Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální reprezentace krásy a zdraví v reklamních kampaních drogerií: Analýza marketingových kampaní drogistických společností na českém trhu
Název práce v češtině: Mediální reprezentace krásy a zdraví v reklamních kampaních drogerií: Analýza marketingových kampaní drogistických společností na českém trhu
Název v anglickém jazyce: Media representation of beauty and health in drugstore advertising campaigns: an analysis of marketing campaigns of drugstore companies on the Czech market
Klíčová slova: Mediální reprezentace, drogerie, krása, zdraví, dm-drogerie markt, ROSSMANN, Teta
Klíčová slova anglicky: Media representation, drugstore, beauty, health, dm-drogerie markt, ROSSMANN, Teta
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.10.2023
Datum zadání: 04.10.2023
Datum a čas obhajoby: 24.06.2024 08:00
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:28.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2024
Oponenti: Nina Ortová, M.A.
 
 
 
Seznam odborné literatury
A.S. WATSON. Online. 2023. Dostupné z: https://www.aswatson.com/. [cit. 2023-11-12]

AUST, Ondřej. Top 10 českých reklamních kampaní roku 2020. Médiář. Online. 2020. Dostupné z: https://www.mediar.cz/top-10-ceskych-reklamnich-kampani-roku-2020/. [cit. 2023-12-28].

BERGER, Arthur Asa. Media Analysis Techniques. SAGE, 2005. ISBN 1412906830, 9781412906838.

BROOKS, Dwight E.; HÉBERT, Lisa P. Gender, race, and media representation. Handbook of gender and communication, 2006, 16: 297-317.

BYZNYS PRO SPOLEČNOST. Společnost dm se stala absolutním vítězem Národní ceny kvality České republiky. Online. 2022. Dostupné z: https://byznysprospolecnost.cz/spolecnost-dm-se-stala-absolutnim-vitezem-narodni-ceny-kvality-ceske-republiky/. [cit. 2023-12-28].

CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6.

ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Aktuální populační vývoj v kostce. Online. 2024. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/aktualni-populacni-vyvoj-v-kostce. [cit. 2024-03-29].

DE REGT, Anouk; MONTECCHI, Matteo a LORD FERGUSON, Sarah. A false image of health: how fake news and pseudofacts spread in the health and beauty industry. Online. 2019. Journal of Product and Brand Management. Dostupné z: https://doi.org/10.1108/JPBM-12-2018-2180

DIVINOVÁ, Jana. Největší řetězce v Česku. Žebříček podle tržeb a prodejen. Peníze.cz. Online. 2023. Dostupné z: https://www.penize.cz/nakupy/441547-nejvetsi-retezce-v-cesku-zebricek-podle-trzeb-a-prodejen. [cit. 2023-12-28].

DIMOCK, MICHAEL. Pew Research Center. Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Online. 2019. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/. [cit. 2024-03-29].

DM. Online. 2024. Dostupné z: https://www.dm.cz/. [cit. 2024-03-15].

Dm drogerie markt Česko. Online. 2024. Dostupné z: LinkedIn, https://www.linkedin.com/posts/dm-drogerie-markt-cz_dmcz-dmlovebrand-activity-7151547736130002945-ceSm?utm_source=share&utm_medium=member_desktop. [cit. 2024-01-20].

DM. Historie [online]. 2023 [cit. 2023-11-04]. Dostupné z: https://www.dm.cz/o-spolecnosti/cisla-fakta/historie

DM. Více o společnosti dm. Online. 2023. Dostupné z: https://www.dm.cz/o-spolecnosti/o-spolecnosti. [cit. 2023-11-04]

DM. Kampaň dm: Zažij sílu inspirace. Online. 2022. Dostupné z: https://www.dm.cz/sila-inspirace-1169428. [cit. 2024-03-15].

DM. Hlasujte v ocenění Mastercard Obchodník roku 2023. Online. 2023. Dostupné z: https://www.dm.cz/obchodnik-roku-2023-2058214. [cit. 2023-12-28].

DM. Zde jsem člověkem, zde nakupuji. Online. 2023. Dostupné z: https://www.dm.cz/o-spolecnosti/o-spolecnosti/zasady. [cit. 2023-11-12]

DURHAM, Meenakshi Gigi a KELLNER, Douglas M. Media and Cultural Studies: Keyworks. John Wiley, 2012. ISBN 0470658088, 9780470658086.

EDMONDS, Alexander. Beauty and health: Anthropological perspectives. In: MEDISCHE ANTROPOLOGIE. 2008.

ENCYKLOPEDIE ČESKÝCH BUDĚJOVIC. Dm drogerie markt. Online. 2023. Dostupné z: https://encyklopedie.c-budejovice.cz/clanek/dm-drogerie-markt. [cit. 2023-11-04]

FTOREK, Josef. Public relations jako ovlivňování mínění – Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat. 2. Grada, 2009. ISBN 9788024726786, 8024726785.

GEORGE, Tegan. Scribbr. What is a Focus Group | Step-by-Step Guide & Examples. Online. 2021, 2023. Dostupné z: https://www.scribbr.com/methodology/focus-group/. [cit. 2024-03-29].

GOFFMANN, Erving. Gender Advertisements. Harper & Row, 1979. ISBN 0060906332, 9780060906337.

GOOGLE MEET. Použití přepisů v Google Meet. Online. 2024. Dostupné z: https://support.google.com/meet/answer/12849897?hl=cs#zippy=. [cit. 2024-03-23].

GREENFIELD, Savannah. When Beauty is the Beast: The Effects of Beauty Propaganda on Female Consumers. Online. 2018. Dostupné z: https://digitalcommons.unomaha.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1028&context=university_honors_program. [cit. 2024-01-06].

GURARI, I., Hetts, J. J., & Strube, M. J. (2006). Beauty in the "I" of the Beholder: Effects of Idealized Media Portrayals on Implicit Self-image. Basic and Applied Social Psychology, 28(3), 273–282. https://doi.org/10.1207/s15324834basp2803_6

HALL, Stuart. Representation Cultural Representations and Signifying Practices. SAGE Publications, 2013.

HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat: Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004. 584 s. ISBN 80-7178-820-1.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 407 s. 978-80-7367-485-4.

HENESSY, B. (2018). Influencer: Building Your Personal Brand in the Age of Social Media. Spojené státy americké: Citadel Press.

CHRISTIANSEN, I. (2017). Commodification of healthcare and its consequences. World Review of Political Economy, 8(1). https://doi.org/10.13169/worlrevipoliecon.8.1.0082

IDNES.CZ. Nákupy jen s věrnostním programem. Češi využívají až osmnáct z nich. Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/vernostni-program-karty-spotrebitel-zakaznik-slevy-incomind.A231107_113430_ekonomika_vebe. Online. 2023. Dostupné z: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/vernostni-program-karty-spotrebitel-zakaznik-slevy-incomind.A231107_113430_ekonomika_vebe. [cit. 2023-12-28].

Instagram [@dm_cesko]. Online. 2024. Dostupné z: https://www.instagram.com/dm_cesko/. [cit. 2024-03-15].

Instagram [@teta.drogerie]. Online. 2024. Dostupné z: https://www.instagram.com/p/C423y9_Kpjf/. [cit. 2024-03-15].

Instagram [@rossmann_cz]. Online. 2024. Dostupné z: https://www.instagram.com/rossmann_cz/. [cit. 2024-03-15].

Instagram [@rossmann_cz]. Online. 14. 3. 2024. Dostupné z: https://www.instagram.com/p/C4fQLQLL-1m/?hl=cs. [cit. 2024-04-13].

PEROUTKA, Jiří. LinkedIn [online]. 2020 [cit. 2023-11-04]. Dostupné z: https://www.linkedin.com/pulse/zde-jsem-%C4%8Dlov%C4%9Bkem-nakupuji-ji%C5%99%C3%AD-peroutka/?originalSubdomain=cz

KARLÍČEK, Miroslav a kolektiv. Marketingová komunikace: Jak komunikovat na našem trhu. 2., aktualizované a doplněné vydání. Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5769-8

KENTON, Will. Investopedia. What Is a Hard Sell? Definition Vs. Soft Sell and Characteristics. Online. 2023. Dostupné z: https://www.investopedia.com/terms/h/hard-sell.asp. [cit. 2024-03-15].

KRUPKA, Jaroslav. Teta oddělí síť Top, spouští výzkum s Nielsenem. Médiář. Online. 2015. Dostupné z: https://www.mediar.cz/teta-expanduje-a-spousti-novy-projekt-s-nielsenem/. [cit. 2023-12-28].

