Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Podpora dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání
Název práce v češtině: Podpora dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Support for preschool childern with developmental language disorder in education
Klíčová slova: vývojová jazyková porucha, logopedie, předškolní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: development language disorder, speech therapy, preschool education
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zuzana Korandová
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 17.10.2023
Datum zadání: 17.10.2023
Datum a čas obhajoby: 27.05.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R209, 209, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104LG)
Oponenti: Mgr. Ing. Jana Horynová
 
 
 
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá podporou dětí s vývojovou jazykovou poruchou v předškolním vzdělávání. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Obsahem první kapitoly jsou teoretická východiska, je zde pospán proces vývoje řeči, jazyka a komunikace a objasnění těchto termínů. Dále se kapitola zaměřuje na vývojovou jazykovou poruchou, její terminologii, klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Druhá kapitola se zabývá systémem předškolního vzdělávání, legislativou, cíli předškolního vzdělávání a možnostmi podpory. Jsou zde definována a popsána poradenská zařízení a podpůrná opatření, se zvýšenou pozorností věnovanou konceptům individuálního vzdělávacího plánu a asistentu pedagoga. Tato kapitola se věnuje také problematice školní zralosti, zápisu k povinné školní docházce a jejím odkladem. Třetí kapitola představuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru. Data byla získávána na základě analýzy dostupných dokumentů, analýzy produktů činnosti a prostřednictvím zúčastněného pozorování. Obsahem výzkumného šetření je případová studie dívky navštěvující přípravnou třídu základní školy. Hlavním cílem výzkumného šetření je analýza podpory dítěte v předškolním vzdělávání. Jsou zde popsány projevy vývojové jazykové poruchy, které negativně ovlivňují proces předškolního vzdělávání. Dále jsou zde analyzována podpůrná opatření, z nichž se jako nejefektivnější jeví soustavná podpora asistenta pedagoga. Následně jsou analyzovány osvědčené pomůcky a postupy, podpora, která je dětem udělována ze strany pedagogů a jejich přístup, který by měl být pro každé dítě individuální.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis deals with the support of children with developmental language disorder in preschool education. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The first chapter introduces the theoretical background, it describes the development of speech, language and communication and clarifies these terms. This chapter then focuses on developmental language disorder, its terminology, classification, etiology, symptomatology, diagnosis and therapy. The second chapter discusses the preschool education system, legislation, the goals of early preschool education, and support options. This chapter also addresses the issues of school maturity, enrolment in compulsory schooling and its deferral. The third chapter presents a qualitative research investigation. Data was collected through analysis of available documents, analysis of activity products and through participant observation. The content of the research investigation is a case study of a girl attending a preparatory class of primary school. The main objective of the research investigation is to analyze the support of the child in preschool education. The signs of developmental language disorder that negatively affect the preschool education process are described. Support measures are also analyzed, of which the most effective seems to be the continuous support of a teaching assistant. The best tools and practices, the support given to children by teachers and their approach, which should be individual for each child, are then analyzed.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK