Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zobrazování Prahy z pohledu cestovních vlogů na Youtube
Název práce v češtině: Zobrazování Prahy z pohledu cestovních vlogů na Youtube
Název v anglickém jazyce: Image of Prague through the perspective of travel vlogs on Youtube
Klíčová slova: touristický gaze/turistické nahlížení, cestovní vlog, analýza videa, destinační obraz
Klíčová slova anglicky: tourist gaze, travel vlog, video content analysis, travel destination image
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 22.09.2023
Datum zadání: 22.09.2023
Seznam odborné literatury
BAUDRILLARD, Jean a Sheila Faria GLASER. Simulacra and simulation. Michigan: University of Michigan Press, 1994, 164 s. ISBN 978-0-472-06521-9.
CARVALHO, Mariana, Elisabeth KASTENHOLZ, Maria João CARNEIRO a Luís SOUZA. Co-creation of food tourism experiences: Tourists’ perspectives of a Lisbon food tour. Tourist studies [online]. London, England: SAGE Publications, 2023, 146879762311689 [cit. 2023-06-26]. ISSN 1468-7976. Dostupné z: doi:10.1177/14687976231168941
HANEFORS, Monica a Lena MOSSBERG. TV travel shows — A pre-taste of the destination. Journal of vacation marketing [online]. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2002, 8(3), 235-246 [cit. 2023-06-24]. ISSN 1356-7667. Dostupné z: doi:10.1177/135676670200800303
HOLÝ, Ladislav. The little Czech and the great Czech nation: national identity and the postcommunist transformation of society. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, x, 226 p. ISBN 0521555841.
KALMAR, Ivan. White but not quite: Central Europe's illiberal revolt. Bristol: Bristol University Press, 2022, vii, 325 stran ; 22 cm. ISBN 978-1-5292-1360-7.
LIU, Xuerui, Fuad MEHRALIYEV, Chun LIU a Markus SCHUCKERT. The roles of social media in tourists’ choices of travel components. Tourist studies [online]. London, England: SAGE Publications, 2020, 20(1), 27-48 [cit. 2023-06-26]. ISSN 1468-7976. Dostupné z: doi:10.1177/1468797619873107
MARINE-ROIG. Destination Image Analytics through Traveller-Generated Content. Sustainability (Basel, Switzerland) [online]. Basel: MDPI, 2019, 11(12), 3392 [cit. 2023-06-26]. ISSN 2071-1050. Dostupné z: doi:10.3390/su11123392
STRONZA, Amanda. ANTHROPOLOGY OF TOURISM: Forging New Ground for Ecotourism and Other Alternatives. Annual review of anthropology [online]. Palo Alto, CA 94303-0139: Annual Reviews, 2001, 30(1), 261-283 [cit. 2023-06-27]. ISSN 0084-6570. Dostupné z: doi:10.1146/annurev.anthro.30.1.261
SVAŠEK, Maruška. Postsocialism: politics and emotions in Central and Eastern Europe. New York: Berghahn Books, 2008, vi, 234 s. ; 23 cm. ISBN 978-1-84545-124-0.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, 293 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-683-4.
URRY, John a Jonas LARSEN. The tourist gaze 3.0. Los Angeles: Sage, 2011, 282 stran : ilustrace. ISBN 978-1-84920-377-7.
VAN NUENEN, Tom a Caroline SCARLES. Advancements in technology and digital media in tourism. Tourist studies [online]. London, England: SAGE Publications, 2021, 21(1), 119-132 [cit. 2023-06-26]. ISSN 1468-7976. Dostupné z: doi:10.1177/1468797621990410
YUN, Seong-hun a Jeong-nam KIM. Soft power: From ethnic attraction to national attraction in sociological globalism. International journal of intercultural relations [online]. Elsevier, 2008, 32(6), 565-577 [cit. 2023-06-24]. ISSN 0147-1767. Dostupné z: doi:10.1016/j.ijintrel.2008.09.001
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zabývá obrazem Prahy jako turistické destinace, který je vytvářený na digitální platformě Youtube. Hlavním zdrojem zkoumání jsou turistické „vlogy" produkované amatérskými tvůrci. Tito tvůrci dokumentují jejich zážitek v Praze a prezentují jej skrze jejich nahlížení („gaze"). Gaze je typ pohledu, jenž je sociálně konstruován skrze očekávání, předchozí znalosti a další faktory. Tyto podmínky jsou ovlivněny charakteristikou jedince (pohlaví, věk, sociální status, národnost), který vykonává daný gazing. Toto médium sčítá několik tisíc zhlédnutí a ovlivňuje desítky potenciálních turistů do Prahy. Práce se opírá o koncept simulakra a hyperreality od Jeana Baudrillarda, který teoretizuje, že cestovatelé zažívají a hledají simulaci cestovního zážitku vytvořenou mediálními obrazy. Tyto idealizované reprezentace cestovní destinace jsou více skutečné než samotná realita, a nebo nahrazují skutečnost. Záměrem práce je zmapovat a popsat, jak zahraniční tvůrci na Youtube prezentují Prahu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK