Znalosti, dovednosti, postoje a osobní zkušenosti žáků v problematice první pomoci
Název práce v češtině: | Znalosti, dovednosti, postoje a osobní zkušenosti žáků v problematice první pomoci |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Knowledge, Skills, Attitudes, and Personal Experiences of Pupils in the Issue of First Aid |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.10.2023 |
Datum zadání: | 06.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2023 |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
Předběžná náplň práce |
Hlavním cílem této bakalářské práce bude zpracování literární rešerše, která se bude komplexně zabývat problematikou vztahu žáků a poskytování první pomoci. V rámci práce budou shrnuty a diskutovány výsledky především evropských a amerických studií, které se v tomto kontextu věnovaly otestování vybraných aspektů u žáků základních a středních škol. Primárně budou takto využity výzkumy zaměřené na vyhodnocování znalostí a dovedností v oblasti poskytování první pomoci. Práce se bude v této oblasti podrobněji věnovat i metodám použitým pro jednotlivé analýzy znalostí a dovedností (např. zda sběr dat probíhal formou dotazníkového šetření, testových otázek s uzavřenými, resp. otevřenými odpověďmi, formou kazuistik apod., a to včetně kritického zhodnocení využitých metod) a tematickému pokrytí v rámci problematiky první pomoci (tj. např. ve kterých tématech jsou informace o znalostech a dovednostech dostupné, ve kterých naopak chybí). V závislosti na množství dostupné literatury budou tato data současně doplněna i o diskusi případných souvislostí mezi osobními postoji žáků k poskytování první pomoci a charakterem jejich potenciální předchozí zkušenosti s reálnou krizovou situací. Výstupem práce tak bude ucelený pohled na problematiku vztahu žáků k poskytování první pomoci, potažmo jejich postojů k samotnému vzdělávání se v daném oboru. Díky detekci případných mezer v dosavadním portfoliu dostupných studií může být práce současně potřebným impulsem pro realizaci dalších výzkumů, které by se na, doposud opomíjené aspekty, více zaměřily. |