Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Hodnotové orientace a strategie nastupujících generací (X, Y, Z)
Název práce v češtině: Hodnotové orientace a strategie nastupujících generací (X, Y, Z)
Název v anglickém jazyce: Value orientation and emerging generation strategies (X, Y, Z)
Klíčová slova: Hodnoty, Strategie, Generace, Generace X, Generace Y, Generace Z, Mezigenerační propast, Kolektivní hodnoty, Individuální hodnoty, Rodina, Práce, Vzdělání, Socializace, Generační identita
Klíčová slova anglicky: Values, Strategy, Generation, Generation X, Generation Y, Generation Z, The Intergenerational Divide, Collective Values, Individual Values, Family, Work, Education, Socialization, Generational Identity
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (23-KS)
Vedoucí / školitel: doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 18.09.2023
Datum zadání: 18.09.2023
Datum a čas obhajoby: 17.06.2024 09:00
Místo konání obhajoby: Areál Jinonice, B228, 228, seminární místnost ISS
Datum odevzdání elektronické podoby:28.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 17.06.2024
Oponenti: Mgr. Tereza Svobodová
 
 
 
Zásady pro vypracování
V rámci zpracování mé práce využiji metody triangulace, která pro získání dat snoubí kvalitativní i kvantitativní metody (Reichel, 2009). V rámci této metody provedu jednak vlastní sekundární analýzu dat již existujících výzkumů a rovněž se budu věnovat realizaci vlastních hloubkových rozhovorů. Kvalitativní výzkum (hloubkové rozhovory) uskutečním za pomocí získání informovaného souhlasu respondenta o nahrávání rozhovoru, jeho následného přepisu, kódování, analýzy a interpretace výstupních dat. Ke zpracování dat v kvantitativní části, tedy při sekundární analýze využiji statistického programu SPSS.
Seznam odborné literatury
1. BERKUP, Sezin Baysal. Working With Generations X And Y In Generation Z
Period: Management Of Different Generations In Business Life. Mideterranean Journal of Social Sciences. ISSN 2039-2117, 2014
2. CORSTEN, M. The Time of Generations. Time & Society, 8(2–3), 249–272., 1999
3. DADIC, Mario. Behavior of Generation Z. ISBN 978-80-88203-30-8, 2022
4. GECK, Caroline. The generation Z connection: teaching information literacy to the newest net generation. Teacher librarian (Vancouver). Bowie: E L Kurdyla Publishing, 2006
5. HOWE, Neil. STRAUSS, William. Generations: the history of America´s future 1584 to 2069. New York: Morrow. ISBN 978-0-688-08133-1, 1991
6. HOWE, Neil. STRAUSS, William. The new generation gap. Atlantic-Boston, 1992
7. KELLER, Jan. Společnost věčného mládí. Praha. Sociologické nakladatelství (SLON). ISBN: 978-80-7419-286-9, 2019
8. KLIMCZUK, Andrzej. Generational Differences, Generations of Western Society, Managing Multiple Generations in the Workplace. [in:] S. Thompson (ed.), The Encyclopedia of Diversity and Social Justice, Rowman & Littlefield, Lanham. pp. 348–352. MPRA Paper No. 105991. 2015
9. MANHEIM, K. Problém generací. In Sociální studia. Fakulta sociálních studií
Masarykovy univerzity. č. 1-2. DOI: 10.5817/SOC2007-1-2-11, 2007
10. OCCHIONERO, Marisa Ferrari. Generations and Value Change across Time. International Review of Sociology. 10(2), 223-233.2000. DOI: 10.1080/713673997, 2000
11. PETRUSEK, Miloslav. Velký sociologický slovník. 1.svazek, Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-311-3, 1996
12. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Grada Publishing a.s. ISBN: 978-80-247-3006-6, 2009
Předběžná náplň práce
V rámci sociologie jsou morálka, hodnoty a strategie klíčovými koncepty, které jsou využívané ke studiu lidského chování a společnosti. Tyto koncepty se vyvíjejí a mění v čase, přičemž reagují na kulturní, sociální a ekonomické faktory. Jejich vnímání tak na sebe společně s každou další generací bere odlišnou formu. Ve společnosti pak rozlišujeme hodnoty celkem na dvě roviny, a to individuální a kolektivní, kdy individuální hodnoty představují čistě osobní postoje, cíle, principy a přesvědčení jednotlivce. Kolektivní hodnoty pak označují většinové postoje společnosti jako jednoho celku, tedy většina jednotlivců zastává či vyznává stejné stanovisko. Právě tyto kolektivní hodnoty budou hlavním zaměřením mé práce. Konkrétně se budu zaměřovat na to, zda tyto soubory hodnot zastávají a sdílejí členi shodných generací a na to, jak se přístupy k těmto souborům odlišují či shodují napříč různými generacemi.

Termín „generace“, používaný v této práci, je pojem, který Velký sociologický slovník (1996) definuje jako velkou diferenciovanou skupinu osob, která vzájemně sdílí podmíněný styl myšlení. Jedná se o skupinu osob, kteří prožívají svůj život ve stejném období, tedy ve stejných kulturních a historických podmínkách. V současné době ve společnosti souběžně žijí jednotlivci zastupující různé generace, které se od sebe v mnohých oblastech názorů, morálky, hodnot a strategií výrazně liší. Mnoho studií tak mluví o tzv. mezigenerační propasti, kterou se zabývali ve svých pracích například Neil Howe a William Strausse (1992) nebo Michael Corsten (1999).

V současné době se často setkáváme s tím, že více generací žije společně, nicméně má bakalářská práce se bude specificky věnovat generacím X, Y a generaci Z. V rámci definování časových rozmezí generací existuje mnoho odlišných teorií a přístupů. Příkladem může být generační teorie definována Straussem a Howem, jenž je založena na principu střídání jednotlivých generací ve věkových kohortách 20-25 let. Tato generační teorie je spojena především s americkou historií a historií Západu.

Ve své práci budu jednotlivé generace definovat na základě vymezení používaného v práci A. Klimczuka (2015), která narozdíl od vymezení v práci Howa a Strausse, pracuje s menšími věkovými kohortami. Nejstarší generací, již se budu v mé práci zabývat, je generace X, kterou tvoří jedinci narození v rozmezí let 1965 až 1980. Generace Y nastupuje po generaci X a zahrnuje jednotlivce narozené během let 1981 až 1996. Tato generace byla ovlivněna nástupem a rychlým vývojem technologií. Poslední generací mého zájmu je generace Z. Generaci Z představují jednotlivci narození v období let 1997 až 2009. Jedná se většinou o mladé jednotlivce, kteří vyrůstají v době digitálního věku (Dadic 2022). Díky této skutečnosti se jim někdy přezdívá „digitální domorodci“.

Ve své bakalářské práci bych se ráda zaměřila na to, jakým způsobem mnou vybrané generace X, Y a Z žijící v České republice vnímají různé hodnoty, jak se od sebe tyto tři generace liší v rámci přístupu k hodnotám a morálce, jaké strategie volí a jak se v rámci jejich života proměňují. Mezi kategorie, na které bych se ráda specificky zaměřila patří například rodinné vztahy, oblast pracovního nasazení, vzdělávání, ekonomické sféry, náboženství a ideologie, politická přesvědčení a preference, oblast technologie a digitalizace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK