Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Psychická záťaž študentov na odbornej praxi
Název práce v jazyce práce (slovenština): Psychická záťaž študentov na odbornej praxi
Název práce v češtině: Psychická zátěž studentů na odborné praxi
Název v anglickém jazyce: Nursing students´stress factors in clinical practice
Klíčová slova: Stres, zátěž, studenti ošetřovatelství, klinická praxe
Klíčová slova anglicky: Stress, stress factors, nursing students, clinical practice, practical training,
Akademický rok vypsání: 2022/2023
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: slovenština
Ústav: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Vedoucí / školitel: PhDr. Ivana Mádlová, MBA, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.07.2023
Datum zadání: 01.07.2023
Datum potvrzení stud. oddělením: 06.09.2023
Datum a čas obhajoby: 15.09.2023 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:08.09.2023
Datum odevzdání tištěné podoby:08.09.2023
Do kdy má student odevzdat:08.09.2023
Datum proběhlé obhajoby: 15.09.2023
Oponenti: PhDr. Alena Javůrková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce musí splňovat požadavky uvedené v platném opatření děkana.

Zpracováním bakalářské práce student/ka prokáže, že se umí samostatně orientovat ve studovaném oboru a že v průběhu studia získal/a a zároveň je i schopen/a v praxi uplatňovat teoretické poznatky a praktické postupy (metody).

Bakalářská práce musí být původním a samostatně zpracovaným odborným textem. Při zpracování bakalářské práce se student/ka může opírat o výsledky a zkušenosti získané jinými autory, avšak vždy musí tyto výsledky a zkušenosti konfrontovat s vlastními názory, úvahami, hodnoceními a závěry.

Rozsah bakalářské práce vyplývá z povahy zpracovávaného tématu, přičemž její minimální rozsah činí 40 stran normovaného textu.

Referenční seznam musí obsahovat nejméně 25 položek časopiseckých, literárních či elektronických zdrojů informací. Do referenčního seznamu se nezapočítávají pouhá abstrakta. Zpracováním bakalářské práce musí student prokázat schopnost pracovat s aktuální odbornou literaturou vztahující se k řešené problematice, včetně práce s cizojazyčnou literaturou a s dalšími prameny. Citace typu “ústní sdělení” a “nepublikovaná data” (s výjimkou vnitřních předpisů a standardů) nelze v bakalářské práci použít.
Seznam odborné literatury
SKŘIVÁNKOVÁ, E., 2012. Klinické praxe ošetřovatelství - reflexe studentů. Ošetřovatelstvi a porodni asistence. Ostravská univerzita, Lékařská fakulta, roč. 3, 2/2012, s. 384 - 389. ISSN 1804-2740.

FONTANA, D. Stres v práci a v životě: jak ho pochopit a zvládat. Přeložil Alice ZAVADILOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1033-7.

RAUDENSKA, J., JAVURKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví.1. vyd. 2011, ISBN 978-80-247-2223-8

DEADMAN, Peter. 2018. Live Well, Live Long. TCM Point. Police nad Metují. ISBN 978_80-907261-0-9

TIMMINS, F., CORROON, A.M., BYRNE, G. and MOONEY, B. (2011), The challenge of contemporary nurse education programmes. Perceived stressors of nursing students: mental health and related lifestyle issues. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18: 758-766. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2011.01780.x

NAJAFI KALYANI M, JAMSHIDI N, MOLAZEM Z, et al How do nursing students experience the clinical learning environment and respond to their experiences? A qualitative study
BMJ Open 2019;9:e028052. doi: 10.1136/bmjopen-2018-028052

PULIDO‐MARTOS, M., AUGUSTO‐LANDA, J. AND LOPEZ‐ZAFRA, E. (2012), Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. International Nursing Review, 59: 15-25. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2011.00939.x

GALLETTA, M. et al., 2017. Lack of respect, role uncertainty and satisfaction with clinical practise among nursing students: the moderating role of supportive staff. Acta Biomedica Scientia. 88(3), 43-50, doi: 10.23750/abm.v88i3-S.6613.
Předběžná náplň práce
Práce si klade za cíl zanalyzovat současný stav problematiky psychické zátěže studentů na odborné praxi s využitím vědeckých zdrojů a článku v české i zahraniční literatuře.

Dalším cílem je statistické vyhodnocení dat získaných ze strukturovaného dotazníku zacíleného na analýzu stresových faktorů, teoretické i praktické přípravy a vliv předchozího zdravotnického vzdělání u studentů 2.LF UK a 3.LF UK České republice i Fakultě zdravotnictví KU v Slovenské republice.

Metodika práce bude spočívat v analýze dat získaných pomocí strukturovaného dotazníku, který bude distribuován elektronicky studentům oboru Všeobecné ošetřovatelství 2. a 3. ročníku na 2. a 3. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze a na studenty 2. a 3. ročníku na Fakulte zdravotníctva na Katolícke univerzite v Ružomberku, Slovensko.

Práce přinese přehled různých druhů psychické zátěže studentů na odborné praxi v ČR a SR ve vybraném vzorku. Na základě vyhodnocení budou navržené doporučení, jak vylepšit situaci v teoretické i praktické přípravě studentů před odbornou praxi, dále jak zabezpečit, aby větší počet studentu dokončil studium s kvalitní odbornou přípravou a sebedůvěru v profesionální zdatnost v praktických úkonech.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theses aim to analyze the current status of the nursing students´ stress factors in clinical practice using scientific resources and articles in Czech and foreign literature.

Another goal is to statistically evaluate the data obtained from a structured questionnaire focused on the analysis of stress factors, theoretical and practical training and the previous medical education impact on students of 2nd and 3rd Faculty of Medicine at Charles University in Czech Republic and Faculty of Health at Catholic University in Ružomberok, Slovakia.

The methodology of the work will consist in the analysis of data obtained using a structured questionnaire, which will be distributed electronically among students of General Nursing in 2nd and 3rd year in Czech Republic and 30 students in the 2nd and 3rd year in Slovakia.

The theses will bring an overview on different types of nursing students´ mental stress in clinical practice in the Czech Republic and Slovakia in a selected sample. Based on the evaluation, recommendations will be proposed on how to improve the situation in theoretical and practical training of students prior clinical practice, as well as how to ensure that a larger number of students complete their studies with quality training and confidence in professional competence in practical tasks.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK