Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Realizace osobnostní a sociální výchovy na Gymnáziu Na Zatlance
Název práce v češtině: Realizace osobnostní a sociální výchovy na Gymnáziu Na Zatlance
Název v anglickém jazyce: Realization of personal and social education at the Grammar school Na Zatlance
Klíčová slova: osobnostní a sociální výchova|gymnázium|alternativní program|průřezové téma|případová studie
Klíčová slova anglicky: personal and social education|grammar school|alternative program|cross-cutting theme|case study
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.10.2023
Datum zadání: 02.10.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 08.01.2024
Datum a čas obhajoby: 13.06.2025 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:30.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 13.06.2025
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat popisem systému realizace výuky osobnostní a sociální výchovy na konkrétním pražském gymnáziu. Průřezové téma je zde pojímáno jako samostatný předmět, doplněný o další podpůrné akce či principy. Cílem je tedy popsat výuku osobnostní a sociální výchovy na tomto gymnáziu jako celek – tedy vše, co je součástí této výuky jak z hlediska formy (hodiny předmětu OSV, tandemová výuka, akce realizované mimo budovu školy), tak z hlediska obsahu (jaká jsou témata, která jsou v rámci předmětu probírána) a pozornost bude věnována i specifikům takové výuky či jejímu přínosu. Teoretická část práce nejprve představí osobnostní a sociální výchovu a její pozici v kontextu současného školství, dále se zaměří na téma gymnázií a možností inovativního/alternativního pojetí vzdělávání v takové instituci.
Empirická část práce bude pojata jako případová studie, nejprve tedy bude představen terén – gymnázium Na Zatlance se zřetelem ke skutečnosti, že poskytuje paralelně jak klasický, tak alternativní program vzdělávání. Hlavním cílem výzkumu poté bude zjistit, jak vypadá realizace výuky osobnostní a sociální výchovy na tomto gymnáziu, jaká jsou specifika výuky předmětu OSV, jak výuka OSV zapadá do vize školy, případně jakou měla genezi a co tato výuka škole i studentům přináší. Pro dosažení tohoto cíle budou použity metody analýzy dokumentů, hloubkového rozhovoru s garantkou předmětu, dále rozhovory s pedagogy a zástupcem vedení školy, případně rozhovory se studenty a také zúčastněné pozorování. Specifikem designu případové studie je otevřenost, která umožňuje reagovat v průběhu výzkumu tak, aby bylo dosaženo komplexního pohledu, je tedy možné, že některé výzkumné podotázky či oblasti zkoumání budou pozměněny.
Seznam odborné literatury
Valenta, J. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-4473-5.
Valenta, J. (2006) Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS o. s. ISBN 80-239-4908-X
Srb, V. kol. (2007) Jak na osobnostní a sociální výchovu? Výchozí příručka k metodikám OSV. Praha: Projekt Odyssea o. s. ISBN 978-80-87145-00-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, revidován 2021. ISBN 978-80-87000-11-3.
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. Dostupné z:www.msmt.cz. ISBN 978-80-87601-47-1.
Hendl, J. (2016) Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
Švaříček, R. & Šeďová, K. a kol. (2007) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK