Komparace veřejného a soukromého vzdělávání v mateřských školách
Název práce v češtině: | Komparace veřejného a soukromého vzdělávání v mateřských školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of public and private education in kindergartens |
Klíčová slova: | screenging školní zralosti, soukromé mateřské školy, veřejné mateřské školy, inovativní a alternativní směry |
Klíčová slova anglicky: | school maturity screening, private kindergartens, public kindergartens, innovative and alternative conceptions |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (41-KPSY) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - přihlášen/a |
Datum přihlášení: | 27.11.2023 |
Zásady pro vypracování |
Teoretická část by obsahovala pojednání o vývoji dítěte od narození do 7 let po tělesné, psychické i sociální stránce, dále pak rozebrání školní zralosti a připravenosti. V další části bych se zaměřila pak už již na samotné veřejné a soukromé školství, kde bych se zabývala RVP PV, ŠVP a TVP, dále pak různými inovativními a alternativními směry, hlavně pak těmi, které se v českých MŠ vyskytují - Montessori, Waldorfská, Daltonská, Začít spolu, Podporující zdraví, Lesní, Reggio pedagogika. Dle výběru zkoumaných školek v praktické části bych se více věnovala těm konkrétním alternativám, ve kterých bych posléze prováděla výzkum.
V praktické části bych se poté chtěla věnovat výzkumu v podobě širšího screeningu předškolních dětí v Pražských mateřských školách co se týče jejich školní zralosti. Představovala bych si screening ideálně alespoň ve dvou státních mateřských školách (jedna fakultní a jedna ne), dále pak ideálně třech soukromých (jedné bez speciálního vzdělávacího programu, dvou alternativních, každé jiné). Nejsem si jistá, jestli výzkum nebude moc náročný, ale k tomuto tématu bych radši měla širší záběr mateřských škol, aby se dalo hovořit o dostatečně reprezentativním a různorodém vzorku. Ke screeningu bych si nejspíše vybrala Kern-Jiráskův test školní zralosti, dále jsem přemýšlela o využití buď Zkoušky vědomostí předškolních dětí od Matějčka a Vágnerové, Kondášovy Obrázkovo slovníkové skúšky, poté jsem i uvažovala o absolvování kurzu Signály SPU na počátku školní docházky od Švancarové či Diagnostika a rozvoj zrakového vnímání v předškolním věku a na počátku školní docházky od Felcmanové, abych pak mohla zkušenosti z kurzu a jejich publikace (Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky od Švancarové či Test zrakového vnímání od Felcmanové) využít k výzkumu. Nemám v plánu realizovat všechny testové metody, ideálně bych chtěla je smysluplně zkombinovat do jednoho uceleného testu, který bude pokrývat od každého trochu. Cílem screeningu by bylo porovnání výsledků dětí ze státních a soukromých MŠ, jako vedlejším cílem (pokud se mi povede mít k výzkumu tak široký záběr MŠ, jaký bych si představovala) by mohlo být také porovnání státních MŠ mezi sebou a soukromých MŠ mezi sebou. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina; ŠMARDOVÁ, Vlasta a ŠMARDA, Richard. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. díl. V Brně: Edika ve společnosti Albatros Media, 2022. ISBN 978-80-266-1804-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 8024708701. MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Přeložil Radek GLABAZŇA. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1393-2. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha 2021 OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9086-7. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978- 80-262-1092-4. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část by obsahovala pojednání o vývoji dítěte od narození do 7 let po tělesné, psychické i sociální stránce, dále pak rozebrání školní zralosti a připravenosti. V další části bych se zaměřila pak už již na samotné veřejné a soukromé školství, kde bych se zabývala RVP PV, ŠVP a TVP, dále pak různými inovativními a alternativními směry, hlavně pak těmi, které se v českých MŠ vyskytují - Montessori, Waldorfská, Daltonská, Začít spolu, Podporující zdraví, Lesní, Reggio pedagogika. Dle výběru zkoumaných školek v praktické části bych se více věnovala těm konkrétním alternativám, ve kterých bych posléze prováděla výzkum.
V praktické části bych se poté chtěla věnovat výzkumu v podobě širšího screeningu předškolních dětí v Pražských mateřských školách co se týče jejich školní zralosti. Představovala bych si screening ideálně alespoň ve dvou státních mateřských školách (jedna fakultní a jedna ne), dále pak ideálně třech soukromých (jedné bez speciálního vzdělávacího programu, dvou alternativních, každé jiné). Nejsem si jistá, jestli výzkum nebude moc náročný, ale k tomuto tématu bych radši měla širší záběr mateřských škol, aby se dalo hovořit o dostatečně reprezentativním a různorodém vzorku. Ke screeningu bych si nejspíše vybrala Kern-Jiráskův test školní zralosti, dále jsem přemýšlela o využití buď Zkoušky vědomostí předškolních dětí od Matějčka a Vágnerové, Kondášovy Obrázkovo slovníkové skúšky, poté jsem i uvažovala o absolvování kurzu Signály SPU na počátku školní docházky od Švancarové či Diagnostika a rozvoj zrakového vnímání v předškolním věku a na počátku školní docházky od Felcmanové, abych pak mohla zkušenosti z kurzu a jejich publikace (Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky od Švancarové či Test zrakového vnímání od Felcmanové) využít k výzkumu. Nemám v plánu realizovat všechny testové metody, ideálně bych chtěla je smysluplně zkombinovat do jednoho uceleného testu, který bude pokrývat od každého trochu. Cílem screeningu by bylo porovnání výsledků dětí ze státních a soukromých MŠ, jako vedlejším cílem (pokud se mi povede mít k výzkumu tak široký záběr MŠ, jaký bych si představovala) by mohlo být také porovnání státních MŠ mezi sebou a soukromých MŠ mezi sebou. |