Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Spolupráce mezi základní a mateřskou školou ve Varnsdorfu
Název práce v češtině: Spolupráce mezi základní a mateřskou školou ve Varnsdorfu
Název v anglickém jazyce: Cooperation of elementary and kindergarten in Varnsdorf
Klíčová slova: mateřská škola, základní škola, spolupráce, komunikace, meziinstitucionální vztahy
Klíčová slova anglicky: kindergarten, primary school, cooperation, communication, inter-institutional relations
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 14.09.2023
Datum zadání: 14.09.2023
Datum a čas obhajoby: 11.01.2024 00:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Datum odevzdání elektronické podoby:04.12.2023
Datum proběhlé obhajoby: 11.01.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Zaměření práce: Popsat dobré zkušenosti spolupráce mezi základní a mateřskou školou zejména při nástupu dětí do povinného předškolního a základního vzdělávání. Pojednat podmínky a přístupy učitelů a vedení škol, za kterých se spolupráce daří. Popsat příklady dobré praxe. Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.
Seznam odborné literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005.

SYSLOVÁ, Zora, Radmila BURKOVIČOVÁ, Jana KROPÁČKOVÁ, Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019.

LAŽOVÁ, Ladislava. Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál, 2013.

MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014.

PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018.

BEJDÁKOVÁ, Sandra, Jarmila STŘECHOVÁ, Lenka SUCHARDOVÁ, Jana VÍTKOVÁ, Helena ZDRUBECKÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Školní zralost a komunikace. Praha: Raabe, [2018].

KREISLOVÁ, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou: školní zralost, spolupráce s rodiči, učíme se číst a psát, nápady pro celý rok. Praha: Grada, 2008.

MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995.

DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018].

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016.

VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011.

ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Vyd. 3. Přeložil Petra VLČKOVÁ. Praha: Portál, 2008

SEDLÁČKOVÁ, Hana, Zora SYSLOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012.

https://nakladatelstvi.portal.cz/casopisy/informatorium-3-8/96352/spoluprace-materske-a-zakladni-skoly

Předběžná náplň práce
V teoretických východiscích pojednat význam a specifika spolupráce při vzdělávání a výchově dětí při přechodu z předškolního do základního vzdělávání. Posoudit jednotlivé obsahové aspekty a formy komunikace, včetně zapojení rodiny. Zejména se zaměřit na význam spolupráce třídního učitele 1. ročníku s pedagogy MŠ, posoudit podoby, podmínky, limity a možnosti. Specifika spolupráce zdůvodnit mimo jiné především věkovými zvláštnosti dítěte daného věku a předvídatelnými podmínkami, ve kterých dítě žije. Popsat zkušenosti s adaptačním obdobím v 1. třídě.

V praktické části provést empirický výzkum kvalitativně zaměřený, využít metody dotazování, akční výzkum.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK