Jsme vyloučeni i v češtině?: porovnání jazyka žáků dvou základních škol
Název práce v češtině: | Jsme vyloučeni i v češtině?: porovnání jazyka žáků dvou základních škol |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Are We Excluded Even in Czech Language?: A Comparison of the Language of Pupils in Two Primary Schools |
Klíčová slova: | český jazyk, sociálně vyloučená oblast, základní škola, případová studie, komparace |
Klíčová slova anglicky: | Czech language, socially excluded location, elementary school, case study, comparison |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra českého jazyka (41-KCJ) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.11.2023 |
Datum zadání: | 22.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 09.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Spálená 10, Praha 1, SP107 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105CJ) |
Oponenti: | PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Student provede samostatnou rešerši odborných zdrojů a sestaví databázi literatury; provede excerpci literatury pro teoretickou a metodologickou část a vyvodí závěry ve vztahu k práci. Práce bude podrobena důkladné jazykové a formální korektuře. Student provede důkladnou kontrolu citačního aparátu. Diplomant zodpovídá za to, že veškerá použitá literatura je řádně citována v textu a v seznamu literatury. |
Seznam odborné literatury |
Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. ISV nakladatelství.
Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. (2008). Současná stylistika. NLN, Nakladatelství Lidové noviny. http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:062ec420- e7e6-11e4-9f58-005056827e52 Doležalová, E. (2019). Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku. Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta. Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace (3. vyd.). Portál. Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., Lukavský, J., Minaříková, E., Sliacky, J., Šalamounová, Z., Šebestová, S., Vondrová, N., & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky (Roč. 1). Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/818 Keller, J. (2014). Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostravská univerzita v Ostravě. Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13-25. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (Vyd. 2). Portál. |
Předběžná náplň práce |
Prostudování možných informačních zdrojů. Vymezení výzkumného problému - porovnání jazyka žáků dvou základních škol se ve vztahu k problematice sociálního vyloučení na jedné konkrétní základní škole v česko-polské příhraniční oblasti postižené sociálním vyloučením. Stanovení a příprava výzkumných nástrojů – kvalitativní přístup, případová studie. Realizace výzkumu, analýza získaného materiálu (obsahová analýza slohových prací), vyvození závěrů. |