Návrh komplexního výukového programu první pomoci pro základní školy
Název práce v češtině: | Návrh komplexního výukového programu první pomoci pro základní školy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Design of a Comprehensive First Aid Educational Program for Elementary Schools |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Radim Kuba |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.10.2023 |
Datum zadání: | 02.10.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.01.2024 |
Zásady pro vypracování |
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II. a) Doporučené předměty ze SIS: • MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní • MB180C50Z První pomoc - simulace zimní • MB180C50L První pomoc - simulace letní • MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole • MB180C48 Komplexní krizová komunikace b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV: • Didaktika první pomoci I • Didaktika první pomoci II • Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci (více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu) |
Předběžná náplň práce |
Výuka první pomoci je povinnou součástí vzdělání v rámci základní školy. Rámcové vzdělávací programy však nestanovují konkrétní předmět, v rámci kterého by výuka měla probíhat, tradičně však bývá realizována v předmětech přírodopis/biologie, tělesná výchova, výchova ke zdraví a další. Jindy naopak dochází k blokové výuce prostřednictvím externích lektorů. Tyto výuky a jejich obsah tak mohou být duplicitní či naopak některá témata z první pomoci mohou zcela chybět. Rovněž není stanovena přesná hodinová dotace ani požadovaný konkrétní podíl teorie/praxe. Provedené studie a aktuální doporučení Guidelines 2021 však ukazují, že aby byla výuka efektivní, musí obsahovat i praktickou složku a jako vhodná metoda se uplatňuje využití prvků např. zážitkové pedagogiky. Tato diplomová práce si klade za cíl vytvořit návrh komplexního výukového programu první pomoci pro 1. i 2. stupeň základních škol, díky kterému by základní školy naplnily požadované výstupy zaměřené na tematiku první pomoci. Základem bude podrobnější školení v několika ročnících se vzrůstající časovou i obsahovou složkou (předběžně 1., 4., 6. a 9. ročník). Ta budou doplněna ve vybraných předmětech krátkými rozšiřujícími/opakovacími lekcemi z hlediska tematického zaměření učiva (tj. např. v přírodopise u problematiky hub lze odučit „první pomoc u otrav“). Studentka připraví plnohodnotné přípravy pro výuku výše uvedených výukových bloků tak, aby byly zvládnutelné pro pedagogy základních školy. Diplomová práce navazuje na předchozí projekty výzkumné skupiny a bude propojovat jejich výstupy. Přípravy pro výuku tedy budou inkorporovat část již vytvořených metodických materiálů (např. zpracování témat v metodických příručkách, pracovní listy atd.). vybrané výukové bloky budou ověřeny v praxi a bude provedena jejich evaluace. |