Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Karetní hra Dobble jako diagnostický nástroj
Název práce v češtině: Karetní hra Dobble jako diagnostický nástroj
Název v anglickém jazyce: The Card Game Dobble as a Diagnostic Tool
Klíčová slova: deskové hry|gamifikace|hra Dobble|alternativní psychodiagnostický nástroj
Klíčová slova anglicky: board games|gamification|game Dobble|alternative psychodiagnostic tool
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.09.2023
Datum zadání: 12.09.2023
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.09.2023
Datum a čas obhajoby: 29.05.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 29.05.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je prozkoumat diagnostické schopnosti deskové hry Dobble, při které hráči využívají pozornost a rychlé reakce, a případně tak představit alternativní diagnostický nástroj k zaběhlým psychologickým testům. Obsahem teoretické části bude představení dosavadního využití deskových her v rámci diagnostiky, rozebrání procesů, jakými deskové hry vznikají, a vysvětlení psychologických konceptů souvisejících přímo s hrou Dobble, jako je visual search. Výzkumná část se bude zabývat vytvořením sady scénářů v této deskové hře a prozkoumáním jejich psychometrických vlastností. Data budou sbírána mezi vysokoškolskými studenty pod záštitou LABELS, sdíleným pracovištěm FF UK a Psychologického ústavu AV ČR. Výsledky ve hře podle těchto scénářů budou následně srovnány s výsledky běžně užívaných testů inteligence, pozornosti, paměti a exekutivních funkcí, konkrétně např. testu pozornosti d2 či testu cesty. Výsledky výzkumu přispějí k obohacení diagnostiky o jiné než standardně používané testové metody. Zvlášť přínosné to může být při diagnostice určitých podskupin, pro které je vyplnění testu (WAIS-III, test pozornosti d2) problematické, jako jsou například děti ze znevýhodněného prostředí, jedinci užívající drogy či osoby s kognitivním deficitem. Neboť jde o dosud jen zřídka zkoumanou oblast, není možné ve výzkumném designu vycházet z předešlých výzkumů. Jeho rizikem je možná přílišná homogenita výsledků ve hře či jednotlivých psychologických testech či dosažení efektu podlahy nebo stropu ve výsledcích hry.
Seznam odborné literatury
Cooper, C. (2018).PsychologicalTesting:TheoryandPractice.Routledge.https://doi.org/10.4324/9781315391342
Duckworrth, A. L.,Quinn, P. D.,Lynam, D. R.,Loeber, R., &Stouthamer-Loeber, M. (2011). Roleoftestmotivationinintelligenttesting.PsychologicalandCognitiveSciences,108(19).https://doi.org/10.1073/pnas.1018601108
Gobet, F., deVoogt, A., &Retschitzki, J. (2004).Movesin Mind:ThePsychologyofBoardGames.PsychologyPress.https://doi.org/10.4324/9780203503638
Gouthier, B., &Gouthier., D. (2022).Ontheexistenceofgame "Spot It!"decksthatare notprojectiveplanes. Dostupnéz: https://arxiv.org/abs/2201.09100. https://doi.org/10.48550/arXiv.2201.09100
Han, K.,Colarelli, S. M., &WeedN. C. (2019).Methodologicalandstatisticaladvancesintheconsiderationofculturaldiversity inassessment: Acriticalreviewofgroupclassificationandmeasurementinvariance testing.PsycholAssess., 31(12),1481-1496. https://doi.org/10.1037/pas0000731
Lisi, M.,Solomon, J. A., & Morgan, M. J. (2019).Gaincontrolofsaccadiceyemovementsisprobabilistic.ProceedingsoftheNationalAcademyofSciences,116(32),16137-16142.https://doi.org/10.1073/pnas.1901963116
Noda, S.,Shirotsuki, K., &Nakao, M. (2019).Theeffectivenessofinterventionwithboardgames: asystematicreview.BioPsychoSocialMedicine, 13(22).https://doi.org/10.1186/s13030-019-0164-1
Olkkonen, M.,McCarthy, P. F., &Allred, S. R. (2014).Thecentraltendencybiasincolorperception:effectsofinternalandexternalnoise. JournalofVision, 14(11).https://doi.org/10.1167/14.11.5
Reynolds, C. R.,Altmann, R. A., Allen, D. N. (2021).Theproblemofbiasinpsychologicalassessment. InMasteringModernPsychologicalTesting.Springer,Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59455-8_15
Schell, J. (2015).TheArtofGame Design: aBookofLenses. Taylor & Francis.https://doi.org/10.1201/b17723
Stehlík, P. (2019). Matematika za karetní hrouDobble.Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, 64(2),69-90.
Warne, R. T.,Yoon, M., &Price, C. J. (2014).Exploringthevariousinterpretationsof"testbias".CulturDiversEthnicMinorPsychol., 20(4). 570-582. https://doi.org/10.1037/a0036503
Wolfe, J. M. (2020).Visualsearch:howdowefindwhatwearelookingfor?AnnualReviewofVision Science, 6,539-652.https://doi.org/10.1146/annurev-vision-091718-015048
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK