Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychomotorický vývoj dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Název práce v češtině: Psychomotorický vývoj dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Název v anglickém jazyce: Psychomotor development of children born after intrauterine intervention for monochorionic twin complication.
Klíčová slova: Psychomotorický vývoj|batolecí období|monochoriální dvojčata|syndrom feto-fetální transfuze
Klíčová slova anglicky: Psychomotor development|toddler|monochorionic twins|twin-to-twin transfusion syndrome
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.09.2023
Datum zadání: 12.09.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.09.2023
Datum a čas obhajoby: 29.05.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:05.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 29.05.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zmapovat a popsat psychomotorický vývoj dětí v batolecím období, které se narodily po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Obsahem teoretické části bude charakteristika zkoumané populace, tedy dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat. Budou shrnuty komplikace monochoriálních dvojčat a používané intervence pro jejich léčbu. Dále bude popsán běžný psychomotorický vývoj dětí v batolecím období. Samostatná kapitola bude věnována charakteristice Vývojových škál Bayleyové, které budou následně použité v empirické části. Poslední kapitola literárně-přehledové části se bude zabývat specifiky psychomotorického vývoje dětí v batolecím období, které se narodily po intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat, případně specifiky psychomotorického vývoje, které bychom u těchto dětí mohli očekávat.
Výzkumná část si klade za cíl zjistit, jak se z psychomotorického hlediska tyto děti vyvíjí. Bude provedena kvantitativní studie, jejímž cílem bude ověřit, zda je jejich vývoj v pásmu normy, zda odpovídá očekávanému vývoji předčasně narozených dětí a zda je rovnoměrný napříč jednotlivými Vývojovými škálami Bayleyové (tedy škálami kognice, jazyka a jemné a hrubé motoriky). Dále určí možné prediktory příznivého vývoje těchto dětí, například gestační věk v době intervence, závažnost komplikace monochoriálních dvojčat či pohlaví. Data budou sbírána v Ústavu pro péči o matku a dítě v rámci běžného psychilogického vyšetření těchto dětí.
Výsledky výzkumu přispějí k doplnění znalostí o vývoji této specifické populace. Mohou být nápomocné pro lékaře, kteří intrauterinní intervence provádějí: výzkum může zjistit případné prediktory psychomotorického vývoje těchto dětí, které jsou aspekty intervence, jimiž lze při lékařském výkonu manipulovat tak, aby bylo dosaženo co nejpříznivějšího vývoje dítěte. Výsledky rovněž mohou sloužit rodičům, kteří čekají dvojčata s monochoriální komplikací a je jim intervence nabídnuta, a to pro vytvoření předpokladu, jak se jejich děti budou vyvíjet.
Seznam odborné literatury
Bayley, N. (2006).Bayley scales of infant and toddler development: administration manual(Third edition). PsychCorp.

D'Souza, D., D'Souza, H., & Karmiloff-Smith, A. (2017). Precursors to language development in typically and atypically developing infants and toddlers: the importance of embracing complexity.Journal of child language,44(3), 591-627.https://doi.org/10.1017/S030500091700006X

Hall, J. G. (2003). Twinning.The Lancet (British edition),362(9385), 735-743.https://doi.org/10.1016/S0140-6736(03)14237-7

Hessami, K., Nassr, A. A., Sananès, N., Castillo, J., Castillo, H. A., Sanz Cortes, M., Espinoza, J., Donepudi, R. V., Sun, R. C., Krispin, E., Belfort, M. A., & Shamshirsaz, A. A. (2021). Perinatal risk factors of neurodevelopmental impairment after fetoscopic laser photocoagulation for twin–twin transfusion syndrome: systematic review and meta‐analysis.Ultrasound in obstetrics & gynecology,58(5), 658-668.https://doi.org/10.1002/uog.23706

Marková, D., & Chvílová Weberová, M. (2020).Předčasně narozené dítě: následná péče kdy začíná a kdy končí?.Grada.

Mesbah, N., Marsousi, V., Eslamian, L., Montazerlotfelahi, H., Shamshirsaz, A. A., Hessami, K., Jamal, A., Noorzadeh, M., Naemi, M., & Ghaemi, M. (2022). Infantile neurodevelopmental outcome after fetoscopic laser photocoagulation for twin-to-twin transfusion syndrome: the first prospective experience from Iran.BMC Pregnancy and Childbirth,22(1), 458-458.https://doi.org/10.1186/s12884-022-04793-x

Milne, S., Mcdonald, J., & Comino, E. J. (2012). The Use of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development III with Clinical Populations: A Preliminary Exploration.Physical & occupational therapy in pediatrics,32(1), 24-33.https://doi.org/10.3109/01942638.2011.592572

Klein-Radukic, S., & Zmyj, N. (2023). The predictive value of the cognitive scale of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development-III.Cognitive development,65, 101291.https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101291

Lewi, L., Deprest, J., & Hecher, K. (2013). The vascular anastomoses in monochorionic twin pregnancies and their clinical consequences.American journal of obstetrics and gynecology,208(1), 19-30.https://doi.org/10.1016/j.ajog.2012.09.025

Lewi, L., Jani, J., Blickstein, I., Huber, A., Gucciardo, L., Van Mieghem, T., Doné, E., Boes, A. S., Hecher, K., Gratacós, E., Lewi, P., & Deprest, J. (2008). The outcome of monochorionic diamniotic twin gestations in the era of invasive fetal therapy: a prospective cohort study.American journal of obstetrics and gynecology,199(5), 514.e1-514.e8.https://doi.org/10.1016/j.ajog.2008.03.050

Sutton, D., & Miller, R. S. (2020).Neurologic outcomes after prenatal treatment of twin-twin transfusion syndrome.Clinics in Perinatology.https://doi.org/10.1016/j.clp.2020.08.002

Thorová, K. (2015).Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK