Zobrazování Prahy z pohledu cestovních vlogů na Youtube
Název práce v češtině: | Zobrazování Prahy z pohledu cestovních vlogů na Youtube |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Image of Prague through the perspective of travel vlogs on Youtube |
Klíčová slova: | touristický gaze/turistické nahlížení, cestovní vlog, analýza videa, destinační obraz |
Klíčová slova anglicky: | tourist gaze, travel vlog, video content analysis, travel destination image |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (23-KS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 22.09.2023 |
Datum zadání: | 22.09.2023 |
Seznam odborné literatury |
BAUDRILLARD, Jean a Sheila Faria GLASER. Simulacra and simulation. Michigan: University of Michigan Press, 1994, 164 s. ISBN 978-0-472-06521-9.
CARVALHO, Mariana, Elisabeth KASTENHOLZ, Maria João CARNEIRO a Luís SOUZA. Co-creation of food tourism experiences: Tourists’ perspectives of a Lisbon food tour. Tourist studies [online]. London, England: SAGE Publications, 2023, 146879762311689 [cit. 2023-06-26]. ISSN 1468-7976. Dostupné z: doi:10.1177/14687976231168941 HANEFORS, Monica a Lena MOSSBERG. TV travel shows — A pre-taste of the destination. Journal of vacation marketing [online]. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2002, 8(3), 235-246 [cit. 2023-06-24]. ISSN 1356-7667. Dostupné z: doi:10.1177/135676670200800303 HOLÝ, Ladislav. The little Czech and the great Czech nation: national identity and the postcommunist transformation of society. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, x, 226 p. ISBN 0521555841. KALMAR, Ivan. White but not quite: Central Europe's illiberal revolt. Bristol: Bristol University Press, 2022, vii, 325 stran ; 22 cm. ISBN 978-1-5292-1360-7. LIU, Xuerui, Fuad MEHRALIYEV, Chun LIU a Markus SCHUCKERT. The roles of social media in tourists’ choices of travel components. Tourist studies [online]. London, England: SAGE Publications, 2020, 20(1), 27-48 [cit. 2023-06-26]. ISSN 1468-7976. Dostupné z: doi:10.1177/1468797619873107 MARINE-ROIG. Destination Image Analytics through Traveller-Generated Content. Sustainability (Basel, Switzerland) [online]. Basel: MDPI, 2019, 11(12), 3392 [cit. 2023-06-26]. ISSN 2071-1050. Dostupné z: doi:10.3390/su11123392 STRONZA, Amanda. ANTHROPOLOGY OF TOURISM: Forging New Ground for Ecotourism and Other Alternatives. Annual review of anthropology [online]. Palo Alto, CA 94303-0139: Annual Reviews, 2001, 30(1), 261-283 [cit. 2023-06-27]. ISSN 0084-6570. Dostupné z: doi:10.1146/annurev.anthro.30.1.261 SVAŠEK, Maruška. Postsocialism: politics and emotions in Central and Eastern Europe. New York: Berghahn Books, 2008, vi, 234 s. ; 23 cm. ISBN 978-1-84545-124-0. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, 293 stran : ilustrace ; 20 cm. ISBN 978-80-7367-683-4. URRY, John a Jonas LARSEN. The tourist gaze 3.0. Los Angeles: Sage, 2011, 282 stran : ilustrace. ISBN 978-1-84920-377-7. VAN NUENEN, Tom a Caroline SCARLES. Advancements in technology and digital media in tourism. Tourist studies [online]. London, England: SAGE Publications, 2021, 21(1), 119-132 [cit. 2023-06-26]. ISSN 1468-7976. Dostupné z: doi:10.1177/1468797621990410 YUN, Seong-hun a Jeong-nam KIM. Soft power: From ethnic attraction to national attraction in sociological globalism. International journal of intercultural relations [online]. Elsevier, 2008, 32(6), 565-577 [cit. 2023-06-24]. ISSN 0147-1767. Dostupné z: doi:10.1016/j.ijintrel.2008.09.001 |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá obrazem Prahy jako turistické destinace, který je vytvářený na digitální platformě Youtube. Hlavním zdrojem zkoumání jsou turistické „vlogy" produkované amatérskými tvůrci. Tito tvůrci dokumentují jejich zážitek v Praze a prezentují jej skrze jejich nahlížení („gaze"). Gaze je typ pohledu, jenž je sociálně konstruován skrze očekávání, předchozí znalosti a další faktory. Tyto podmínky jsou ovlivněny charakteristikou jedince (pohlaví, věk, sociální status, národnost), který vykonává daný gazing. Toto médium sčítá několik tisíc zhlédnutí a ovlivňuje desítky potenciálních turistů do Prahy. Práce se opírá o koncept simulakra a hyperreality od Jeana Baudrillarda, který teoretizuje, že cestovatelé zažívají a hledají simulaci cestovního zážitku vytvořenou mediálními obrazy. Tyto idealizované reprezentace cestovní destinace jsou více skutečné než samotná realita, a nebo nahrazují skutečnost. Záměrem práce je zmapovat a popsat, jak zahraniční tvůrci na Youtube prezentují Prahu. |