Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Digitální vázané jednotažné školní písmo a jeho aplikace v praxi
Název práce v češtině: Digitální vázané jednotažné školní písmo a jeho aplikace v praxi
Název v anglickém jazyce: Digital joined-up handwriting school font and its practical use
Klíčová slova: typografie, písmo, školní písmo, vázané písmo, edukační materiály, grafický design
Klíčová slova anglicky: typography, script, school font, joined-up handwriting, educational materials, graphic design
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.11.2023
Datum zadání: 05.12.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.04.2024
Datum a čas obhajoby: 09.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:29.06.2024
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Zásady pro vypracování
1. ve výtvarné části:
-navrhněte a vytvořte soubor edukačních materiálů a pomůcek určených k nácviku vázaného písma
-zaměřte se na rozvinutí potenciálu vlastní autorské abecedy školního písma
-prezentujte soubor formou makety a elektronické prezentace ve vhodném formátu
-dokumentuje realizaci a uplatnění edukačních materiálů v praxi (fotografický/video záznam)

2. v teoretické části:
-proveďte sběr a třídění informací z tuzemské i zahraniční literatury
-postihněte a zmapujte problematiku školního písma
-představte výrazné osobnosti v oblasti tvorby písma spojeného se vzděláváním
-navrhněte projekt s postupy a uplatnění tématu práce v praxi, zohledněte cíle a výstupy RVP
-zaměřte se na ověření funkčnosti vašeho návrhu.

Rozsah textu (NS): minimální rozsah vlastního textu závěrečné práce včetně mezer a poznámek pod čarou je 72 000 znaků (cca 30–40 stran) včetně dokumentace.
Rozsah výtvarných prací: plnohodnotná maketa (ucelený soubor nejméně patnácti stran, včetně obálky), elektronická prezentace.
Seznam odborné literatury
AMBROSE, G.; HARRIS, P. Grafcký design: typografe. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2967-8.
ČAPKA, F., SANTLEROVÁ, K. Stručný vývoj písma. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0917-9.
DOLEŽALOVÁ, J. Prvopočáteční psaní. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN isbn80-7041-938-5.
FASNEROVÁ, M. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-.
GARFIELD, S. Ten můj font: stručné dějiny typografe v esejích. Praha: Akropolis, 2018. ISBN 978-80-7470-204-4.
KUČEROVÁ, O.; KUCHARSKÁ, A. Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2018. ISBN isbn978-80-7290-969-8.
PENC, V. Metodika psaní. SPN, Praha 1966.
ŠUPŠÁKOVÁ, B. Detske písmo. Bratislava: Bradlo, 1991. ISBN 80-7127-045-8.
WILDOVÁ, R. (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

Online zdroje:
FIGUSCH ROZINAJOVÁ, Martina, FILÍPEK, Ján. Školské písmo [online] Dostupné z: https://www.skolskepismo.sk.
LENCOVÁ, Radana. Základní informace o písmu Comenia Script® a jeho charakteristika [online] Dostupné z: https://www.comenia-script.com/informace-o-pismu.
PECINA, Martin. Normalizované školní písmo [online]. In: typomil.com 21.01. 2007. Dostupné z: https://typomil.com/2007/01/normalizovane-skolni-pismo.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE, 2010. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty.
ZÍDKOVÁ, Lucie. Konec krasopisu v Česku. Jak a čím dnes školy učí děti psát [online]. In: Lidovky.cz 03.09. 2017. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/konec-krasopisu-v-cechach.A170902_191232_ln_domov_ELE.
Předběžná náplň práce
Studium odborných pramenů, individuální reflexe, rozpracování výtvarných témat.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The study of professional sources, individual reflection, development of creative themes.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK