Realizace osobnostní a sociální výchovy na Gymnáziu Na Zatlance
Název práce v češtině: | Realizace osobnostní a sociální výchovy na Gymnáziu Na Zatlance |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Realization of personal and social education at the Grammar school Na Zatlance |
Klíčová slova: | osobnostní a sociální výchova|gymnázium|alternativní program|průřezové téma|případová studie |
Klíčová slova anglicky: | personal and social education|grammar school|alternative program|cross-cutting theme|case study |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 02.10.2023 |
Datum zadání: | 02.10.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 08.01.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 13.06.2025 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.06.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat popisem systému realizace výuky osobnostní a sociální výchovy na konkrétním pražském gymnáziu. Průřezové téma je zde pojímáno jako samostatný předmět, doplněný o další podpůrné akce či principy. Cílem je tedy popsat výuku osobnostní a sociální výchovy na tomto gymnáziu jako celek – tedy vše, co je součástí této výuky jak z hlediska formy (hodiny předmětu OSV, tandemová výuka, akce realizované mimo budovu školy), tak z hlediska obsahu (jaká jsou témata, která jsou v rámci předmětu probírána) a pozornost bude věnována i specifikům takové výuky či jejímu přínosu. Teoretická část práce nejprve představí osobnostní a sociální výchovu a její pozici v kontextu současného školství, dále se zaměří na téma gymnázií a možností inovativního/alternativního pojetí vzdělávání v takové instituci. Empirická část práce bude pojata jako případová studie, nejprve tedy bude představen terén – gymnázium Na Zatlance se zřetelem ke skutečnosti, že poskytuje paralelně jak klasický, tak alternativní program vzdělávání. Hlavním cílem výzkumu poté bude zjistit, jak vypadá realizace výuky osobnostní a sociální výchovy na tomto gymnáziu, jaká jsou specifika výuky předmětu OSV, jak výuka OSV zapadá do vize školy, případně jakou měla genezi a co tato výuka škole i studentům přináší. Pro dosažení tohoto cíle budou použity metody analýzy dokumentů, hloubkového rozhovoru s garantkou předmětu, dále rozhovory s pedagogy a zástupcem vedení školy, případně rozhovory se studenty a také zúčastněné pozorování. Specifikem designu případové studie je otevřenost, která umožňuje reagovat v průběhu výzkumu tak, aby bylo dosaženo komplexního pohledu, je tedy možné, že některé výzkumné podotázky či oblasti zkoumání budou pozměněny. |
Seznam odborné literatury |
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4473-5. Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS o. s. ISBN 80-239-4908-X Srb, V. kol. (2007) Jak na osobnostní a sociální výchovu? Výchozí příručka k metodikám OSV. Praha: Projekt Odyssea o. s. ISBN 978-80-87145-00-5. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, revidován 2021. ISBN 978-80-87000-11-3. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. Dostupné z:www.msmt.cz. ISBN 978-80-87601-47-1. Hendl, J. (2016) Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9. Švaříček, R. & Šeďová, K. a kol. (2007) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0. |