jana Šindlerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.11.2023
Datum zadání: 27.11.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.02.2024
Datum a čas obhajoby: 03.02.2025 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:17.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 03.02.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Aktuální snahy o ukotvení digitálních kompetencí do revidovaných kurikulárních dokumentů s sebou přinesly požadavek na vynětí některých kompetencí z oblasti informatiky a jejich systémové zapojení v jednotlivých oborových oblastech. Cílem práce je kvalitativně zmapovat profesní postoje vyučujících českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ k tomuto požadavku a identifikovat a) překážky, které učitelé češtiny v tomto směru pociťují, a b) možnosti podpory, jež by jim pomohly se na nové profesní požadavky adaptovat. V teoretické části budou nastíněny dosavadní poznatky o využívání digitálních technologií ve výuce, zejména s ohledem na jednotlivé profesní kompetence pedagoga. Praktická část bude představovat průběh a výsledky kvalitativního výzkumu postojů učitelů českého jazyka. Součástí práce bude návrh možností dalšího postupu v řízené podpoře pedagogických kompetencí v oblasti digitálních technologií.
Postup práce:
1) Studium relevantní odborné literatury, kurikulárních dokumentů a v současnosti dostupných materiálů pro učitele
2) Návrh metodologie dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů
3) Realizace dotazníkového šetření a polostrukturovaných rozhovorů s učiteli
4) Přepis a zpracování dat z rozhovorů
5) Analýza dat
6) Vyvození závěrů z dat – shrnutí postojů českých učitelů k zařazování digitálních kompetencí do výuky
7) Návrh podpůrných opatření
Seznam odborné literatury
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
ČERNÝ, Michal. DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Revize.edu.cz. Online. Dostupné z: https://revize.edu.cz
BURNS, Tracey a Francesca Gottschalk. Educating 21st century children : emotional well-being in the digital age. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z:https://www.oecd-ilibrary.org/education/educating-21st-century-children_b7f33425-en
PÍSKOVÁ, R. a VEJVODOVÁ, J. K rozvoji digitální kompetence žáků v předmětu ČJL při pedagogické praxi studentů. Český jazyk a literatura, 2022, roč. 72, č. 3, s. 110-119. ISSN: 0009-0786
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK