Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Reprezentace těla a poruchy příjmu potravy v komunikační strategii českých influencerek
Název práce v češtině: Reprezentace těla a poruchy příjmu potravy v komunikační strategii českých influencerek
Název v anglickém jazyce: Body Representation and Eating Disorders in the Communication Strategy of Czech Influencers
Klíčová slova: Influencer, poruchy příjmu potravy, sociální sítě, body image, sociální srovnávání, kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: Influencer, eating disorders, social network sites, body image, social comparison, qualitative research
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Marie Heřmanová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 04.10.2023
Datum zadání: 09.11.2023
Datum a čas obhajoby: 24.06.2024 08:00
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 24.06.2024
Oponenti: doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
CARTER, Allison, Jamie I FORREST a Angela KAIDA. Association Between Internet Use and Body Dissatisfaction Among Young Females: Cross-Sectional Analysis of the Canadian Community Health Survey. Journal of Medical Internet Research [online]. 2017, 19(2), 1-11 [cit. 2024-04-30]. ISSN 1438-8871. Dostupné z: doi:10.2196/jmir.5636

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-736-7040-2.

MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.

NADANYIOVA, Margareta; GAJANOVA, Lubica; MAJEROVA, Jana; LIZBETINOVA, Lenka. Influencer Marketing And Its Impact On Consumer Lifestyles. Forum Scientiae Oeconomia [online]. 2020. [cit. 2024-04-30]. Dostupné z: http:/i/ojs.wsb.edu.pl/index.php/fso/article/view/302/243.

STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-858-3460-X.

WARFIELD, Katie, Crystal ABIDIN a Carolina CAMBRE. Mediated Interfaces: The Body on Social Media. Bloomsbury Academic, 2020. ISBN 9781501356186.

WYKES, M., GUNTER, B. The Media & Body Image. Trowbridge: SAGE Publications, 2005. ISBN 978-0-7619-4248-1.
Předběžná náplň práce
Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby, stejně tak jako influenceři, kteří na nich působí. Současně ovšem v dnešní době pozorujeme nárůst osob trpících určitou formou poruchy příjmu potravy. Nakolik mohou sociální sítě ovlivňovat právě vznik a vývoj těchto onemocnění zatím nelze s jistotou určit. Pokud ovšem sociální sítě na poruchy příjmu potravy vliv skutečně mají, je důležité zaměřit se mimo jiné na osoby, jejichž obsah na těchto platformách nabývá největších popularity – influencery.

Cílem této práce je proto nahlédnout do každodennosti českých influencerek a zjistit, jak nahlíží na témata, která se mohou na vzniku a rozvoji těchto onemocnění podílet. S dvanácti českými influencerkami jsem proto otevřela témata sdílení jídla, sportu či svého těla. Současně jsme nahlédly na to, jak vnímají svůj vliv i odpovědnost a kde staví hranice své odbornosti. Tato témata pak byla zařazena do kontextu současného poznání.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Social networks are a phenomenon of our time, as are the influencers who operate on them. At the same time, however, we are seeing an increase in the number of people suffering from some form of eating disorder. The extent to which social networks may be influencing the emergence and development of these diseases cannot yet be determined with certainty. However, if social networks do have an impact on eating disorders, it is important to focus on, among other things, the people whose content is most popular on these platforms - influencers.

Therefore, the aim of this paper is to look into the everyday life of Czech influencers and find out how they view topics that may contribute to the onset and development of these disorders. Therefore, with twelve Czech female influencers I opened the topics of sharing food, sports or their bodies. At the same time, we took a look at how they perceive their influence and responsibility and where they set the boundaries of their expertise. These topics were then placed in the context of contemporary knowledge.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK