Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Začínající učitel v 1. třídě ZŠ s různorodými žáky
Název práce v češtině: Začínající učitel v 1. třídě ZŠ s různorodými žáky
Název v anglickém jazyce: Beginning teacher with diverse pupils in 1 st grade of the primary school
Klíčová slova: začínající učitel, inkluzivní vzdělávání, různorodí žáci, první třída, diferenciace, rozvíjení pedagogických dovedností, akční výzkum
Klíčová slova anglicky: beginning teacher, inclusive education, diverse students, first class, differentiation, development of teaching skills, action research study
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.11.2023
Datum zadání: 10.11.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 02.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R010A, 010A, přízemí, u vrátnice
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 02.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.
Cílem bude představit specifika třídního učitele v 1. třídě s ohledem na adaptační období žáků, na jejich diverzitu co do schopností, zájmů, životních situací, výchovy v rodině, variability vývoje, překážek v učení apod. Pojednat klíčové kompetence začínajícího učitele z hlediska jeho připravenosti na 1. třídu.
Seznam odborné literatury
HÁJKOVÁ, Vanda. Inkluzivní vzdělávání Teorie a praxe. Grada, 2010.
JANÍK, Tomáš; SLAVÍK, Jan; LOKAJÍČKOVÁ, Veronika; BENDOVÁ, Alena; GAŽOVÁ, Kateřina et al. Školní vzdělávání: učitel - vyučování, žák - učení. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
KASÍKOVÁ, Hana a STRAKOVÁ, Jana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
KASÍKOVÁ, Hana a VALENTA, Josef. Reformu dělá učitel: diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.
PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004.
STARÝ, Karel; DVOŘÁK, Dominik; GREGER, David a DUSCHINSKÁ, Karolina. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum, 2012.
ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1995.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vydání dvanácté. Praha: Portál, 2015.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice S praktickými ukázkami. Grada, 2012.
Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Pražská skupina školní etnografie.Praha: Karolinum, 2005.
První třída. Pražská skupina školní etnografie.Praha: PedF UK, 1998.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 3. vyd. 2012.
Předběžná náplň práce
V teoretické části pojednat témata:
- začínající učitel na 1. stupni, kompetence pro vedení výuky v 1. třídě, spolupráce s rodinou, spolupráce s uvádějícím učitelem,
- inkluzívní vzdělávání, i ve vztahu k adaptačnímu období a k vývojových specifikům žáků,
- různorodost žáků ve třídě, překážky v učení a učitelova reakce na ně - diagnostika, podpora při učení, spolupráce s dalšími odborníky ze školního poradenského pracoviště.

V praktické části provést akční učitelský výzkum v 1. třídě po dobu jednoho školního roku. Dále provést kvalitativní šetření s metodou rozhovoru s pedagogy a odborníky ze školního poradenského pracoviště a dalšími poradenskými subjekty mimo školu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK