Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Projevy algoritmu TikToku a interakce uživatelů na politické preference
Název práce v češtině: Projevy algoritmu TikToku a interakce uživatelů na politické preference
Název v anglickém jazyce: Implications of TikTok´s algorithm and user interaction on political preferences
Klíčová slova: TikTok, Algoritmické chování, Uživatelské interakce, Politické preference, Sociální média, Algoritmické doporučení, Filtrační bubliny, Online politický diskurz
Klíčová slova anglicky: TikTok, Algorithmic behaviour, User interactions, Political preferences, Social media, Algorithmic recommendations, Filter bubbles, Online political discourse
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Vedoucí / školitel: Mgr. Anna Shavit, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.10.2023
Datum zadání: 12.10.2023
Datum a čas obhajoby: 21.06.2024 09:00
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice, C618, 618, Zasedací místnost 6.patro
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2024
Oponenti: Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Použitá literatura
Knihy
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických
vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Vaismoradi, M . , Turunen, H . , & Bondas, T. (2013). Content analysis and thematic analysis:
Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing & health sciences, 15(3),
398-40
Thompson, D. (2017). Hit makers : the science of popularity in an age of distraction. New
York: Penguin Press.
Pariser, E. 2011. The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You, New York: Penguin
Press.
Newcomer, K.E., Hatry, H.P. and Wholey, J.S. (2015). Handbook of Practical Program
Evaluation. 4th ed. Hoboken, New Jersey: Jossey-Bass, A Wiley Imprint, pp.492–505.
Sustein, C. (2001). Designing Democracy: What Constitutions Do.
Akademické zdroje
Vössing, Konstantin, and Till Weber. “Information Behavior and Political
Preferences.” British Journal of Political Science, vol. 49, no. 2, 20 Mar. 2017, pp. 533–556,
https://doi.org/10.1017/s0007123416000600. Accessed 8 Nov. 2021.
Petrillo, S. (2021). What Makes TikTok so Addictive?: An Analysis of the Mechanisms
Underlying the World’s Latest Social Media Craze. [online] Brown Undergraduate Journal of
Public Health. Available at: https://sites.brown.edu/publichealthjournal/2021/12/13/tiktok/.
Zhang, M. and Liu, Y. (2021). A commentary of TikTok recommendation algorithms in MIT
Technology Review 2021. Fundamental Research, [online] 1(6), pp.846–847.
doi:https://doi.org/10.1016/j.fmre.2021.11.015.
Papakyriakopoulos, O., Tessono, C., Narayanan, A. and Kshirsagar, M. (2022). How
Algorithms Shape the Distribution of Political Advertising. Proceedings of the 2022
AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society.
doi:https://doi.org/10.1145/3514094.3534166.
Kitchens, B., Johnson, S.L. and Gray, P. (2020). Understanding Echo Chambers and Filter
Bubbles: the Impact of Social Media on Diversification and Partisan Shifts in News
Consumption. MIS Quarterly, [online] 44(4), pp.1619–1649.
doi:https://doi.org/10.25300/misq/2020/16371.
Bail, C. A., Argyle, L. P., Brown, T. W., Bumpus, J. P., Chen, H., Hunzaker, M. F., Lee, J.,
Mann, M., Merhout, F., and Volfovsky, A. 2018. “Exposure to Opposing Views on Social
Media Can Increase Political Polarization,” Proceedings of the National Academy of Sciences
(115:37), pp. 9216-9221.
Shore, J., Baek, J., and Dellarocas, C. 2018. “Network Structure and Patterns of Information
Diversity on Twitter,” MIS Quarterly (42:3), pp. 849-872.
Garrett, R. K. 2009. “Echo Chambers Online? Politically Moti- vated Selective Exposure
among Internet News Users,” Journal of Computer-Mediated Communication (14:2), pp. 265-
285.
Dubois, E., and Blank, G. 2018. “The Echo Chamber Is Over- stated: The Moderating Effect
of Political Interest and Diverse Media,” Information, Communication & Society (21:5), pp.
729-745.
Barberá, P. 2015. “Birds of the Same Feather Tweet Together: Bayesian Ideal Point Estimation
Using Twitter Data,” Political Analysis (23:1), pp. 76-91.
Herrman, John. “TikTok Is Shaping Politics. But How?” The New York Times, 28 June 2020,
www.nytimes.com/2020/06/28/style/tiktok-teen-politics-gen-z.html.
“TikTok Se v Česku Blíží K 2,5 Milionům, Chystá Další Cílení.” MediaGuru.cz, 21 Mar. 2023,
www.mediaguru.cz/clanky/2023/03/tiktok-se-v-cesku-blizi-k-2-5-milionum-chysta-dalsi-
cileni/. Accessed 2 Feb. 2024.
Sedlák, Jan. “Počet Uživatelů TikToku v Česku I Přes Varování NÚKIBu Narostl. Úplný
Zákaz Se Nechystá.” Lupa.cz, 29 June 2023, www.lupa.cz/clanky/pocet-uzivatelu-tiktoku-v-
cesku-i-pres-varovani-nukibu-narostl-uplny-zakaz-se-nechysta/#:~:text=Z. Accessed 2 Feb.
2024.
Dočekal, Daniel. “Facebook Se TikToku Bojí. Marketéři a Rodiče by Měli Též.” Lupa.cz, 22
Oct. 2019, www.lupa.cz/clanky/facebook-se-tiktoku-boji-marketeri-a-rodice-by-meli-tez/.
Accessed 2 Feb. 2024.
TikTok (2020). How TikTok recommends videos #ForYou. [online] TikTok. Available at:
https://newsroom.tiktok.com/en-us/how-tiktok-recommends-videos-for-you.
goodux.appcues.com. (n.d.). TikTok’s addictive, activation-focused user onboarding. [online]
Available at: https://goodux.appcues.com/blog/tiktok-user-onboarding.
DataFlair (2019). Data Science at Netflix - A Must Read Case Study for Aspiring Data
Scientists. [online] DataFlair. Available at: https://data-flair.training/blogs/data-science-at-
netflix/.
www.tiktok.com. (2023). Bc Policy | TikTok. [online] Available at:
https://www.tiktok.com/legal/page/global/bc-policy/en.
Dang, S. (2022, August 17). TikTok to clamp down on paid political posts by influencers ahead
of U.S. midterms. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/technology/tiktok-clamp-
down-paid-political-posts-by-influencers-ahead-us-midterms-2022-08-17/
Dang, S. (2022, September 21). TikTok to verify political accounts in U.S., ban campaign
fundraising. Reuters. Retrieved from https://www.reuters.com/technology/tiktok-verify-
political-accounts-us-ban-campaign-fundraising-2022-09-21/
Hill, C. (2022). What is TikTok: The complete platform guide for 2023. [online] Sprout Social.
Available at: https://sproutsocial.com/insights/what-is-tiktok/#what-TikTok.
Dočekal, D. (2019). Facebook se TikToku bojí. Marketéři a rodiče by měli též. [online]
Lupa.cz. Available at: https://www.lupa.cz/clanky/facebook-se-tiktoku-boji-marketeri-a-
rodice-by-meli-tez/.
Maheshwari, S. (2023). Political Debate Is Rife on TikTok. Politicians? Not So Much. The
New York Times. [online] 13 Dec. Available at:
https://www.nytimes.com/2023/12/13/business/media/tiktok-politicians.html.
Laupp, M. J. [@maryjo.laupp]. (2020, June 11). Did you know you can make sure there are
empty seats at Trump’s rally? #BLM. [Video]. TikTok.
https://www.tiktok.com/@maryjo.laupp/video/6837311838640803078
Trump, D. [@realDonaldTrump]. (2020, June 16). Almost One Million people request tickets
for the Saturday Night Rally in Tulsa, Oklahoma! [Tweet]. Twitter.
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1272521253136498690
nukib.gov.cz. (2022). Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost - NÚKIB vydal
Varování před použitím chytrých elektroměrů ze zemí s nedůvěryhodným právním prostředím.
[online] Available at: https://www.nukib.cz/cs/infoservis/hrozby/1837-nukib-vydal-varovani-
pred-pouzitim-chytrych-elektromeru-ze-zemi-s-neduveryhodnym-pravnim-prostredim/
[Accessed 14 Apr. 2024].
MediaGuru.cz. (2023). TikTok se v Česku blíží k 2,5 milionům, chystá další cílení. [online]
Available at: https://www.mediaguru.cz/clanky/2023/03/tiktok-se-v-cesku-blizi-k-2-5-
milionum-chysta-dalsi-cileni/.
M. Zhang, Y. Liu, TikTok recommendation algorithms, Bulletin of National Natural Science
Foundation of China. 35 (3) (2021) 415-416.,
iROZHLAS. (2024). TikTok přispívá k vyprazdňování politiky, myslí si politolog. Sdělení se
nezměnila, oponuje expert. [online] Available at: https://www.irozhlas.cz/veda-
technologie/technologie/tiktok-politika-riziko-kyberbezpecnost-socialni-site-politici-na-
tiktoku_2403191941_elev [Accessed 16 Apr. 2024].
Bernáth, M. (2024). Když volí TikTok. Jak formuje celé generace i politiku a proč je stále
podceňovaný. [online] Forbes. Available at: https://forbes.cz/kdyz-voli-tiktok-jak-formuje-
cele-generace-i-politiku-a-proc-je-stale-podcenovany/ [Accessed 16 Apr. 2024].
Rambousková, M. (2024). Politici jdou na nebezpečný TikTok. Je tam víc než milion budoucích
voličů - Seznam Zprávy. [online] www.seznamzpravy.cz. Available at:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-politici-jdou-na-nebezpecny-tiktok-je-
tam-vic-nez-milion-budoucich-volicu-247239 [Accessed 16 Apr. 2024].
Havelka, T. (2023). Politici na TikToku jsou utrpení, mladé voliče spíše odrazují - Seznam
Médium. [online] medium.seznam.cz. Available at: https://medium.seznam.cz/clanek/tomas-
havelka-politici-na-tiktoku-jsou-utrpeni-mlade-volice-spise-odrazuji-30152 [Accessed 16
Apr. 2024].
Ceci, L. (2024). Global TikTok User Age and Gender Distribution 2022. [online] Statista.
Available at: https://www.statista.com/statistics/1299771/tiktok-global-user-age-distribution/.
Kopecký, K. and Szotkowski, R. (2019). České děti v kybersvětě (výzkumná zpráva). [online]
Available at: https://vyuka.o2chytraskola.cz/data/files/vyzkumna-zprava-deti-v-
kyberprostoru-ibpy60ui22.pdf [Accessed 15 Apr. 2024].
support.tiktok.com. (n.d.). Soukromí dětí a bezpečnostní nastavení | Centrum nápovědy
TikTok. [online] Available at: https://support.tiktok.com/cs/account-and-privacy/account-
privacy-settings/privacy-and-safety-settings-for-users-under-age-18 [Accessed 19 Apr. 2024].
Sunstein, C. R. 2002. “The Law of Group Polarization,” Journal of Political Philosophy (10:2),
pp. 175-
Festinger L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117-140.
Stern, C. (2019). Priming in Political Judgment and Decision Making.
Sunstein, C.R. (1999). The Law of Group Polarization. SSRN Electronic Journal, 10(2).
doi:https://doi.org/10.2139/ssrn.199668.
Van Dessel, Pieter & Mertens, Gaëtan & Smith, Colin & De Houwer, Jan. (2017). The Mere
Exposure Instruction Effect: Mere Exposure Instructions Influence Liking. Experimental
Psychology. 64. 10.1027/1618-3169/a000376.
EIBL, Otto: Politická komunikace ve světě nových médií. In: NGUYEN, Linh (ed.): Efektivní
politická komunikace. Praha, Evropské hodnoty 2009, s. 16-17.
PIR Center. (n.d.). Generation Z Engagement in Politics: Preferences and Perspectives.
[online] Available at: https://pircenter.org/en/editions/generation-z-engagement-in-politics-
preferences-and-perspectives/.
HVÍŽĎALA, Karel: Jak média změnila politiku. Xantypa, 24.5.2005 (online). Dostupné z:
http://old.xantypa.cz/articles_print .asp?idk=842&ida=1717(11.2.2011)
DÖRNER, Andreas: Politainment. Thesen zum Zusammenhang von Politik und Unterhaltung
in der deutschen Gegenwartsgesellschaft. In: GRÜNRWALD, Robert - GÜLDENZOPF, Ralf

European Parliament. (n.d.). Česko - Jak volit. Retrieved April 26, 2024, from
https://elections.europa.eu/cs/how-to-vote/cz/
Chrastina, J. (2019). Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování
výzkumu: Case Study – a Method of Qualitative Research Strategy and Research Design.
[online] Google Books. Palacký University Olomouc. Available at:
https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=mpksEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=p
[Accessed 26 Apr. 2024].
Dimock, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins.
[online] Pew Research Center. Available at: https://www.pewresearch.org/short-
reads/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/.
Severa, D. (2024). Druhé kolo prezidentské volby na Slovensku 2024: Vše, co potřebujete vědět
- Seznam Zprávy. [online] www.seznamzpravy.cz. Available at:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-stredni-evropa-prezidentske-volby-
slovensko-2024-info-243866 [Accessed 26 Apr. 2024].
LiCalzi O'Connell, Pamela (4 December 2003). "Online Diary". The New York Times.
Retrieved 14 July 2023.
Beneš, V. and Drulák, P. (2008). Metodologie výzkumu politiky.
Perry, T. (2022). What Is The ‘For You Page’ (FYP) & Why It Matters. [online]
foundationinc.co. Available at: https://foundationinc.co/lab/for-you-page/.
iROZHLAS. (2024). TikTok přispívá k vyprazdňování politiky, myslí si politolog. Sdělení se
nezměnila, oponuje expert. [online] Available at: https://www.irozhlas.cz/veda-
technologie/technologie/tiktok-politika-riziko-kyberbezpecnost-socialni-site-politici-na-
tiktoku_2403191941_elev [Accessed 16 Apr. 2024].
Ray, M. (2024). TikTok | App History, Videos, China, & Controversies | Britannica. [online]
www.britannica.com. Available at: https://www.britannica.com/topic/TikTok.
euronews. (2024). Which countries have banned TikTok and why? [online] Available at:
https://www.euronews.com/next/2024/03/14/which
Zdroje obrázků:
Championing Political Campaign Towards First-Time Voters - Scientific Figure on
ResearchGate. Available from: https://www.researchgate.net/figure/The-photo-Persuasion-
Theory-in-context-of-Political_fig2_282730740 [accessed 14 Apr, 2024]
Kiousis, Spiro & Strömbäck, Jesper & McDevitt, Michael. (2015). Influence of Issue Decision
Salience on Vote Choice: Linking Agenda Setting, Priming, and Issue Ownership. International
Journal of Communication. 9. 3347–3368.
Předběžná náplň práce
V dnešní digitální době jsou sociální média stěžejním nástrojem politických kampaní. S
narůstajícím významem sociálních médií v politice je nezbytné pochopit, jak algoritmy těchto
platforem mohou ovlivnit voličské preference. Zvláště platformy jako TikTok přitahují mladší
voliče, což politické strany využívají k šíření svých poselství. Téma zkoumání projevů
algoritmů sociálních médií na politické kampaně je nyní velmi důležité, zejména s ohledem na
to, jak mohou algoritmy upřednostňovat určité typy obsahu a ovlivnit tak voličské chování.
Dosavadní zpracování tohoto tématu ukázalo, že i když algoritmy sociálních médií byly
navrženy s cílem zvýšit interakci uživatelů, mohou mít vedlejší účinky, jako je polarizace
názorů nebo nespravedlivé zastoupení. Eli Pariser v knize "The Filter Bubble" upozornil na
potenciální nebezpečí takových algoritmů ve vytváření uzavřených informačních bublin.
Tarleton Gillespie v knize "Custodians of the Internet" se pak věnuje roli platforem v
moderování obsahu a rozhodování o tom, co se stane virálním.
V kontextu nadcházejících evropských voleb 2023 se v práci zaměřím právě na problematiku
projevu algoritmu TikToku a interakce uživatelů na politické preference. Práce bude zkoumat,
jaký politický obsah je na TikToku upřednostňován, zejména v kontextu možného favorizování
populistických či extremistických názorů, a jaký vliv mají algoritmické preference na voličské
preference.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
In today's digital age, social media is a pivotal tool for political campaigns. With the growing
importance of social media in politics, it is essential to understand how the algorithms of these
platforms can influence voter preferences. In particular, platforms like TikTok attract younger
voters, which political parties use to spread their messages. The topic of examining the effects
of social media algorithms on political campaigns is now very important, especially
considering how algorithms can favor certain types of content and thus influence voting
behavior. Current research of this topic so far has shown that although social media algorithms
are designed to increase user interaction, they can have side effects such as polarizing opinions
or unfair representation. Eli Pariser in the book "The Filter Bubble" pointed out the potential
danger of such algorithms in creating closed information bubbles. Tarleton Gillespie in the
book "Custodians of the Internet" then addresses the role of platforms in moderating content
and deciding what goes viral.
In the context of the upcoming European elections in 2023, I will focus on the issue of the
manifestation of the TikTok algorithm and user interaction on political preferences. The thesis
will examine what political content is preferred on TikTok, especially in the context of the
possible favoring of populist or extremist views, and what effect the algorithmic preferences
have on voter preferences.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK