Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vizuální reprezentace surfařek na sociálních sítích z feministické perspektivy
Název práce v češtině: Vizuální reprezentace surfařek na sociálních sítích z feministické perspektivy
Název v anglickém jazyce: Visual representation of female surfers on social media from a feminist perspective
Klíčová slova: Surfování, surfing, surfing v médiích, surf fotografie, surfařky, male gaze, feminismus a surfing, sociální sítě, Instagram
Klíčová slova anglicky: Surfing, surf journalism, surf photography, female surfers, male gaze, feminism and surfing, social media, Instagram
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 16.10.2023
Datum zadání: 16.10.2023
Datum a čas obhajoby: 26.06.2024 08:00
Místo konání obhajoby: Voršilská 1/144, JVORS508, 508, Voršilská místnost č.508
Datum odevzdání elektronické podoby:29.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 26.06.2024
Oponenti: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BARTHES, Roland. Mythologies. Paris: Seuil, 1957. ISBN 978-2-02-002582-9.

BATES, Laura. Men Who Hate Women. In: Men Who Hate Women. United States: Simon & Schuster, Limited, 2020. ISBN 147115226X.

BLAHOŠOVÁ, Jana. Jak muži vnímají sexualizované fotografie žen na Instagramu. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 2019.

BOYLE, Karen. Not Waving ... Agitating?: "Visual Pleasure and Narrative Cinema," The Second Wave, and Me. Online. Feminist media studies. 2015, roč. 15, č. 5, s. 885-888. ISSN 1468-0777. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/14680777.2015.1075273

BROWN, Zoe a TIGGEMANN, Marika. A picture is worth a thousand words: The effect of viewing celebrity Instagram images with disclaimer and body positive captions on women’s body image. Online. Body image. 2020, roč. 33, s. 190-198. ISSN 1740-1445. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2020.03.003.

BUTLER, Judith (2020). "Critically Queer". Playing with Fire: Queer Politics, Queer Theories. ISBN 978-0-203-76050-5.

BUTLER, Judith. Gender trouble: feminism and the subversion of identity. Routledge, 2002. ISBN 9780415924993. Dostupné z: doi:10.4324/9780203824979

BUTLER, Judith. Gender Regulations. In: Undoing Gender. United Kingdom: Taylor & Francis Group, 2004. ISBN 0415969220.

CSIS, Canadian Security Intelligence Service Public Report 2020. 2021. https://www.canada.ca/en/security-intelligence-service/corporate/publications/2020-public-report.html

CHAE, Jiyoung. Explaining Females' Envy Toward Social Media Influencers. Online. Media psychology. 2018, roč. 21, č. 2, s. 246-262. ISSN 1521-3269. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/15213269.2017.1328312

COOKY, Cheryl; COUNCIL, LaToya D.; MEARS, Maria A. a MESSNER, Michael A. One and Done: The Long Eclipse of Women’s Televised Sports, 1989–2019. Online. Communication and sport. 2021, roč. 9, č. 3, s. 347-371. ISSN 2167-4795. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/21674795211003524.

DAFFERNER, Mackenzie; CAMPAGNA, Jenna a RODGERS, Rachel F. Making gains: Hypermuscularity and objectification of male and female Olympic athletes in Sports Illustrated across 60 years. Online. Body image. 2019, roč. 29, s. 156-160. ISSN 1740-1445. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2019.04.001.

DANIELS, Elizabeth A.; HOOD, Amanda; LAVOI, Nicole M. a COOKY, Cheryl. Sexualized and Athletic: Viewers’ Attitudes toward Sexualized Performance Images of Female Athletes. Online. Sex roles. 2021, roč. 84, č. 1-2, s. 112-124. ISSN 0360-0025. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s11199-020-01152-y.

DODDS, Rachel a BUTLER, Richard. The role of social media in creating and addressing overtourism. In: Overtourism. 1. Germany: Walter de Gruyter, 2019. ISBN 3110604086. Dostupné z: https://doi.org/10.1515/9783110607369-005.

DOHERTY, Sean. The Ninth Wave: 100 Great Surfing Images of the Modern Age and the True Stories Behind Them. Surfing world magazine. 2010.

DUARTE, Emilia a ROSA, Carlos. Representation Between Waves of Change: A Visual Analysis of the Advertisement of Female Surfers. In: Representation Between Waves of Change: A Visual Analysis of the Advertisement of Female Surfers. 17. Switzerland: Springer International Publishing, 2022, s. 365-377. ISBN 9783030865955. ISSN 2661-8184.

FARDOULY, Jasmine; WILLBURGER, Brydie K a VARTANIAN, Lenny R. Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. Online. New media & society. 2018, roč. 20, č. 4, s. 1380-1395. ISSN 1461-4448. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/1461444817694499.

FESTINGER L. A theory of social comparison processes Human Relations, 7 (1954), pp. 117-140. Dostupné z: https://doi-org.ezproxy.is.cuni.cz/10.1177/001872675400700202.

FIORAVANTI, Giulia; CASSIOLI, Emanuele; ROSSI, Eleonora; LUCHERINI ANGELETTI, Lorenzo; CASALE, Silvia et al. The relationship between problematic Instagram use and eating disorders psychopathology: an explanatory structural equation model. Online. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 2023. ISSN 0933-7954. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s00127-023-02477-1.

FREDRICKSON, Barbara L. a ROBERTS, Tomi-ann. Objectification Theory: Toward Understanding Women's Lived Experiences and Mental Health Risks. Online. Psychology of women quarterly. 1997, roč. 21, č. 2, s. 173-206. ISSN 0361-6843

GEORGE, Christeen; HARTLEY, Andrew a PARIS, Jenny. Focus on communication in sport: The representation of female athletes in textual and visual media. Online. Corporate communications. 2001, roč. 6, č. 2, s. 94. ISSN 1356-3289

GUIZZO, Francesca; CANALE, Natale a FASOLI, Fabio. Instagram Sexualization: When posts make you feel dissatisfied and wanting to change your body. Online. Body image. 2021, roč. 39, s. 62-67. ISSN 1740-1445. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.06.005

GUO, Tongtong, To What Extent Is Laura Mulvey’s Argument in “Visual Pleasure and Narrative Cinema” (1975) Still Relevant Today? Online. Frontiers in Art Research. 2022. Dostupné z: https://doi.org/10.25236/far.2023.050203

HALLIDAY, M. A. K. (Michael Alexander Kirkwood). An introduction to functional grammar. 2nd edition. London: Edward Arnold, 1994. ISBN 0-340-57491-7.

HARP, Dustin., Jaime. LOKE a Ingrid. BACHMANN. Feminist approaches to media theory and research. Cham: Springer International Publishing, 2018, 1 online resource (276 pages). ISBN 3-319-90837-5. Dostupné z: doi:10.1007/978-3-319-90838-0

HOUGH-SNEE, Dexter Zavalza a SOTELO EASTMAN, Alexander. The critical surf studies reader. Durham: Duke University Press, 2017. ISBN 0-8223-7282-7. Dostupné z: https://doi.org/10.1515/9780822372820.

HUTCHINS, Brett a David ROWE. Digital media sport: technology, power and culture in the network society. New York: Routledge, 2013, xvi, 273 stran: ilustrace, tabulky; 23 cm. ISBN 978-1-138-24329-3.

HŘEBENÁŘOVÁ, Lucie. Ženy v českém sportovním zpravodajství během Zimních olympijských her 2018. 2019.

JOHANSSEN, Jacob. Fantasy, online misogyny and the manosphere: male bodies of dis/inhibition. Oxford, England: Routledge, 2022. ISBN 1-00-303158-7.

KEMPTON, Jim. Women on waves: a cultural history of surfing. New York, New York: Pegasus Books, 2021. ISBN 1-64313-725-5

KRESS, Gunther a VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2nd ed. London: Routledge, 2006. ISBN 0-415-31915-3.

MCCOMB, Sarah E. a MILLS, Jennifer S. Young women’s body image following upwards comparison to Instagram models: The role of physical appearance perfectionism and cognitive emotion regulation. Online. Body image. 2021, roč. 38, s. 49-62. ISSN 1740-1445. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2021.03.012

MIRZOEFF, Nicholas. The right to look: a counterhistory of visuality. Durham, NC: Duke University Press, 2011. ISBN 978-0-8223-4895-5.

MULVEY, Laura. VISUAL PLEASURE AND NARRATIVE CINEMA (UK, 1975). In: VISUAL PLEASURE AND NARRATIVE CINEMA (UK, 1975). 1. Berkeley: University of California Press, 2014, s. 359-370. ISBN 0520276744

OLIVE, Rebecca. Reframing surfing: Physical culture in online spaces. Media international Australia incorporating Culture & policy, 2015.

ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to the interpretation of visual materials. 2nd ed. London: Sage, 2007. ISBN 978-1-4129-2190-9.

THORPE, Holly. Media representations of women in action sports. In: Media representations of women in action sports: More than ‘sexy bad girls’ on boards. 1. Routledge, 2017, s. 279-289. ISBN 9781138777217

TRAMPOTA, Tomáš a VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4.

