Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Návrh komplexního výukového programu první pomoci pro základní školy
Název práce v češtině: Návrh komplexního výukového programu první pomoci pro základní školy
Název v anglickém jazyce: Design of a Comprehensive First Aid Educational Program for Elementary Schools
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Vedoucí / školitel: Mgr. Radim Kuba
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.10.2023
Datum zadání: 02.10.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 03.01.2024
Zásady pro vypracování
Od zájemce o dané téma se předpokládá hlubší zájem o problematiku laické první pomoci a v průběhu zpracovávání práce absolvování níže uvedených předmětů a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu. Jedná se jednak o předměty zaměřené poskytování laické první pomoci, aspekty krizové komunikace, tak i o pokročilejší kurzy typu Zdravotník zotavovích akcí/Člen první pomoci. Nedílnou součástí by mělo být i absolvování didakticky zaměřených kurzů Didaktika první pomoci I a II.

a) Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C25 První pomoc ve škole - bloková nebo MB180C25T První pomoc ve škole - terénní
• MB180C50Z První pomoc - simulace zimní
• MB180C50L První pomoc - simulace letní
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace

b) Doporučené kurzy s akreditací MŠMT/ zařazené do CŽV:
• Didaktika první pomoci I
• Didaktika první pomoci II
• Zdravotník zotavovacích akcí / Člen první pomoci

(více informací o kurzech lze nalézt na: https://www.prvnipomocprfuk.eu)
Předběžná náplň práce
Výuka první pomoci je povinnou součástí vzdělání v rámci základní školy. Rámcové vzdělávací programy však nestanovují konkrétní předmět, v rámci kterého by výuka měla probíhat, tradičně však bývá realizována v předmětech přírodopis/biologie, tělesná výchova, výchova ke zdraví a další. Jindy naopak dochází k blokové výuce prostřednictvím externích lektorů. Tyto výuky a jejich obsah tak mohou být duplicitní či naopak některá témata z první pomoci mohou zcela chybět. Rovněž není stanovena přesná hodinová dotace ani požadovaný konkrétní podíl teorie/praxe. Provedené studie a aktuální doporučení Guidelines 2021 však ukazují, že aby byla výuka efektivní, musí obsahovat i praktickou složku a jako vhodná metoda se uplatňuje využití prvků např. zážitkové pedagogiky. Tato diplomová práce si klade za cíl vytvořit návrh komplexního výukového programu první pomoci pro 1. i 2. stupeň základních škol, díky kterému by základní školy naplnily požadované výstupy zaměřené na tematiku první pomoci. Základem bude podrobnější školení v několika ročnících se vzrůstající časovou i obsahovou složkou (předběžně 1., 4., 6. a 9. ročník). Ta budou doplněna ve vybraných předmětech krátkými rozšiřujícími/opakovacími lekcemi z hlediska tematického zaměření učiva (tj. např. v přírodopise u problematiky hub lze odučit „první pomoc u otrav“). Studentka připraví plnohodnotné přípravy pro výuku výše uvedených výukových bloků tak, aby byly zvládnutelné pro pedagogy základních školy. Diplomová práce navazuje na předchozí projekty výzkumné skupiny a bude propojovat jejich výstupy. Přípravy pro výuku tedy budou inkorporovat část již vytvořených metodických materiálů (např. zpracování témat v metodických příručkách, pracovní listy atd.). vybrané výukové bloky budou ověřeny v praxi a bude provedena jejich evaluace.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK