Potřeby dospívajících dle metod nenásilné komunikace a jejich naplňování ve školním prostředí
Název práce v češtině: | Potřeby dospívajících dle metod nenásilné komunikace a jejich naplňování ve školním prostředí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nonviolent Communication Needs of Adolescents and their Fulfilment in the School Environment |
Klíčová slova: | dospívající|potřeby|nenásilná komunikace|NVC|školní prostředí|ohniskové skupiny |
Klíčová slova anglicky: | adolescents|needs|nonviolent communication|NVC|school environment|focus groups |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamila Urban, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 12.09.2023 |
Datum zadání: | 12.09.2023 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.09.2023 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.06.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Nenásilná komunikace (Nonviolentcommunication; NVC) jepopisována jakometoda či způsob komunikace, jejíž účelem je tvořit porozumění mezi lidmi a na základě toho hledat společná a funkční řešení. NVC je založena na kontaktu se sebou (uvědomování si vlastních myšlenek, pocitů a potřeb), upřímném sebevyjádření (sdělování podstatných věcí druhým tak, aby je byli schopní slyšet) a na empatii s druhými. Podstata nenásilné komunikace tkví ve vědomém zaměřování pozornosti na jednotlivé aktéry a procesy v mezilidských interakcích a ve specifickém přístupu k těmto mezilidským interakcím i k sobě samému. NVC staví na vědomí vzájemné provázanosti (interdependence) a předpokládá, že lidé sdílejí stejné základní potřeby, ačkoliv se individuálnělišíjejich míra a způsoby (strategie, dle terminologie NVC), kterými se je snažíme naplňovat. (NVC Brno,z.s., 2020). Cílem práce je analyzovat potřeby(jak je definuje M. Rosenberg,2005) dětí vosmých a devátých ročnících základních škol a různých strategií, jak je možné tyto jejich potřeby ve školním prostředí naplňovat/jak si je samy naplňují. Populace posledních tříd na základních školách byla vybrána kvůli obtížné situaci, v níž se dospívající tohoto věku nacházejí – v důsledku pandemie covid-19, s ní spojenýchlock-downůa narušením pravidelné školní docházky došlo u dětí a adolescentů ke zhoršení duševního zdraví (Brookset al., 2020). Mimo topatřítyto ročníky k početně nejsilnějším (Vývoj obyvatelstva České republiky v roce 2008, 11.9. 2009;Pohyb Obyvatelstva–Rok 2009, 15.3.2009), a tak bude pro nynější žáky devátých tříd náročnější úspěšně absolvovat přijímací řízení na navazující střední školu či gymnázium, což může vést k pocitům nejistoty a obavám. Obsahem literárně přehledové části bude definování nenásilné komunikace, jejíchtřípilířů, 4principů a souvislosti s humanistickou psychologií, z níž vychází. Následovat bude analýza pojmupotřeba–jak jej definuje nenásilná komunikace a jak psychologické teorie jako napříkladSelf-determinedTheory(SDT; Ryan & Deci, 2017) nebo A. H.Maslow. Dále bude teoretická část práce obsahovat rozbor vývojové kategorie adolescentů, jejich komunikačních a emočních schopností. Návrh výzkumu: kvalitativní výzkum bude realizován pomocíohniskových skupin s žactvem z různých základních škol v Praze, popřípadě v dalších krajských městech. Předpokládaný počet respondentů je 60 (6 ohniskových skupin). Data získaná v podobě nahrávek z interview budou zpracována metodou tematické analýzy. Výzkumná otázka 1: Jaké NVC potřeby jsou u žactva posledních ročníků základních škol aktivní? VO 2: Jaké strategie využívají k naplňování těchto potřeb? Očekávaným přínosem práce je vznik přehledu potřeb, které jsou aktivní u populace žáků a žaček posledních tříd základních škol a na základě tohoto přehledu také sestavení návrhu metodiky či seznamu doporučení pro školní psychology/žky, další pedagogické pracovníky/cea jiné vzdělavatele/kymládeže, kteří by chtěli využívat nenásilné komunikace ve své práci s dětmi. Následování doporučeních sestavených na základě potřeb žactva dle nenásilné komunikace bypro děti mělo zajistit bezpečné a rozvíjející prostředí, a pomoci tak žactvu například lépe zvládat stresující období před přijímacími zkouškami. |
Seznam odborné literatury |
Bai, M. S.,Miao, C. Y.,Zhang, Y.,Xue, Y.,Jia, F. Y., &Du, L. (2022). COVID-19 andmentalhealthdisordersinchildrenandadolescents(Review). Psychiatryresearch, 317, 114881.https://doi.org/10.1016/j.psychres.2022.114881 Brooks, S. K.,Webster, R. K., Smith, L. E.,Woodland, L.,Wessely, S.,Greenberg, N., &Rubin, G. J. (2020).Thepsychologicalimpactofquarantineandhowtoreduceit: rapidreviewoftheevidence. TheLancet, 395(10227), 912-920. Chavira, D. A.,Ponting, C., &Ramos, G. (2022).TheimpactofCOVID-19 onchildand adolescentmentalhealthandtreatmentconsiderations. Behaviourresearchandtherapy, 157, 104169.https://doi.org/10.1016/j.brat.2022.104169 ČSÚ.(2009).Vývoj obyvatelstva České republiky v roce 2008.https://www.czso.cz/csu/czso/vyvoj_obyvatelstva_ceske_republiky_v_roce_2008 ČSÚ.(2009).Pohyb obyvatelstva – rok 2009.https://www.czso.cz/csu/czso/cri/pohyb-obyvatelstva-rok-2009-orrn Dickinson, T. (1998). Non-violentcommunication,compassionatecommunication. Medicine,conflict, andsurvival, 14(1), 56-62.https://doi.org/10.1080/13623699808409372 Kashtan, M. (2022).Svět nenásilí: Obnovování tkaniny lidského společenství. GradaPublishinga.s. Maslow, A. (1962). Towarda psychologyofbeing. D VanNostrand. https://doi.org/10.1037/10793-000 NVC Brno, z. s.(25.3. 2020).Co je nenásilná komunikace?NVC Brno. https://nenasilnakomunikace.org/co-je-nenasilna-komunikace/ Rogers, C. R., Krejčí, J. (2014). Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Portál. Rosenberg, M. B., &Chopra, D. (2015). NonviolentCommunication: ALanguageofLife.PuddleDancerPress. Rosenberg, M. B. (2005). SpeakPeacein aWorldofConflict.PuddleDancerPress. Rosenberg, M. B., &Eisler, R. (2003). Life-enrichingeducation:Nonviolentcommunicationhelpsschoolsimproveperformance,reduceconflict, andenhancerelationships.PuddleDancerPress. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determinationtheory: Basicpsychologicalneedsinmotivation, development, and wellness.Guilfordpublications. |