PAULOVÁ, Ivana. Media Portrayal of Female Athletes' Representation in Czech Print. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2009.

PRICHARD, Ivanka; TAYLOR, Brydie a TIGGEMANN, Marika. Comparing and self-objectifying: The effect of sexualized imagery posted by Instagram Influencers on women’s body image. Online. Body image. 2023, roč. 46, s. 347-355. ISSN 1740-1445. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2023.07.002.

SAIPHOO, Alyssa N. a VAHEDI, Zahra. A meta-analytic review of the relationship between social media use and body image disturbance. Online. Computers in human behavior. 2019SAIPHOO, Alyssa N. a VAHEDI, Zahra. A meta-analytic review of the relationship between social media use and body image disturbance. Online. Computers in human behavior. 2019, roč. 101, s. 259-275. ISSN 0747-5632. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.07.028., roč. 101, s. 259-275. ISSN 0747-5632. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.07.028.

SEDLÁKOVÁ, Veronika. Analýza genderových rolí a stereotypů na sociální síti Instagram. Praha: Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova. Fakulta sociálních věd. Institut komunikačních studií a žurnalistiky, 2017.

SIDANI, Jaime E.; SHENSA, Ariel; HOFFMAN, Beth; HANMER, Janel a PRIMACK, Brian A. The Association between Social Media Use and Eating Concerns among US Young Adults. Online. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 2016, roč. 116, č. 9, s. 1465-1472. ISSN 2212-2672. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jand.2016.03.021

STATISTA. Number of Instagram users worldwide from 2020 to 2025. Online. Roč. 2024. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/183585/instagram-number-of-global-users/.

YAP, Audrey Cleo. Carissa Moore: 'I Don't Feel Imprisoned By Food Anymore'. Online. 2015. Dostupné také z: https://www.espn.com/espnw/athletes-life/story/_/id/14464723/feel-imprisoned-food-anymore.

ŽILKOVÁ, Martina. Femmebook; Femininní sebeprezentace na sociální síti. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2016.

WARD, L. Monique. Media and Sexualization: State of Empirical Research, 1995-2015. Online. The Journal of Sex Research. 2016, roč. 53, č. 4-5, s. 560-577. ISSN 0022-4499. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00224499.2016.1142496.

WILLIAMS, Linda. Blue is the Warmest Color: or the after-life of 'Visual Pleasure and Narrative Cinema'. Online. New review of film and television studies. 2017, roč. 15, č. 4, s. 465-470. ISSN 1740-0309. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/17400309.2017.1376889
Předběžná náplň práce
Cílem práce je prozkoumat vyobrazení surfařek na sociální síti Instagram, jedné z nejpopulárnějších platforem založených na sdílení vizuálního obsahu. Bude zkoumán vliv této digitální platformy na proměnu jejich vizuální reprezentace a sebeprezentace. Pokusím se na příspěvcích z vybraných účtů identifikovat male gaze a známky objektivizace a sexualizace ženského těla, mezi které patří například výběr pouze mladých a atraktivních žen a „zneviditelňování“ žen, které jsou jakkoli odlišné, záběry odhalených ženských těl, upřednostňování záběrů před a po surfování narozdíl od zobrazování surfařek v akci. Zároveň se pokusím objevit kontra vizualitu – diverzitu v typech zobrazovaných žen, která se snaží lépe odrážet realitu, nebo například záběry surfařek v akci při vrcholném momentu výkonu. Výsledky analýzy nastíní, jak jsou surfařky na Instagramu zobrazovány, jaké jsou jim přiřazovány role a jak samy sebe reprezentují a vnímají na základě zkoumání příspěvků na Instagramu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The aim of this thesis is to explore the depiction of female surfers on the social network Instagram, one of the most popular platforms based on visual content sharing. The influence of this digital platform on the transformation of their visual representation and self-presentation will be examined. I will attempt to identify the male gaze and signs of objectification and sexualization of the female body in posts from selected accounts, including, for example, the selection of only young and attractive women and the "invisibility" of women who are different in any way, shots of exposed female bodies, and the preference for before and after shots of surfing as opposed to showing female surfers in action. At the same time, I will try to discover a counter-visuality - a diversity in the types of women depicted that tries to better reflect reality, or, for example, shots of female surfers in action at the peak moment of performance. The results of the analysis will outline how female surfers are portrayed on Instagram, what roles are assigned to them, and how they represent and perceive themselves based on an examination of Instagram posts.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK