Komunikace dětí s kochleárním implantátem: případová studie
Název práce v češtině: | Komunikace dětí s kochleárním implantátem: případová studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication in Children with an Cochlear Implant: A Case Study |
Klíčová slova: | kochleární implantát|komunikace|předškolní věk|produkce mluvnené řeči|jazykové roviny |
Klíčová slova anglicky: | cochleat implant|communication|pre-school age|speech production|linguistic levels |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.11.2023 |
Datum zadání: | 02.11.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.11.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2024 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.05.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsatkomunikacidvou dětí ve věku pětia šestilet, kterépřed třetím rokem věkupodstoupily kochleární implantaci. Analýzabude zahrnovatdeskripci komunikace verbální na základě jednotlivých jazykových rovin a také komunikace neverbální (přirozená gesta, znaky aj.). Hlavní metody využívané v práci budou následující: 1)Individuální rozhovor (příp. opakované rozhovory)výzkumnice s dětmi(vedený primárně verbálně, ale s předem připravenými metodamipodpůrnými- např. piktogramy). 2)Polostrukturovanérozhovory s rodičiapedagogy, kteří s dětmi pracují, zaměřené na užívanékomunikační strategiedětív různých prostředích a situacích. Po získání informovaných souhlasů od zákonných zástupců budou rozhovory zachyceny, a to nejlépe ve formě videa. Postup práce: 1) orientace v odborné literatuře zabývající se sluchovými vadami, kochleárními implantáty, metodami AAK, osvojování jazyka dětmi; 2) po získání informovaného souhlasu realizace vlastního výzkumu; 3) analýza nasbíraného materiáluvčetně potvrzení/vyvrácení výzkumnýchotázekainterpretace výsledků. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ J., ŠMARDOVÁ V.Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let, Brno:ComputerPress, 2008. 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0. BYTEŠNÍKOVÁ, I.Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. CONTI-RAMSDEN, G., DURKIN, K.LanguageDevelopment andAssessmentinthePreschoolPeriod.NeuropsychologyReview, 2012, 22, p. 384–401. DE SA SOUZA, S.CochlearImplants: New andFutureDirections.Springer: 2022. ISBN 9789811904523 HÁDKOVÁ, K.Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HLAVNIČKOVÁ, P. Kochleární implantát u dětí se sluchovým postižením.Kontakt, Vol.10, s. 30–33,České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury, 2008. ISSN 1212-4117. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 2002. 90 s. ISBN 80-7216-162-8. MAULDIN, L.Made toHear:CochlearImplantsandRaisingDeafChildren.UniversityofMinnesota Press,2016, ISBN 9781452949901. MOTEJZÍKOVÁ, J.Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, 2009. ISBN 978-80-06792-23-1. NOSKOVÁ, M. Profil dětí s kochleárním implantátem v heidelberském testu vývoje řeči. Kontakt, Vol.10,s. 374–381,České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury, 2008. ISSN 1212-4117. PRŮCHA, Jan.Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie.Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum, 2016. SOLNÁ, Gabriela, ČERVENKOVÁ, Barbora.TEPO – test porozumění větám. Praha:CodeCreator, s. r. o., 2022. SMOLÍK, F.Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2015. SMOLÍK, F., TURKOVÁ, J., MARUŠINCOVÁ, K. & MALECHOVÁ, V.Dotazník vývoje komunikace II.DovykoII. Dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců. Příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017. SVOBODOVÁ, Karla.Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 2. vyd. Praha: Septima, 2005. 151 s. ISBN 80-7216-214-4. Vybrané závěrečné práce: BASLOVÁ, M.Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implementacise zaměřením namorfosyntaktickourovinu jazyka. Praha, 2023, diplomová práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. PILAŘOVÁ, A.Dítě s kochleárním implantátem v předškolním věku. Hradec Králové, 2015, bakalářská práce. Univerzita Hradec Králové. Pedagogická fakulta. (dostupné z:https://theses.cz/id/5r8s3v/16367001). SVĚRÁKOVÁ, K.Hodnocení jazykových rovin u dětí s kochleárním implantátem v předškolním věku. Brno, 2018,bakalářská práce,Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. VLČKOVÁ, Marie.Dítě s kochleárním implantátem v prostředí mateřské školy. Olomouc, 2017,bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. (dostupné z: https://theses.cz/id/4jzmte/?zoomy_is=1). |