Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv zařazování živých živočichů do výuky na znalosti a postoje žáků
Název práce v češtině: Vliv zařazování živých živočichů do výuky na znalosti a postoje žáků
Název v anglickém jazyce: The impact of including live animals in education on students' knowledge and attitudes
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.11.2023
Datum zadání: 07.11.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.11.2023
Seznam odborné literatury
Fuhrman, N. E., & Rubenstein, E. D. (2017). Teaching with Animals: The Role of Animal Ambassadors in Improving Presenter Communication Skills. Journal of Agricultural Education, 58(1), 223-235.
Hummel, E., & Randler, C. (2010). Experiments with living animals-effects on learning success, experimental competency and emotions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3823-3830.
Hummel, E., & Randler, C. (2012). Living animals in the classroom: A meta-analysis on learning outcome and a treatment–control study focusing on knowledge and motivation. Journal of Science Education and Technology, 21, 95-105.
Klingenberg, K. (2014). ‘Primärerfahrung’with living animals in contrast to educational videos: a comparative intervention study. Journal of Biological Education, 48(2), 105-112.
Krell, M., & Schmidt, J. (2022). Biology teachers’ views towards using living organisms in biology education. Journal of Biological Education, 56(3), 353-364.
Sammet, R., & Dreesmann, D. (2017). What do secondary students really learn during investigations with living animals? Parameters for effective learning with social insects. Journal of Biological Education, 51(1), 26-43.
Předběžná náplň práce
Živá zvířata jsou pro většinu dětí motivující. Pozitivní emoce hrají klíčovou roli při vytváření znalostí (Hummel, Randler 2010). Právě za tímto účelem se nabízí poskytnout žákům přímo ve školách možnost přímého kontaktu s živočichy nebo jim poskytnout alespoň mimoškolní zkušenosti se studiem biologie v terénu (Krell, Schmidt 2022). Obecně se uznává, že přímý kontakt a interakce s živou přírodou mění pozitivním způsobem postoje žáků a jejich kognitivní výsledky v rámci studia biologie či přírodopisu (Klingenberg 2014). Cílem bakalářské práce je vytvořit literární rešerši z již dříve publikovaných vědeckých prací zabývajících se právě problematikou zařazování živých zvířat do výuky a s tím i spjatých otázek, které k tomuto tématu náleží. V rešerši bych chtěla zhodnotit, zda je podle odborných studií vliv použití zvířat opravdu znatelný na výsledcích žáků a jak ovlivňuje jejich vnitřní motivaci ve srovnání s jinými alternativami, kupříkladu videi zvířat. Dále bych chtěla zhodnotit nejen postoje žáků, ale i postoje učitelů, čili zaměřit se na to, jak hodnotí pedagogové konkrétní výhody, ale i nevýhody používání živých živočichů ve výuce biologie a přírodopisu. V neposlední řadě bych se chtěla zaměřit i na problematiku zařazení exkurzí do zoologických zahrad a dalších vzdělávacích chovatelských zařízení do výuky, jakožto mimoškolní možnosti kontaktu se živými zvířaty.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK