Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metody podpory školní úspěšnosti u žáků s ADHD s komorbiditou se specifickými poruchami učení na středních školách
Název práce v češtině: Metody podpory školní úspěšnosti u žáků s ADHD s komorbiditou se specifickými poruchami učení na středních školách
Název v anglickém jazyce: Supporting school success in students with ADHD comorbidity with specific learning disabilities in secondary schools
Klíčová slova: ADHD; hyperkinetická porucha; porucha pozornosti; sebehodnocení; specifické poruchy učení; školní neúspěšnost
Klíčová slova anglicky: ADHD; attention deficit disorder; hyperkinetic disorder; school failure; self-esteem; specific learning disabilities
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Vedoucí / školitel: PhDr. Lenka Kollerová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 20.10.2023
Datum zadání: 21.10.2023
Datum a čas obhajoby: 23.05.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R218, 218, 2. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:20.03.2024
Datum proběhlé obhajoby: 23.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104UP)
Oponenti: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V teoretické části práce se studentka zaměří na detailní popis ADHD s důrazem na komorbiditu s konkrétními poruchami učení. Cílem praktické části bude provést analýzu pohledu učitelů na osvědčené techniky podpory akademického úspěchu žáků trpících těmito poruchami, zejména ve výuce a odborném výcviku na středních odborných školách. Pro sběr dat budou využity strukturované rozhovory s 6 až 10 zkušenými pedagogy, kteří mají praxi v této oblasti.
Seznam odborné literatury
Dhar, M.., Been, P. H, Minderaa, R. B., Althaus, M., (2008). Distinct information processing characteristics in dyslexia and ADHD during a covert orienting task: An event-related potential study. Clinical Neurophysiology, 119(9), 2011-2025. http://doi.org/ 10.1016/j.clinph.2008.05.027
Drtílková I., Šerý, O., Balaštíková, B.,Theiner, P., & Uhrová, A., (2007). Hyperkinetická porucha / ADHD. Galén..
Drtílková, I.,& Fiala, A., (2016). Rozdílné dimenze subtypů ADHD. Česká a slovenská Psychiatrie, 112(3), 127–132.
Dudová, I., & Hrdlička, M. (2003). Hyperkinetické poruchy v dětství. Postgraduální medicína, 7, 721-726.
Esteller-Cucala, P., Maceda, I., Børglum, A. D., Demontis, D., Faraone, S. V., Cormand, B., & Lao, O. (2020). Genomic analysis of the natural history of attention-deficit/hyperactivity disorder using Neanderthal and ancient Homo sapiens samples. Scientific Reports, 10(1), 8622.
Faedda, N., Romani, M., Rossetti, S., Vigliante, M., Pezzuti, L., Cardona, F., Guidetti, V., (2019). Intellectual functioning and executive functions in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and specific learning disorder (SLD), Scandinavian Journal of Psychology, 60 (5), 440-446.|http://doi.org/ 10.1111/sjop.12562
Howell, J. (2019). Dyslexia: A history of the term and current challenges. Lansing, Michigan Dyslexia Institute. https://dyslexiacommentary.com/
Lechta, V., (2010). Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Portál.
Krejčová, L., (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada Publishing as.
Matějček, Z.,(2003). Poznámka k evolučnímu pohledu na syndrom ADHD. Psychiatrie pro praxi,4(3), 131-132.
Paclt, Ivo, (2016). ADHD v dětství, dospívání a dospělosti. Farmacie pro praxi-Praktické lékárenství,12(1), 16-17. https://doi.org/10.36290/lek.2016.004
Posner J., Polanczyk, GV., & Sonuga-Barke E., (2020). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet [Internet],395, 450–462. https://doi.org/10.1016/S0140-6736 (19) 33004-1
Ptáček, R., Ptáčková H.,& Braten E.,(2020). K historii diagnostické kategorie ADHD. Česká a slovenská psychiatrie, 116(4), 190-196.
Sklepníkova, J., & Slezáčková, A., (2022).Vývoj konceptu ADHD a jeho vztah k hyperkinetickým poruchám: narativní přehled. Československá psychologie, 66(3), 255- 271.
Vágnerová, M., (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Karolinum.
Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha. Portál.
Předběžná náplň práce
Práce v teoretické části bude věnovaná popisu ADHD a jeho projevům zejména s komorbiditou se specifickými poruchami učení. Uvede možné souvislosti se školní neúspěšností.
Cílem praktická části bude zmapování osvědčených metod směřující k podpoře školní úspěšnosti žáků s těmito poruchami v teoretických předmětech, zejména pak v praktickém vyučování či odborném výcviku na středních odborných školách. Pro získání dat proběhnou strukturované rozhovory se 6až30 respondenty z řad zkušených pedagogů z praxe.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The work in the theoretical part will be devoted to the description of ADHD and its manifestations, especially with comorbidity with specific learning disorders. It will state possible connections with developmental theory in connection with school success. The aim of the practical part will be to map out effective methods aimed at supporting the school success of pupils with these disorders in theoretical subjects, especially in practical teaching or vocational training at secondary vocational schools. In order to obtain data, a questionnaire survey and personal interviews will be conducted with 6-30 respondents from a number of experienced pedagogues from practice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK