Spolupráce mezi základní a mateřskou školou ve Varnsdorfu
Název práce v češtině: | Spolupráce mezi základní a mateřskou školou ve Varnsdorfu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Cooperation of elementary and kindergarten in Varnsdorf |
Klíčová slova: | mateřská škola, základní škola, spolupráce, komunikace, meziinstitucionální vztahy |
Klíčová slova anglicky: | kindergarten, primary school, cooperation, communication, inter-institutional relations |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
Datum přihlášení: | 14.09.2023 |
Datum zadání: | 14.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 11.01.2024 00:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.12.2023 |
Datum proběhlé obhajoby: | 11.01.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Zaměření práce: Popsat dobré zkušenosti spolupráce mezi základní a mateřskou školou zejména při nástupu dětí do povinného předškolního a základního vzdělávání. Pojednat podmínky a přístupy učitelů a vedení škol, za kterých se spolupráce daří. Popsat příklady dobré praxe. Práce bude mít teoreticko-empirický charakter. |
Seznam odborné literatury |
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.
SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018]. KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008. MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018]. OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008 SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. https://nakladatelstvi.portal.cz/casopisy/informatorium-3-8/96352/spoluprace-materske-a-zakladni-skoly |
Předběžná náplň práce |
V teoretických východiscích pojednat význam a specifika spolupráce při vzdělávání a výchově dětí při přechodu z předškolního do základního vzdělávání. Posoudit jednotlivé obsahové aspekty a formy komunikace, včetně zapojení rodiny. Zejména se zaměřit na význam spolupráce třídního učitele 1. ročníku s pedagogy MŠ, posoudit podoby, podmínky, limity a možnosti. Specifika spolupráce zdůvodnit mimo jiné především věkovými zvláštnosti dítěte daného věku a předvídatelnými podmínkami, ve kterých dítě žije. Popsat zkušenosti s adaptačním obdobím v 1. třídě.
V praktické části provést empirický výzkum kvalitativně zaměřený, využít metody dotazování, akční výzkum. |