Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Fenomén ostalgie a jeho projevy v českých a německých televizních seriálech
Název práce v češtině: Fenomén ostalgie a jeho projevy v českých a německých televizních seriálech
Název v anglickém jazyce: The Ostalgie phenomenon and its manifestations in Czech and German television series
Klíčová slova: Kultura vzpomínání, kolektivní paměť, ostalgie, nostalgie, východní blok, paměť věcí, generace, televizní seriál, Vyprávěj, Svět pod hlavou, mediální studia
Klíčová slova anglicky: Culture of Remembrance, collective memory, ostalgia, nostalgia, Eastern Bloc, memory of things, generation, TV series, Wonderful Times, World under Head, media studies
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.10.2023
Datum zadání: 11.10.2023
Datum a čas obhajoby: 24.06.2024 08:00
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:27.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2024
Oponenti: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
APPADURAI, Arjun, 1988. The social life of things: commodities in cultural perspective / edited by Arjun Appadurai. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-35726-8.
ASSMANN, Aleida, 2003. Erinnerungsräume Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. München: C.H.Beck. ISBN 3-406-50961-4.
ASSMANN, Aleida, 2006. Der lange Schatten der Vergangenheit: Erinnerungskultur und Geschichtspolitik. München: C.H. Beck. ISBN 3-406-54962-4.
ASSMANN, Aleida, 2016. Formen des Vergessens. Zweite Auflage. Göttingen: Wallstein. ISBN 978-3-8353-1856-4.
ASSMANN, Jan, 2001. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor. ISBN 80-7260-051-6.
BUKOWSKI, Michal, 2001. Rethinking transformation: an anthropological perspective on post-socialism. Poznań: Humaniora. ISBN 83-7112-011-7.
GJURIČOVÁ, Adéla a Michal KOPEČEK, 2008. Kapitoly z dějin české demokracie po roce 1989. Praha; Litomyšl: Paseka. ISBN 978-80-7185-876-8.
HALBWACHS, Maurice, 2009. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 987-80-7419-016-2.
HLAVÁČKOVÁ, Konstantina, 2016. Móda za železnou oponou. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5833-6.
HOLZER, Michaela, 2011. Die deutsch-deutsche Problematik im Spielfilm: eine Analyse der Komik der Filme Sonnenallee und Good-bye, Lenin. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller. ISBN 978-38-3647-749-9.
KABÁT, Jindřich, 2011. Psychologie komunismu. Praha: Práh. ISBN 978-80-7252-347-4.
KUNŠTÁT, Daniel a Ladislav MRKLAS, 2009. Historická reflexe minulosti, aneb, "Ostalgie" v Německu a Česku. Praha: CEVRO Institut. ISBN 978-80-87125-09-0.
GERHARD JENS, Lüdecker, 2012. Kollektive Erinnerung und nationale Identität: Nationalsozialismus, DDR und Wiedervereinigung im deutschen Spielfilm nach 1989. München: Ed. Text + Kritik. ISBN 978-3-86916-180-8.
MÄRZ, Peter a Hans-Joachim VEEN, 2006. Woran erinnern?: der Kommunismus in der deutschen Erinnerungskultur. Köln: Böhlau. ISBN 3-412-37405-9.
MAYER, Françoise, 2009. Češi a jejich komunismus: paměť a politická identita. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0151-5.
MÜLLER, Karel B., Luděk FRÁNĚ, Kamil FLEISSNER a Daniel KNÝ, 2021. Aktivní hranice v Evropě: identita a kolektivní paměť v přeshraničním prostoru. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7671-024-5.
STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ, 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert. ISBN 80-85834-60-X.
SVOBODA, Michal a Lukáš LENK, 2008. Anthropology of/in the post-socialist world. Voznice: Leda. ISBN 978-80-7335-120-5.
ŠKRÁBEK, Josef, 2008. Slovem proti srsti. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7021-916-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Prostor. ISBN 978-80-262-0644-6.
WELZER, Harald, Sabine MOLLEROVÁ a Karoline TSCHUGGNALLOVÁ, 2010. "Můj děda nebyl nácek": nacismus a holocaust v rodinné paměti. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0228-4.
ASSMANN, Aleida a Linda SHORTT, 2012. Memory And Political Change [online]. London: Palgrave Macmillan [cit. 2023-09-07]. ISBN 978–0–230–23851–0. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1177/0961463X13507947
BARASH, Jeffrey Andrew, 2018. PHILOSOPHICAL REFLECTIONS ON THE WAYS OF MEMORY AND HISTORY: Collective Memory and the Historical Past. History and Theory [online]. 57(2), 292-305 [cit. 2023-08-17]. Dostupné z: doi:https://www.jstor.org/stable/26650764
BEN-AMOS, Dan a Liliane WEISSBERG, 1999. Cultural Memory and the Construction of Identity [online]. Wayne State University Press [cit. 2023-09-17]. ISBN 9780814327531. Dostupné z: doi:https://books.google.cz/books?id=l4aeIykvdJ0C&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
BERDAHL, Daphne, 2010. '(N)Ostalgie' for the present: Memory, longing, and East German things. Ethnos [online]. Minneapolis: University of Minnesota, 64(2), 192-211 [cit. 2023-09-18]. Dostupné z: doi:10.1080/00141844.1999.9981598
BLUM, Martin, 2000. Remaking the East German Past: Ostalgie, Identity, and Material Culture. The Journal of Popular Culture [online]. 3 (XXXIV), 229–253. [cit. 2023-08-14]. Dostupné z: https://www.academia.edu/2562712/Remaking_the_East_German_Past_Ostalgie_Identity_and_Material_Culture
BOYLE, Dominic, 2006. Ostalgie and the Politics of the Future in Eastern Germany. Public Culture [online]. 18(2), 361-381 [cit. 2023-08-17]. Dostupné z: doi:10.1215/08992363-2006-008
BRUNK, Katja H., Benjamin HARTMANN a Markus GIESLER, 2017. Creating a Consumable Past: How Memory Making Shapes Marketization. Journal of Consumer Research [online]. 2017, (44), 1-16 [cit. 2023-06-22]. Dostupné z: doi:10.1093/jcr/ucx100
FIGUEROA, Silvana K., 2008. The Grounded Theory and the Analysis of Audio-Visual Texts. Int. J. Social Research Methodology [online]. 11(1), 1-12 [cit. 2023-09-20]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1080/13645570701605897
Martin, V. B., Scott, C., Brennen, B., & Durham, M. G. (2018). What Is Grounded Theory Good For? Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(1), 11–12. https://doi.org/10.1177/1077699018759676
TERDIMAN, Richard, 1993. Present Past: Modernity and the Memory Crisis [online]. Cornell University Press [cit. 2023-09-26]. ISBN 978-1-5017-1760-4. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/10.7591/j.ctv1nhqp2.13
TRIGG, Dylan, 2012. The Memory of Place: a Phenomenology of the Uncanny [online]. Athens, OH: Ohio University Press [cit. 2023-08-17]. ISBN 978-0821420393. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1773381.
ŠUBERT, Jiří, 2011. Kolektivní paměť: Na okraj jedné legendy. Sociologický časopis/Czech Sociological Review [online]. 47(2), 395-406 [cit. 2023-08-22]. Dostupné z: https://esreview.soc.cas.cz/pdfs/csr/2011/02/09.pdf
ŠUBERT, Jiří a Štěpánka PFEIFEROVÁ, 2017. Kolektivní paměť jako předmět historicko-sociologického bádání. Historická sociologie [online]. 2(1), 9-29 [cit. 2023-08-28]. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.14712/23363525.2017.62
Předběžná náplň práce
Ostalgie je fenoménem projevujícím se ve všech oblastech lidské činnosti – v módě, kultuře, hudbě, skrze zboží dostupné na trhu nebo jednoduše v lidských vzpomínkách. Tato práce je zaměřena především na rovinu kulturní, konkrétně na hraný televizní seriál. Teoretická část je věnována kolektivní paměti a kultuře vzpomínání, dvěma aspekty, které s kulturní rovinou velmi úzce souvisí. Ostalgické vzpomínání velmi často klade důraz na hmotné statky, jako by se vzpomínající snažili zachránit něco z času, v němž už se nikdy jinak, než prostřednictvím vzpomínky neocitnou. Nabízí se tak propojit fenomén ostalgie s tzv. pamětí věcí, definovanou Janem Asmannem a podrobně rozebíranou antropologem Arjunem Appaduraiem. Pomocí předmětů z dob socialismu si lidé zachovali alespoň část svého dřívějšího života a vzpomínky do těchto předmětů uložené je možné vyvolat i po několika letech. Konkrétně bude je problematika ostalgického vzpomínání zkoumána na dvou českých a dvou německých televizních seriálech. Český příklad je reprezentován televizními seriály Vyprávěj a Svět pod hlavou z produkce České televize. Jako německý protějšek byly zvoleny snímky Ku’damm – Tančírna na hlavní třídě a Deutschland 83. Analýza seriálů je zpracována pomocí metody zakotvené teorie a je úzce napojena na v první části práce rozebíranou teorii paměti věcí. Svými závěry se v rámci této práce snažím odpovědět na otázku, jakou konkrétní podobu na sebe ostalgie v těchto čtyřech zvolených snímcích bere a jakými způsoby se liší.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Ostalgia is a phenomenon that manifests itself in all areas of human activity – in fashion, culture, music, goods available on the market, or simply in the memories of human beings. This thesis mainly focuses on the cultural level, specifically on television series. The theoretical part is dedicated to collective memory and the culture of remembrance, two aspects that are very closely related to the cultural level. Ostalgic reminiscence often emphasizes material goods, as if the reminiscers were trying to preserve something from a time in which they will never find themselves again – except through memories. Here, I find it interesting to link the phenomenon of ostalgia with the so-called memory of things, defined by Jan Asmann and further analyzed in more depth by anthropologist Arjun Appadurai. By using objects from the times of socialism, people preserved at least part of their earlier lives; memories stored in these objects can be recalled even after several years. The phenomenon of ostalgia will be specifically examined in two Czech and two German television series. The Czech examples are represented by the TV series Vyprávěj and Svět pod hlavou produced by Czech Television. The two German series Ku'damm and Deutschland 83 were chosen to represent an approximate equivalent to the Czech selection. The analysis of the series is processed using grounded theory and is very closely connected to the theory of the memory of things by Jan Assmann discussed in the first part of the thesis. Through this thesis, I aim to answer what concrete forms ostalgia takes in these four selected shows and in what ways they differ.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK