Začínající učitel v 1. třídě ZŠ s různorodými žáky
Název práce v češtině: | Začínající učitel v 1. třídě ZŠ s různorodými žáky |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Beginning teacher with diverse pupils in 1 st grade of the primary school |
Klíčová slova: | začínající učitel, inkluzivní vzdělávání, různorodí žáci, první třída, diferenciace, rozvíjení pedagogických dovedností, akční výzkum |
Klíčová slova anglicky: | beginning teacher, inclusive education, diverse students, first class, differentiation, development of teaching skills, action research study |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.11.2023 |
Datum zadání: | 10.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R010A, 010A, přízemí, u vrátnice |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.
Cílem bude představit specifika třídního učitele v 1. třídě s ohledem na adaptační období žáků, na jejich diverzitu co do schopností, zájmů, životních situací, výchovy v rodině, variability vývoje, překážek v učení apod. Pojednat klíčové kompetence začínajícího učitele z hlediska jeho připravenosti na 1. třídu. |
Seznam odborné literatury |
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání Teorie a praxe. Grada, 2010.
JANÍK, Tomáš; SLAVÍK, Jan; LOKAJÍČKOVÁ, Veronika; BENDOVÁ, Alena; GAŽOVÁ, Kateřina et al. Školní vzdělávání: učitel - vyučování, žák - učení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. KASÍKOVÁ, Hana a STRAKOVÁ, Jana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. KASÍKOVÁ, Hana a VALENTA, Josef. Reformu dělá učitel: diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. STARÝ, Karel; DVOŘÁK, Dominik; GREGER, David a DUSCHINSKÁ, Karolina. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum, 2012. ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1995. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015. ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice S praktickými ukázkami. Grada, 2012. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Pražská skupina školní etnografie.Praha: Karolinum, 2005. První třída. Pražská skupina školní etnografie.Praha: PedF UK, 1998. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 3. vyd. 2012. |
Předběžná náplň práce |
V teoretické části pojednat témata:
- začínající učitel na 1. stupni, kompetence pro vedení výuky v 1. třídě, spolupráce s rodinou, spolupráce s uvádějícím učitelem, - inkluzívní vzdělávání, i ve vztahu k adaptačnímu období a k vývojových specifikům žáků, - různorodost žáků ve třídě, překážky v učení a učitelova reakce na ně - diagnostika, podpora při učení, spolupráce s dalšími odborníky ze školního poradenského pracoviště. V praktické části provést akční učitelský výzkum v 1. třídě po dobu jednoho školního roku. Dále provést kvalitativní šetření s metodou rozhovoru s pedagogy a odborníky ze školního poradenského pracoviště a dalšími poradenskými subjekty mimo školu. |