Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reliéf Madony Ochranitelky z olomoucké katedrály v reflexi díla Niclase Gerhaerta van Leyden
Název práce v češtině: Reliéf Madony Ochranitelky z olomoucké katedrály v reflexi díla Niclase Gerhaerta van Leyden
Název v anglickém jazyce: Relief of Our Lady of Mercy from Olomouc Cathedral in the Reflection of the work of Niclas Gerhaert van Leyden
Klíčová slova: pozdně středověké sochařství|Nicolaus Gerhaert z Leydenu|Vídeň|Vídeňské Nové město|Morava|15. století
Klíčová slova anglicky: late medieval sculpture|Nicolaus Gerhart of Leyden|Vienna|Wiener Neustadt|Moravia|15th century
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 24.10.2023
Datum zadání: 24.10.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2023
Datum a čas obhajoby: 09.09.2024 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:30.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Helena Dáňová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Předkládaná bakalářská práce se zabývá monografickým studiem pozdně gotického reliéfu Madony Ochranitelky, nacházející se dnes v kapli sv. Cyrila a Metoděje olomoucké katedrály. Cílem práce je detailní a komplexní poznání díla a prozkoumání jeho vztahu ke (post) gerhaertovskému sochařství a jeho ohnisku ve Vídni a Vídeňském Novém Městě, které reprezentují především císařské náhrobky Friedricha III. ve svatoštěpánském dómu a Eleonory Portugalské v cisterciáckém Neuklosteru ve Vídeňském Novém Městě. Zvláštní zřetel je kladen na souvislosti mezi reliéfem a sochařskou výzdobou radniční kaple sv. Jeronýma v Olomouci. Součástí práce je kritické shrnutí dosavadní literatury. Používanými metodami bakalářské práce jsou formální a komparativní analýza, ikonografický a typologický rozbor a vyhodnocení materiálového a technologického průzkumu a kontextu vzniku díla.
The presented bachelor's thesis deals with a monographic study of the late Gothic relief of the Madonna of the Protector, located today in the chapel of St. Cyril and Methodius of Olomouc Cathedral. The aim of the work is a detailed and comprehensive knowledge of the work and an examination of its relationship to (post) Gerhaert sculpture and its focal point in Vienna and Vienna's New Town, which are mainly represented by the imperial tombstones of Friedrich III. in St. Stephen's Cathedral and Eleanor of Portugal in the Cistercian Neukloster in Vienna's New Town. Special attention is paid to the connections between the relief and the sculptural decoration of the town hall chapel of St. Jeroným in Olomouc. Part of the work is a critical summary of the existing literature. The methods used in the bachelor thesis are formal and comparative, iconographic and typological analysis and evaluation of the material and technological research and the context of the creation of the work.
Seznam odborné literatury
Bartlová/Armutidisová/Chamonikola 1999 – Milena Bartlová / Irena Armutidisová / Kaliopi Chamonikola (ed.): Od gotiky k renesanci: výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400-1550, II: Brno. Brno: Moravská galerie, 1999
Dospěl 2007 – Milan Dospěl: Moravský kontext Madony Primavesy. In: Umění LV, 2007, 459–469
Groborzová-Schürmanová 1970 – Anna Groborzová-Schürmanová: Pozdně gotické sochařství na Olomoucku (diplomová práce, FF UJEP). Brno, 1970
Hlobil 1972 – Ivo Hlobil, Poznámky k olomoucké kamenné plastice z 80. let 15. století. In: ZVMO, č. 158, 1972
Hlobil/Paul/ Petrů 1992 – Ivo Hlobil / Prokop Paul / Eduard Petrů, Humanismus a raná renesance na Moravě, 1992
Hlobil/Perůtka 1999 – Ivo Hlobil / Marek Perůtka (ed.): Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400–1550. III. Olomoucko. Olomouc 1999
Homolka 1969 – Jaromír Homolka: K některým otázkám středoevropské plastiky XV. století. In: Umění XVII, 1969, 539–573
Homolka 1972 – Jaromír Homolka: Gotická plastika na Slovensku. Bratislava: Tatran, 1972
Homolka 1978 – Jaromír Homolka: Pozdně gotické umění v Čechách: 1471–1526
Homolka 2001 – Jaromír Homolka: K některým problémům vídeňské gerhaertovské školy. In: Podzim středověku: vyhraňování geografických teritorií, městská kultura a procesy vzniku lokálních uměleckých škol ve střední Evropě 15. století. Brno: Moravská galerie 2001, 52–69
Chadraba 1992 – Rudolf Chadraba, Olomoucké památky křesťanského humanismu. In: Historická Olomouc a její současné problémy IX., 1992
Chamonikola 1979 – Kaliopi Chamonikola: Řezbářství poslední čtvrtiny 15. století na Brněnsku (diplomová práce, FF UJEP). Brno, 1979
Chamonikola 1982 – Kaliopi Chamonikola: Pozdně gotická plastika na Brněnsku. (K ohlasu díla Hanse Multschera, Jakoba Kaschauera a Nicolase Gerhaerta na Moravě.). In: Umění XXX, 1982, 63–72
Chamonikola 1995 – Kaliopi Chamonikola: Nicolaus Gerhaert of Leyden in the Moravian Context. In: Jahrbuch für Kunstgeschichte Wien: Österreichische Verlagsgesellschaft Eduard Hölzel & Co. 48/1995. München 1995, 62–84
Kotrbová 1950 –Marie Anna Kotrbová: Pozdně gotické plastika na Moravě (diesertační práce, FF MU). Brno, 1950
Krone-Balcke 1999 – Ulrike Krone-Balcke: Der Kefermarkter Altar. Sein Meister und seine Werkstatt. Berlin: 1999
Kutal 1972 – Albert Kutal: České gotické umění, Praha: Obelisk 1972
Oettinger 1935 – Karl Oettinger: Lorenz Luchsperger. Der Meister der Wiener Neustädter Apostel. Berlin: Deutscher Verein für Kunstwissenschaft 1935
Pinder 1929 – Wilhelm Pinder: Die deutsche Plastik der Hochrenaissance. Wildpark: Athenaion 1929
Roller 2011 – Stephan Roller: Niclaus Gerhaert: der Bildhauer des späten Mittelalters. Frankfurt am Main: Liebighaus, 2011
Schultes 2003 – Lothar Schultes: Plastik vom Ende des Schönen Stils bis zum Beginn der Renaissance. In: Arthur Rosenauer (ed.): Geschichte der bildenden Kunst in Österreich. Band 3, Spätmittelalter und Renaissance. München: Prestel, 2003
Saliger 2006 – Arthur Saliger: Quellen zum Stil des Veit Stoss in Wien. In: Dobrosława Horzela (ed.) / Adam Organisty (ed.): Wokół Wita Stwosza. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie. Kraków: Muzeum Narodowe 2006, 42–51
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK