Motivace a aktivizace žáků středních škol při vyučování ruského jazyka (v rámci jazykového kurzu)
Název práce v češtině: | Motivace a aktivizace žáků středních škol při vyučování ruského jazyka (v rámci jazykového kurzu) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivation and activation of upper secondary school students in teaching the Russian language (within the language course) |
Klíčová slova: | ruský jazyk|výuka ruštiny|výuka ruštiny jako druhého nebo cizího jazyka|metodika výuky ruského jazyka jako druhého nebo ci|motivace|aktivizace|jazykový kurz|učební pomůcky|aktivizační hry |
Klíčová slova anglicky: | Russian language|teaching Russian|teaching Russian as a second or foreign language|methodology of teaching Russian language as a seco|motivation|activation|language course|learning tools|activation games |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav východoevropských studií (21-UVES) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.11.2023 |
Datum zadání: | 04.02.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2025 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Tat'jana Savčenko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků středních škol k učení se ruštiny, a to především v rámci jazykového kurzu, který každoročně probíhá na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. Práce bude rozdělena na dvě části (teoretickou a praktickou). V teoretické části autorka vymezuje pojmy motivace a aktivizace, analyzuje motivační faktory v učení se druhému cizímu jazyku a určuje motivační roli učitele ruštiny. V časti praktické autorka analyzuje motivaci studentů středních škol ke studiu ruštiny jako druhého cizího jazyka pomocí dotazníkového šetření a zpracovává jeho výsledky. Hlavním cílem diplomové práce je návrh a implementace aktivizačních her, pomůcek, námětů a aktivit pro motivaci žáků v rámci každoročného jazykového kurzu na Gymnáziu a Střední odborné škole ekonomické v Sedlčanech. |
Seznam odborné literatury |
BLATNÝ, M. a kol. (2010). Psychologie osobnosti – hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada. ČÁP, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova. ČÁP, J., & MAREŠ, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Efektivní učení ve škole (2005). Ed. Dominik Dvořák. Vyd. 1. Praha: Portál. GARDNER, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold Publishers. GARDNER, R. C., LAMBERT, W. E. (1972). Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA: Newbury House. HRABAL,V., PAVELKOVÁ, I. (2011). Školní výkonová motivace žáků: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. KOTRBA, T. – LACINA, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal. LOKŠOVÁ, I., & LOKŠA J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. MACEK, P. (1999). Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. MADSEN, K. (1979). Moderní teorie motivace. Praha: Academia. NAKONEČNÝ, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha: Academia. PAVLAS, I. (2008). Psychologie pro učitele. Ostrava: PDF OU. PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Šesté, rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. PRŮCHA, J. – WALTEROVÁ, E. – MAREŠ, J. (2001). Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál. RAMSEIER, E. (2001). Motivation to learn as an outcome and determining factor of learning at school. European Journal of Psychology of Education. 16(3), 421-439. SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. VALIŠOVÁ, A., & KASÍKOVÁ, H. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. ZORMANOVÁ, L. (2012). Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada. АЗИМОВ, Э. Г., ЩУКИН, А. Н. (2009). Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). Москва: Издательство ИКАР. БЕРДИЧЕВСКИЙ, А. (2017). Внешняя и внутренняя мотивация при изучении русского языка в современной Европе. In: Материалы международной научно-практической конференции специалистов-филологов и преподавателей-русистов по проблемам функционирования, преподавания и продвижения русского языка за рубежом 11–13 декабря 2007 года. Москва: Издательство ИКАР. С. 205-216. ВЫГОТСКИЙ, Л. С. (2019). Вопросы детской психологии. Москва : Издательство Юрайт. ЛЕОНТЬЕВ, А. Н. (1971). Потребности, мотивы, эмоции. Москва. |