Motivace seniorů k učení se cizím jazykům
Název práce v češtině: | Motivace seniorů k učení se cizím jazykům |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Senior's motivation to learn foreign languages |
Klíčová slova: | vzdělávání seniorů, další vzdělávání, motivace ke vzdělávání, jazykové vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | senior education, continuing education, motivation for education, language education |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV) |
Vedoucí / školitel: | prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.11.2022 |
Datum zadání: | 19.09.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 13.01.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.01.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005AN) |
Oponenti: | PhDr. Jiří Vronský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“. |
Seznam odborné literatury |
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Oblasti celoživotního vzdělávání a učení. In: DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, s. 89–106. ISBN 978-80-7308- 694-7. RABUŠIC, Ladislav. Senioři a jejich vzdělávání. In: RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. s. 169–189. ISBN 978-80-210-4779-2. BJURSELL, Cecilia. Inclusion in education later in life: Why older adults engage in education activities. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults [online]. 2019, 10(3), p. 215–230 [vid. 2023-28-03]. ISSN 2000-7426. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/336384950_Inclusion_in_education_later_in_life_Why_older_adults_engage_in_education_activities FINDSEN, Brian a Marvin FORMOSA. Lifelong Learning in Later Life: A Handbook on Older Adult Learning [online]. Rotterdam: Sense, 2011 [vid. 2023-12-04]. ISBN 978-94-6091-651-9. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/278027967_Lifelong_Learning_in_Later_Life_A_Handbook_on_Older_Adult_Learning. HATÁR, Ctibor. Active ageing and active old age in the educational context. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research [online]. 2019, 9(1), p. 97–102 [vid. 2023-12-04]. ISSN 2464-6733. Dostupné z: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/0901/papers/A_hatar.pdf. VOSTRÝ, Michal et al. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. 2021. 173 s. ISBN 978-80-271-2866-2. VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3. |
Předběžná náplň práce |
Vzhledem k aktuálnímu demografickému vývoji stárnoucí společnosti nabývá vzdělávání seniorů stále většího významu. Přestože je toto vzdělávání často cílem výzkumníků, jen velmi málo autorů se zabývá také jazykovým vzděláváním, které je také oblíbenou oblastí vzdělávání seniorů. Cílem diplomové práce bude určit, jakou mají senioři k jazykovému vzdělávání motivaci, na jaké nejčastější bariéry při vzdělávání narážejí a jakým způsobem by bylo možné je odstranit. Teoretická východiska přiblíží aktuální situaci jazykového vzdělávání a motivace seniorů ke vzdělávání obecně, stejně jako bariéry. Kvalitativní empirické šetření bude realizováno s využitím polostrukturovaných rozhovorů. Jeho cílem bude zjistit, jakou motivaci mají senioři k účasti na jazykových kurzech pro ně zaměřených.
Cíl práce: Zjistit, jakou mají senioři motivaci k účasti na jazykovém vzdělávání zaměřeném na seniorní účastníky. Dílčí cíle: Identifikovat bariéry v jazykovém vzdělávání seniorů. Na základě zjištěných výsledků navrhnout doporučení pro organizátory jazykových kurzů. Výzkumné otázky nebo hypotézy či výzkumné předpoklady - dle cíle práce a charakteru výzkumu: Jaké konkrétní motivační faktory je možné identifikovat v jazykovém vzdělávání seniorů? Jaké konkrétní motivační faktory je možné identifikovat v jazykovém vzdělávání seniorů z hlediska lektorů těchto kurzů? Jaké bariéry v jazykovém vzdělávání popisují senioři? Jaké změny by seniorům pomohly tyto bariéry odstranit? Metody výzkumu: Kvalitativní design, metoda rozhovoru, komparace s proběhlými výzkumy. Návrh osnovy: Vzdělávání seniorů 1.1 Vzdělávání seniorů v České republice 1.2 Účast seniorů na zájmovém vzdělávání 1.3 Lektor vzdělávání seniorů Jazykové vzdělávání 2.1 Jazykové vzdělávání seniorů Motivace ke vzdělávání seniorů 3.1 Motivace k jazykovému vzdělávání 3.2 Bariéry ve vzdělávání seniorů Empirické šetření: Motivace seniorů k účasti na výuce cizího jazyka v jazykových kurzech. Diskuze Závěr |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Given the current demographic trends of an ageing society, the education of seniors is becoming increasingly important. Although this education is often the focus of researchers, very few authors have addressed language education, which is also a popular area of education for seniors. The aim of this thesis will be to determine what motivation seniors have for language education, what the most common barriers to education they encounter are, and how these barriers could be removed. The theoretical background will give an overview of the current situation of language education and seniors' motivation to learn in general, as well as the barriers. The qualitative empirical research will be conducted using semi-structured interviews. It will aim to find out what motivation seniors have to participate in language courses aimed at them. |