Komparativní analýza marketingové komunikace vybraných řemeslných pivovarů v letech 2021-2023
Název práce v češtině: | Komparativní analýza marketingové komunikace vybraných řemeslných pivovarů v letech 2021-2023 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparative analysis of marketing communication of selected craft breweries during 2021-2023 |
Klíčová slova: | řemeslné pivo, pivovarnictví, marketing, sociální sítě, online komunikace, obsahová analýza |
Klíčová slova anglicky: | craft beer, brewing, marketing, social networks, online communication, content analysis |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 17.10.2023 |
Datum zadání: | 17.10.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 19.06.2024 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Areál Jinonice, C612, 612, Zasedací místnost 6.patro - Děkanát |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 29.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2024 |
Oponenti: | doc. PhDr. Jan Halada, CSc. |
Seznam odborné literatury |
ASOCIACE MALÝCH a STŘEDNÍCH PODNIKŮ a ŽIVNOSTNÍKŮ ČESKÉ REPUBLIKY (AMSP ČR). Češi berou útokem malé pivovary. Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky (AMSP ČR) [online]. 2017 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://amsp.cz/cesi-berou-utokem-male-pivovary/
BOUTEN, Lisanne Maria. Co-branding: a brand partnership and a new product. Delft, 2010. Technische Universiteit Delft. BREWDOG. BrewDog Tomorrie: a Sustainability Update. Brewdog.com [online]. 2020 [cit. 2024-04-15]. Dostupné z: https://www.brewdog.com/blog/brewdog-tomorrow-a-sustainability-update BŘEVNOVSKÝ KLÁŠTERNÍ PIVOVAR SV. VOJTĚCHA. o pivovaru [online]. 2024 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://brevnovskypivovar.cz/o-pivovaru/ BŘEZINOVÁ, Monika, Zbyněk HAVELKA a Petr BARTOŠ. Marketing communication in beer industry in the Czech Republic with respect to minibreweries. Kvasny prumysl. 2019, 65(6), 6-12. BUREŠ, Michal. Kdo vlastní české pivovary? Finance.cz [online]. 2021 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://www.finance.cz/513517-ceske-pivovary/ BÝMA, Petr. Krize expanzi minipivovarů nezastavila, naopak jim zajistila nové zákazníky. Ekonom.cz [online]. 2020 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://ekonom.cz/c1-66804310-krize-expanzi-minipivovaru-nezastavila-naopak-jim-zajistila-nove-zakazniky CAVALHEIRO, Bernardo P., Marília PRADA, David L. RODRIGUES, Margarida V. GARRIDO a Diniz LOPES. With or without Emoji? Perceptions about Emoji Use in Different Brand-Consumer Communication Contexts. Human Behavior and Emerging Technologies. 2022, (2022). COLBURN, Mark. Craft Beer Marketing & Distribution: Brace for Skumeggedon. Shinerunner Publishing, 2015. ISBN 978-0692503911. ČESKOMORAVSKÝ SVAZ MINIPIVOVARŮ. o nás [online]. 2024 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://www.minipivo.cz/cz/o-nas/ ČESKÝ SVAZ PIVOVARŮ a SLADOVEN. Historie českého pivovarnictví [online]. 2024 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://ceske-pivo.cz/tz/historie-ceskeho-pivovarnictvi ČESKÝ SVAZ PIVOVARŮ a SLADOVEN. Zápis na seznam nehmotného dědictví UNESCO [online]. 2021 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://ceske-pivo.cz/zapis-na-seznam-nehmotneho-dedictvi-unesco DOPSON, Elise. Should You Use Facebook Hashtags in 2024? Here’s What You Need to Know. Sendible.com [online]. 2024 [cit. 2024-04-15]. Dostupné z: https://www.sendible.com/insights/hashtags-on-facebook DUDIĆ, Branislav, Zdenka DUDIĆ, Ján SMOLEŇ, Katarína MRKVOVÁ a Vladimir MIRKOVIĆ. Beer and beer industry in Slovakia. ECONOMICS OF AGRICULTURE. Belgrade, 2018, 65(1), 349-354. ISSN 0352-3462. FÖRSTL, Filip. Boom minipivovarů: faktory ovlivňující lokalizaci a úspěšnost nově vznikajících minipivovarů. Praha, 2019. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje. Vedoucí práce RNDr. Jiří Hasman, Ph.D. FOSTER, Derek, Ben KIRMAN, Conor LINEHAN a Shaun LAWSON. The Role of Social Media in Artisanal Production: a Case of Craft Beer. Proceedings of the 21st International Academic Mindtrek Conference. 2017. GOODWIN, Sandi. The Effectiveness of Social Media Marketing Strategies Among Microbreweries: a Perceptual Analysis. District Six Campus, 2019. Disertační práce. Faculty of Business and Management Sciences, Cape Peninsula University of Technology. HASMAN, Jiří, David HÁNA, Kryštof MATERNA. (2016): Geografie pivovarnictví: vývoj prostorového rozdělení českého pivního trhu po roce 1989. Geografie, 121, 3, 437–462 HUML, Adam. Hliníková revoluce. Zichovec Blog [online]. 2022 [cit. 2024-04-15]. Dostupné z: https://pivovarzichovec.cz/o-pivu/hlinikova-revoluce/ HUNT, Jaime. Four Tips For Jumping On Social Media Trends. Forbes.com [online]. 2023 [cit. 2024-04-15]. Dostupné z: https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2023/03/13/four-tips-for-jumping-on-social-media-trends/?sh=2179e2973a27 CHLÁDEK, Ladislav. Pivovarnictví. Praha: Grada, 2007. Řemesla, tradice, technika. ISBN 978-80-247-1616-9. JANOUŠ, Vilém. Víc jich vzniká, než zaniká. Pivovarů v Česku bude brzy šest set. Deník.cz [online]. 2024 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://www.denik.cz/ekonomika/vznik-pivovaru-spotreba-piva.html KEMP, Simon. DIGITAL 2024: GLOBAL OVERVIEW REPORT. We are social & Meltwater, 2024. KINCL, Tomáš, Jiří SLÁMA, Václav BYSTŘICKÝ, Monika BŘEZINOVÁ a Irena STEJSKALOVÁ. Microbreweries in the Czech Republic: How does a connection to the local place influence marketing communication? DETUROPE – The Central European Journal of Regional Development and Tourism. 2022, 14(2), 45-61. ISSN 1821-2506. KIRIN BREWERY COMPANY, LIMITED. Global Beer Consumption by Country in 2022. Kirin Holdings [online]. 2022 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://www.kirinholdings.com/en/newsroom/release/2023/1222_04.html KRATOCHVÍLE, Antonín. Pivovarství českých zemí v proměnách 20. století. Praha: Výzkumný ústav pivovarský a sladařský, 2005. 265 s. ISBN 80-86576-16-7 KREJČÍK, Milan. Létající pivovary. Beerweb.cz [online]. 2016 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://beerweb.cz/novinky/letajici-pivovar-gypsy-brewery-contract-brewing MCLACHLAN, Stacey. Ideal Length of Social Media Posts: a Guide for Every Platform. Hootsuite [online]. 2022 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://blog.hootsuite.com/ideal-social-media-post-length/ MORGAN, Dyfed, Eifiona LANE a David STYLES. Crafty Marketing: An Evaluation of Distinctive Criteria for “Craft” Beer. Food Reviews International. 2022, 38(5), 913-929. NELSON, Andrew. The power of TikTok. Kantar, 2020. NĚMEC, Jan. Éra minipivovarů v Česku nekončí. Jen za poslední rok jich vzniklo dalších pět desítek, tedy jeden týdně. Ekonom.cz [online]. 2017 [cit. 2024-03-24]. Dostupné z: https://ekonom.cz/c1-65784960-jeden-novy-pivovar-tydne NOVÁK VEČERNÍČEK, Jaroslav. Dějiny piva: od zrození až po konec středověku. Brno: Computer Press, c2009. ISBN 978-80-251-2019-4. PECH, Martin a Alena KOPOVÁ. Competition, Promotion, and Activities of Microbreweries during the COVID-19 Pandemic. DETUROPE – The Central European Journal of Regional Development and Tourism. 2022, 14(1), 65-86. ISSN 1821-2506. SEDLÁKOVÁ, Renata, 2015. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing a. s. ISBN 80-247-3568-7. SCHERER, Helmut, 2004. Úvod do metody obsahové analýzy. In: WINFRIED, Schulz, Helmut SCHERER, Lutz HAGEN, Jakub KONČELÍK a Irena REIFOVÁ. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přepracované vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0827-8. WOJTYRA, Bartosz. How and why did craft breweries ‘revolutionise’ the beer market? The case of Poland. Moravian Geographical Reports. 2020, 28(2), 81-97. Zákon č. 138/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů ve znění zákona č. 378/2007 Sb. (2002). Dostupné z: https://www.e-sbirka.cz/sb/2002/138 |
Předběžná náplň práce |
Práce Komparativní analýza marketingové komunikace vybraných řemeslných pivovarů v letech 2021–2023 se věnuje marketingové komunikaci minipivovarů v českém prostředí. Jejím cílem je formulovat návrh na zlepšení marketingové komunikace pro konkrétní vybrané minipivovary, ale také obecné doporučení pro všechny ostatní. Dosahuje toho pomocí výsledků obsahové analýzy tří nejvlivnějších minipivovarů v České republice. V teoretické části se zabývá vývojem pivovarnictví na území České republiky a dosazuje tak do kontextu jeho současný stav a pozici minipivovarů v něm. Následně se věnuje komunikačním aspektům typickým právě pro minipivovary a představení bariér v marketingové komunikaci, se kterými si malé pivovary musí poradit. V praktické části se bakalářská práce věnuje samotné analýze komunikace vybraných minipivovarů, na jejíž základě jsou následně formulována doporučení pro zlepšení komunikace zkoumaných pivovarů, ale také obecná doporučení, kterými se mohou řídit i malé pivovary nezahrnuté ve výzkumu. Práce poskytuje cenný vhled do fungování minipivovarů na sociálních sítích a může sloužit jako základ pro budoucí výzkumy v této rychle se rozvíjející oblasti. Kromě toho, mohou správci sociálních sítí malých pivovarů využít tyto poznatky k lepšímu porozumění efektivity placené reklamy a jejího dopadu na úspěch různých typů obsahu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The paper Comparative analysis of marketing communication of selected craft breweries in the years 2021–2023 focuses on marketing communication of microbreweries in the Czech environment. Its aim is to formulate a proposal for improving marketing communication for specific selected microbreweries, but also general recommendations for all others. It achieves this through the results of a content analysis of the three most influential microbreweries in the Czech Republic. In the theoretical part, it deals with the development of the brewing industry in the Czech Republic and puts into context its current state and the position of microbreweries in it. Subsequently, it focuses on the communication aspects typical for microbreweries and presents the barriers in marketing communication that small breweries have to cope with. In the practical part, the bachelor thesis deals with the actual analysis of the communication of the selected microbreweries, on the basis of which recommendations for improving the communication of the studied breweries are subsequently formulated, but also general recommendations that can be followed by small breweries not included in the research. The thesis provides valuable insight into the functioning of microbreweries on social media and can serve as a basis for future research in this rapidly developing area. In addition, social media managers of small breweries can use these insights to better understand the effectiveness of paid advertising and its impact on the success of different types of content. |