HAMMELMANN, Iris. Krásná a zdravá pleť. Grada Publishing, 2006. ISBN 8024715104, 9788024715100.

HESKOVÁ, M. Category management. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN: 80-7259-049-9

Retail News. 2022, roč. XII., č. 7-8/2022. 2022. ISSN 2336-7997.

TETA. HISTORIE TETA DROGERIE. Online. 2023. Dostupné z: https://www.tetadrogerie.cz/getdoc/c1b9d797-ce20-4fe5-a2b3-3f42d71a35d2/historie. [cit. 2023-12-10].

MARKETING A MÉDIA. Autentický obsah drogerie dm na TikToku odráží aktuální trendy. Online. 2023. Dostupné z: https://mam.cz/novinky/online-a-social/socialni-site/2023-10/autenticky-obsah-drogerie-dm-na-tiktoku-odrazi-aktualni-trendy/. [cit. 2023-12-28].

MACCALLUM, Fiona a WIDDOWS, Heather. Altered Images: Understanding the Influence of Unrealistic Images and Beauty Aspirations. Online. 2016. Dostupné z: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10728-016-0327-1.pdf. [cit. 2023-12-27].

MASTERCARD. Obchodník roku 2022. Online. 2022. Dostupné z: https://www.obchodnik-roku.cz/2022.html. [cit. 2023-11-12]

MCKENNA, Amy. Generation X. Online. 2024. Dostupné z: https://www.britannica.com/topic/Generation-X. [cit. 2024-03-29].

MEDIAGURU. Rossmann: Zdravé produkty tvoří pětinu našeho sortimentu. Online. 2019. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2019/11/rossmann-zdrave-produkty-tvori-petinu-naseho-sortimentu/. [cit. 2023-11-12]

MEDIAGURU. Teta se v novém konceptu ptá, zda vám to došlo. Online. 2020. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2020/01/teta-se-v-novem-konceptu-pta-zda-vam-to-doslo/. [cit. 2024-03-15].

MÉDIÁŘ. „Došlo vám to?“ Drogerie Teta uvádí nový celoroční koncept od Triadu. Online. 2020. Dostupné z: https://www.mediar.cz/galerie-reklamy/doslo-vam-to-drogerie-teta-uvadi-novy-celorocni-koncept-od-triadu/. [cit. 2024-03-23].

MORGAN, David L. Focus groups. Annual review of sociology, 1996, 22.1: 129-152.

NÁRODNÍ GALERIE REKLAMY. Rossmann: a život je krásnější. 2018. In: Národní galerie reklamy [online]. Dostupné z: http://galeriereklamy.mediar.cz/reklama/rossmann-a-zivot-je-krasnejsi/

OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Portál, 2000. ISBN 8071784036, 9788071784036.

POWELL, Richard A.; SINGLE, Helen M. Focus groups. International journal for quality in health care, 1996, 8.5: 499-504.

REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Portál, 2004. ISBN 8071789267, 9788071789260.

RINGROW, Helen. The Language of Cosmetics Advertising. Springer, 2016. ISBN 1137557982, 9781137557988.

RODGERS, Emily. Drive Research. Conducting Online Focus Groups [2024 Ultimate Guide]. Online. 2023. Dostupné z: https://www.driveresearch.com/market-research-company-blog/what-are-online-focus-groups-market-research-firm-upstate-ny/. [cit. 2024-03-22].

ROSSMANN. Online. 2024. Dostupné z: https://www.rossmann.cz/. [cit. 2024-03-15].

VOLBA SPOTŘEBITELŮ. Vítězové ročníku 2023. Online. 2023. Dostupné z: https://www.volba-spotrebitelu.cz/vitezove-rocniku-2023/. [cit. 2023-11-12]

ZBOŽÍ A PRODEJ. Společnost dm drogerie markt rostla o více než 18 procent, počet zákazníků zvýšila o téměř 17 procent. Online. 2023. Dostupné z: https://www.zboziaprodej.cz/2023/10/20/spolecnost-dm-rostla-o-vice-nez-18-procent-pocet-zakazniku-zvysila-o-temer-17-pocent/. [cit. 2023-11-04]

SANAHUJA, Nathan. The Science of Influencer Marketing. Online. Omega Publishers, 2020. Dostupné z: https://www.google.cz/books/edition/The_Science_of_Influencer_Marketing/t7TvDwAAQBAJ?hl=cs&gbpv=1. [cit. 2024-01-14].

SCRIVEN, Angela. Health Promotion: Professional Perspectives. Online. Red Globe Press London, 1996. Dostupné z: https://doi.org/https://doi.org/10.1007/978-1-349-24580-2. [cit. 2024-01-07]

SEMERÁDOVÁ, Zuzana. Drogerie Teta spustí e-shop, od začátku nabídne kompletní sortiment. Médiář. Online. 2018. Dostupné z: https://www.mediar.cz/drogerie-teta-spusti-e-shop-od-zacatku-nabidne-kompletni-sortiment/. [cit. 2023-12-28].

SCHOEN, Kate. Priming vs. Framing in Marketing. Online. 2021. Dostupné z: https://www.halconmarketing.com/post/priming-vs-framing-in-marketing. [cit. 2024-01-14].

SMITHSON, Janet. Focus Groups. Online. Social Research Methods. 2007, s. 357. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Janet-Smithson/publication/224969042_Using_focus_groups_in_social_research/links/0912f4fb4f1ca649af000000/Using-focus-groups-in-social-research.pdf. [cit. 2024-03-29].

SOLOMON, M. R. Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Pearson Education. 2014. ISBN 0-13-215317-3.

SUTTON, Denise H. Globalizing Ideal Beauty: Women, Advertising, and the Power of Marketing. Springer, 2009. ISBN 0230100430, 9780230100435.

SWR. Erste Filiale von dm vor 50 Jahren in Karlsruhe eröffnet. Online. 2023. Dostupné z: https://www.swr.de/swraktuell/baden-wuerttemberg/karlsruhe/dm-50-geburtstag-erste-filiale-herrenstrasse-karlsruhe-106.html. [cit. 2023-11-04]

STANLEY, Olga. ROSSMANN přichází s novou brandovou kampaní Pečujeme s láskou. ROSSMANN. Online. 2022. Dostupné z: https://www.rossmann.cz/o-nas/tiskove-zpravy/2022/rossmann-prichazi-s-novou-brandovou-kampani-od-ddb-pribeh-rodiny-pokracuje-s-dalsi-davkou-emoci. [cit. 2023-12-28].

STANLEY, Olga. ROSSMANN zavádí jako první v segmentu drogistů samoobslužné pokladny. ROSSMANN. Online. 2020. Dostupné z: https://www.rossmann.cz/o-nas/tiskove-zpravy/2020/rossmann-zavadi-jako-prvni-v-segmentu-drogistu-samoobsluzne-pokladny. [cit. 2023-12-28].

STANLEY, Olga. ROSSMANN spustil nový věrnostní program ROSSMANN CLUB. ROSSMANN. Online. 2019. Dostupné z: https://www.rossmann.cz/o-nas/tiskove-zpravy/2019/rossmann-spustil-novy-vernostni-program-rossmann-club. [cit. 2023-12-28].

STANLEY, Olga. Společnost ROSSMANN je na TikToku! Drogerie cílí i na mladší generaci zákazníků. ROSSMANN. Online. 2022. Dostupné z: https://www.rossmann.cz/o-nas/tiskove-zpravy/2022/spolecnost-rossmann-je-na-tiktoku-drogerie-cili-i-na-mladsi-generaci-zakazniku. [cit. 2023-12-28].

ŠPAČKOVÁ, Iva. Teta drogerie spustila e-shop. Počítá, že strhne ženy na velké zásobovací nákupy. Online. 2019. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/teta-drogerie-spustila-e-shop-pocita-s-velkymi-nakupy-do-zas/r~fe152f60207e11e9b869ac1f6b220ee8/. [cit. 2023-12-28].

TETA. Historie Teta Drogerie: Drogerie Teta — Náš příběh. Online. 2023. Dostupné z: https://www.tetadrogerie.cz/getdoc/c1b9d797-ce20-4fe5-a2b3-3f42d71a35d2/historie. [cit. 2023-12-10].

RINGROW, Helen. The Language of Cosmetics Advertising. Springer, 2016. ISBN 1137557982, 9781137557988.

ROSSMANN. Unsere Geschichte. Online. 2023. Dostupné z: https://unternehmen.rossmann.de/ueber-uns/unsere-geschichte.html. [cit. 2023-11-11]

ROSSMANN. O nás. Online. 2023. Dostupné z: https://www.rossmann.cz/o-nas. [cit. 2023-12-10].

VOKURKOVÁ, Kateřina. Drogerie Teta chce předběhnout dm. Mají společného nepřítele. Aktuálně.cz. Online. 2014. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/drogerie-teta-chce-predbehnout-dm-maji-spolecneho-nepritele/r~246ff4745ac211e497f0002590604f2e/. [cit. 2023-12-28].

ZBOŽÍ A PRODEJ. Společnost dm drogerie markt rostla o více než 18 procent, počet zákazníků zvýšila o téměř 17 procent. Online. 2023. Dostupné z: https://www.zboziaprodej.cz/2023/10/20/spolecnost-dm-rostla-o-vice-nez-18-procent-pocet-zakazniku-zvysila-o-temer-17-pocent/. [cit. 2023-12-10].

ZBOŽÍ A PRODEJ. Vít Podešva, generální ředitel a jednatel, Rossmann: Budeme jiní, hodně jiní. Online. 2020. Dostupné z: https://www.zboziaprodej.cz/2020/01/20/vit-podesva-generalni-reditel-a-jednatel-rossmann-budeme-jini-hodne-jini/. [cit. 2023-12-28].

YIN, Bingqing a Susie PRYOR. Beauty in the Age of Marketing. Online. 2012. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Bamini-Kpd-Balakrishnan/publication/265787130_The_Impact_of_Brand_Personality_on_Brand_Preference_and_Loyalty_A_Study_on_Malaysian%27s_Perception_on_Foreign_Brand_Coffee_Outlets/links/541bdd980cf2218008c4c6b7/The-Impact-of-Brand-Personality-on-Brand-Preference-and-Loyalty-A-Study-on-Malaysians-Perception-on-Foreign-Brand-Coffee-Outlets.pdf#page=405.

YOUTUBE. ROSSMANN. Život je krásnější, když o sebe pečujeme s láskou. [@ROSSMANN Česká republika]. Online. 2024. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=L_lHc6ccopw. [cit. 2024-04-13].

YOUTUBE. Došlo Vám to? TE1 30“ [@rossmann_cz]. Online. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=TYAGMJ0JmGs. [cit. 2024-04-13].

YOUTUBE. TV spot Síla inspirace | dm drogerie [@dm drogerie markt Česko]. Online. 2024. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=WXc_LC6FFyc. [cit. 2024-04-13].
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu mediální reprezentace krásy a zdraví v reklamních kampaních tří největších drogistických hráčů na českém trhu – drogerií dm-drogerie markt, ROSSMANN a Teta. Prostřednictvím série strukturovaných ohniskových skupin budu shromažďovat kvalitativní data od tří generačních skupin (generace X, generace Y a generace Z), abych na vybraném vzorku dotazovaných mohla popsat, jak reklamní kampaně českých drogistů ovlivňují postoje a náhledy na krásu a zdraví a nákupní chování spotřebitelů. Toto téma není v rámci českého retailového a drogistického trhu podrobně zpracováno. Zpracování tohoto tématu poskytne nový pohled na to, jak drogistické společnosti komunikují s cílovým publikem a formují jeho vnímání krásy a zdraví. První část diplomové práce se bude věnovat teoretickým východiskům a historickému kontextu drogerií dm-drogerie markt, ROSSMANN a Teta. V praktické části diplomové práce se zaměřím na metodologii výzkumu, uspořádání ohniskových skupin a následně prezentaci výsledků a jejich shrnutí.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This diploma thesis focuses on the analysis of the media representation of beauty and health in the advertising campaigns of the three largest drugstore players on the Czech market - dm-drogerie markt, ROSSMANN and Teta. Through a series of structured focus groups, I will collect qualitative data from three generational groups (Generation X, Generation Y and Generation Z) in order to use a selected sample of respondents to describe how the advertising campaigns of Czech drugstores influence consumers' attitudes and perceptions of beauty and health and their purchasing behaviour. This topic has not been studied in detail in the Czech retail and drugstore market. The elaboration of this topic will provide a new perspective on how drug companies communicate with their target audience and shape their perception of beauty and health. The first part of the thesis will focus on the theoretical background and historical context of the drugstores dm-drogerie markt, ROSSMANN and Teta. In the practical part of the thesis I will focus on the research methodology, the arrangement of the focus groups and then the presentation of the results and their summary.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK