Zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy
Název práce v češtině: | Zprostředkování tématu jinakosti na 1. stupni základní školy v hodinách literární výchovy |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | how to convey the theme of otherness through working with a book in primary education |
Klíčová slova: | jinakost, odlišnost, literární výchova, rozvoj čtenářství, metody rozvoje kritického myšlení, literatura pro děti a mládež |
Klíčová slova anglicky: | otherness, difference, literature education, development of reading literacy, methods of developing critical thinking, literature for children and young adults |
Akademický rok vypsání: | 2022/2023 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.09.2023 |
Datum zadání: | 06.11.2023 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 05.02.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 24.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 07.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Filip Komberec, Ph.D. |
Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
Zásady pro vypracování |
Cílem této práce zmapovat současnou literaturu pro děti s tématem jinakosti/odlišnosti, navrhnout vyučovací hodiny vhodné pro žáky mladšího školního věku, realizovat tyto lekce a reflektovat je.
Kvalitativní výzkumná strategie, akční výzkum Hlavní výzkumná otázka: Jak lze efektivně navrhnout a následně využít metodu práce s knihou k prohloubení porozumění tématu jinakosti na prvním stupni základních škol? Dílčí výzkumné otázky: Jaké knihy a literární žánry pracují s tématem jinakosti na prvním stupni základních škol? - obsahová analýza knih LPDM Jaké typy jinakostí nalezneme v jednotlivých knihách určené pro žáky mladšího školního věku, zaměřené na tuto problematiku? - obsahová analýza odborné literatury Jaké aktivity, metody v hodinách literatury na prvním stupni základních škol při práci s knihou na téma jinakosti se osvědčily? – ověření metod a aktivit v empirické části Jak žáci reagovali na téma jinakosti, které jim bylo zprostředkováno skrze příběhy/knihy? - ověření metod a aktivit v empirické části |
Seznam odborné literatury |
Literatura teorie pro učitele:
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X. CHALOUPKA, Otakar a Vladimír NEZKUSIL. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. Praha: Albatros, 1973. PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. ISBN 978-80-239-9284-7. RWCT, čtenářská gramotnost a čtenářství ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. FIŠER, Z. et al. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita. 978-80-260-8165-4 HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H. ISBN 978-80-7319-067-5. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán. ISBN 978-80-907087-9-2. AFRÁNKOVÁ, Kateřina. Sborník lekcí: program RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, 2020. ISBN 978-80-11-00123-0. ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina a kol. Metodika čtenářství. Dostupné z: https://www.ptac.cz/localImages/Metodika_ctenarstvi.pdf Didaktika, metody, pedagogika: ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0. STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6. FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1 SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce, Anna Babánová Výroční zprávy ČSI, PISA atd Knihy k empirické části: STEHLÍKOVÁ, Olga. Kluci netančej!. Ilustroval Lukáš FIBRICH. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1440-3. RUŠAR, Daniel. Strakáč a Tioni. Ilustroval Adela REŽNÁ. Praha: Albatros, 2019. ISBN 978-80-00-05600-5. PILÁTOVÁ, Markéta. Kiko a tajemství papírového motýla. Ilustroval Daniel MICHALÍK. Praha: Meander, 2010. Modrý slon (Meander). ISBN 978-80-86283-81-4. MASIUK, Olga. Jak voní týden. Ilustroval Nanako ISHIDA. V Praze: Albatros, 2014. ISBN 978-80-00-03803-2. ŠTARKOVÁ, Petra. Pravidla skutečných ninjů. Ilustroval Viktor SVOBODA. V Praze: Albatros, 2019. Má to háček. ISBN 978-80-00-05692-0. |