Spiritualita v praxi sociálního pracovníka: kontemplativní přístup
Název práce v češtině: | Spiritualita v praxi sociálního pracovníka: kontemplativní přístup |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Spirituality in the praxis of social workers: contemplative approach |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Institut ekumenických studií (27-IES) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Petr Jandejsek, M.A., Th.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 16.11.2023 |
Datum zadání: | 16.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.11.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.09.2024 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.06.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.09.2024 |
Oponenti: | Mgr. Kateřina Kočandrle Bauer, Th.D. |
Seznam odborné literatury |
Michal Opatrný: Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace, Sociální práce a teologie
Zdeněk Vojtíšek, Pavel Dušek, Jiří Motl: Spiritualita v pomáhajících profesích Thomas Merton: Nová semena kontemplace Ctirad Václav Pospíšil: Teologie služby Karel Kopřiva: Lidský vztah jako součást profese Thomas Keating: Pozvání k lásce Etty Hillesum, Jan Geurt Gaarlandt: Přervaný život - Deníky z let 1941–1943 |
Předběžná náplň práce |
V mé práci bych se chtěla zabývat tím, jak kontemplativní modlitba souvisí či může souviset se sociální prací. Prozatím uvažuji nad těmito výzkumnými otázkami: „Jak by to vypadalo, kdyby sociální pracovníci praktikovali kontemplativní modlitbu? Jakým způsobem by se změnil vnitřní postoj sociálního pracovníka? Jaký by to mohlo mít vliv na následnou práci s klienty?“
Do práce bych chtěla zařadit následující témata. Popsat, jak by měl vypadat ideální sociální pracovník, tj. chtěla bych psát o tématech profesionality, autenticity, povinnosti, práva, hodnot apod. Dále bych chtěla načrtnout souvislost či spíše spojitost mezi sociální prací a teologií, zde velmi krátce uvedu něco o zrodu a historii sociální práce, o smyslu a cíli sociální práce a teologie, o tom, která teologie přímo souvisí se sociální prací či která sociální práce může ovlivňovat teologii (zde zatím vycházím z publikace F. H. Härtela – Tančit s protiklady: Koncepce možného Boha v díle Richarda Kearneyho, kde mě zaujal koncept možného Boha, koncept dvojí identity, zmínka o teologii kříže, důležitost eucharistie v souvislosti se sociální prací ad.). Na tomto základě těchto teologických přístupů, které hovoří o otevřenosti, bych chtěla pojednávat o kontemplativní modlitbě (nejdříve zřejmě definovat spiritualitu). Nejprve opět načrtnu krátce historii kontemplativní modlitby, případně z jakých jiných meditačních směrů čerpala apod. Dále bych uvedla nějaké konkrétní podstatné autory – sv. Jan od Kříže, Thomas Merton (zatím velmi nahodile, to ještě potřebuji doplnit). Dále uvažuji o rozlišení mezi tím, kdy se jedná o meditaci sekulární, a kdy o kontemplativní modlitbu. Případně bych doplnila rozdílné dopady těchto přístupů, najdou-li se vhodné výzkumy. V této části bych ještě ráda uvedla věci společné pro oba přístupy, například, dalo by se říci, psychoterapeutická příprava, která je k meditaci a kontemplativní modlitbě potřeba – práce s emocemi, focusing aj. Pokračovala bych pozitivními efekty, které má kontemplativní modlitba či meditace na psychiku, na lidský mozek a profesní život či život obecně. Poté bych chtěla uvést, co všechno je zapotřebí pro to, aby bylo možno s takovou modlitbou začít a udržet její provozování v každodenním životě (Pavel Vojtěch Kohut – Slabikář vnitřní modlitby, Moudrost mystiků s Vojtěchem Kohutem). Mohla bych to zakončit tím, jak by to tedy mohlo v praxi vypadat, a jaká je moje vlastní zkušenost s modlitbou, jaká jsou s tím spojena úskalí atd. |